printlogo


کد خبر: 246323تاریخ: 1400/12/5 00:00
آخرین تصمیم‌های بودجه‌ای بهارستان
از نقره‌داغ کردن مشترکان پرمصرف آب تا تعیین تکلیف سهام عدالت

چهارمین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه 1401 در حالی صبح دیروز حوالی ساعت 8 و 15 دقیقه به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد که در جلسات گذشته بخش درآمدی لایحه بودجه تا جزء «ب» تبصره 5 مورد بررسی قرار گرفته بود. در این بین سهم ۴۰ درصدی صندوق توسعه ملی از صادرات نفت، تعیین سقف منابع درآمدی حاصل از صادرات نفت و گاز در سال آینده، مجوز مجلس به دولت برای جبران کسری صادرات نفتی از محل صندوق ذخیره ارزی، مجوز مجلس برای سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ پالایشگاه آبادان، تکلیف وزارت نفت برای فروش مابه‌التفاوت بهای خوراک نفت خام و میعانات گازی پالایشگاه‌ها، ارجاع موضوع تأمین قیر رایگان پروژه‌های عمرانی به کمیسیون تلفیق، معافیت مالیاتی با هدف تشویق سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی و... بخشی از مصوبات مهم مجلسیان طی روزهای قبل به شمار می‌آید. همچنین نمایندگان بند پیرامون حذف ارز 4200 تومانی را برای بررسی بیشتر و رفع اشکالات احتمالی به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند. روز گذشته نیز نمایندگان مصوبات مهمی داشتند.
 
* 12 هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل‌ونقل عمومی
نمایندگان در جلسه دیروز مجلس با دستور کار ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، در مصوبه‌ای به شهرداری‌ها برای انتشار ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق جهت توسعه حمل‌ونقل عمومی، نوسازی بافت فرسوده و ساماندهی حاشیه‌نشینی مجوز دادند. 
 
* موافقت مجلس با افزایش پلکانی آب‌بهای مشترکان پرمصرف
همچنین با موافقت نمایندگان، تا ۲ برابر بیش از الگوی مصرف، آب‌بهای مشترکان پرمصرف 15 درصد و بیش از ۲ برابر الگوی مصرف، نرخ آب‌بها 35 درصد افزایش خواهد یافت که این اقدام در حکم جریمه برای پرمصرف‌ها محسوب می‌شود. 
 
* تعیین تکلیف سهام عدالت
همچنین دیروز نمایندگان در بررسی الحالق یک بند به تبصره 2 به پیشنهاد علی‌اکبر بسطامی به موضوع سهام عدالت ورود کردند اما برای چکش‌کاری بیشتر و رعایت عدالت، موضوع را به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع دادند. بسطامی پیشنهاد واگذاری سهام عدالت به باقیمانده مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) را مطرح کرد که محمدرضا پورابراهیمی در مخالفت با این پیشنهاد توضیح داد: طرح جاماندگان سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی طی یک سال گذشته مطرح و بررسی شده است که با همکاری دولت و موافقت رئیس‌جمهور می‌توانیم تکلیف همه جاماندگان سهام عدالت را مشخص کنیم. از این رو کمیسیون اقتصادی پیشنهاد تکمیلی برای این موضوع ارائه کرده است. در این بین احد آزادی‌خواه به استناد بند 9 اصل 3 قانون اساسی اخطار داد و گفت: رفع تبعیض ناروا یکی از مطالبات جدی مردم در حوزه‌های انتخابیه است. با توجه به اظهارات نماینده دولت که آن هم باید بررسی و راستی آزمایی شود، بهتر است اگر قرار به کمک و حمایت از خانواده کمیته امداد باشد، از سایر جاماندگان سهام عدالت بویژه مددجویان بهزیستی نیز حمایت شود. 
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: در پیشنهاد آقای بسطامی به مددجویان سازمان بهزیستی پرداخته نشده، هر چند علاوه بر مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، بخشی از کارگران و مستضعفان نیز سهام عدالت دریافت نکرده‌اند. کمیسیون اقتصادی بیش از یک سال است به این موضوع پرداخته، حتی دفتر مقام معظم رهبری نیز پیگیر این موضوع بوده است و کار کارشناسی هم در کمیسیون اقتصادی انجام شده است. از این رو نمایندگان برای برقراری عدالت در توزیع سهام عدالت بین تمام اقشار، موضوع را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

Page Generated in 0/0050 sec