printlogo


کد خبر: 246339تاریخ: 1400/12/7 00:00
معاون وزیر بهداشت: 85 درصد مردم علیه کرونا واکسینه شده‌اند
90 درصد فوتی‌های کرونا واکسن نزده‌اند

احتمال مرگ‌و‌میر مبتلایان به کرونا با تزریق واکسن بسیار کاهش می‌یابد و مروری بر اظهارات کارشناسان و مدیران مراکز درمانی نشان ‌می‌دهد احتمال فوت مبتلایانی که از دریافت واکسن امتناع کرده‌اند بسیار زیاد است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، قطع زنجیره انتقال و شیوع کرونا در گرو رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق دوز سوم واکسن است. کارشناسان و مقامات حوزه بهداشت و درمان در سراسر جهان همچنان اعتقاد دارند با رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شست‌وشوی مستمر دست‌ها در کنار تزریق واکسن می‌توان بر سویه اُمیکرون غلبه کرد. در کشور ما هر چند میزان رعایت پروتکل‌ها کمتر از 60 درصد اعلام شده اما آمار واکسیناسیون بهتر است. آنطور که معاون وزیر بهداشت اعلام کرده، تقریبا 85 درصد مردم ایران در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند. 
در همین باره معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به آمار واکسن‌های وارد شده و آمار واکسیناسیون کرونا در کشور، اظهار داشت: تاکنون ۲۱۰ میلیون واکسن کرونای داخلی و خارجی برای نیاز کشور فراهم شده است و ۸۵ درصد مردم ایران بر ضد ویروس کرونا واکسینه شده‌اند. 
بهرام دارایی خاطرنشان کرد: توانایی تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا توسط شرکت‌های ایرانی وجود دارد و ۲۱ شرکت وارد فرآیند ساخت واکسن کرونا از طرق مختلف مانند ویروس ضعیف شده، کشته شده و ‌ام.‌آر.‌ان.‌‌ای شدند. وی ادامه داد: ۲ واکسن کرونا در داخل کشور برای مقابله با ویروس اُمیکرون تولید و مجوز آنها صادر شده است و مراحل نهایی را طی می‌کنند. واکسن ایرانی برکت نیز در سازمان جهانی بهداشت در حال اخذ تاییدیه‌های نهایی بوده و سایر واکسن‌های ایرانی هم در حال ارزیابی هستند. دارایی درباره برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای مقابله با ویروس کرونا در سال آینده گفت: برنامه‌ریزی لازم برای تزریق دوز چهارم واکسن کرونا برای بیماران خاص طی سال آینده انجام می‌شود و ۵۰۰ تخت ویژه نیز تا پایان سال جاری به مجموع تخت‌های بیمارستانی کشور افزوده خواهد شد. معاون وزیر بهداشت با اشاره به زحمات مدافعان سلامت در مراکز درمانی تصریح کرد: وزارت بهداشت ۸ میلیارد تومان ‌طلب دارد و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهکار هستند. از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم در بودجه سال آینده، وزارت بهداشت را یاری کنند. 
 
* قله اُمیکرن را رد کرده‌ایم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۹۰ درصد مرگ‌و‌میر بیماران کرونایی در افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند، مشاهده شده و این افراد بیش از ۱۰ برابر واکسینه‌شده‌ها، احتمال مرگ‌‌و‌‌میر دارند. 
بهرام عین‌اللهی افزود: تا حدودی قله اُمیکرن را رد کرده‌ایم و جزو 10 کشور برتر در زمینه مبارزه با کرونا هستیم.
وزیر بهداشت ادامه داد: از ابتدای دولت مردمی، کمیته علمی بسیار قوی با رؤسای دانشگاه‌ها و در رشته‌های مختلف شکل گرفت که وظیفه رصد مرگ‌ومیر و اثربخشی واکسن‌ها را مدنظر قرار داده است. وی درباره جایگزینی واکسن‌های لهستان اظهار داشت: هر واکسنی که وارد کشور می‌شود باید مورد بررسی قرار گیرد و مبدا آن به تایید برسد. واکسن‌هایی که اهدایی از لهستان بودند، مبدأ آنها مورد تایید سازمان غذا و دارو نبود، بنابراین طی تماس با کشور مربوط واکسن‌ها عودت داده شد و به همان تعداد، واکسن جایگزین کردیم. عین‌اللهی درباره قرارگاه جمعیت گفت: یکی از وظایف مهم وزارت بهداشت تشویق مردم به سوی جوانی جمعیت و فرزندآوری است که متاسفانه در سال‌های اخیر میزان فرزندآوری بسیار کم بوده و این یک تهدید بزرگ برای کشور به شمار می‌رود. وی ادامه داد: وزارت بهداشت در تنظیم خانواده و محدود کردن جمعیت در سال‌های گذشته نقش ایفا کرده است اما در حال حاضر نقش مهمی برای تشدید جمعیت با تشکیل قرارگاه جمعیت داریم.
 
* آسیب کرونا به سلامت روان مردان
یکی از مهم‌ترین و عمیق‌ترین تاثیرات منفی کرونا مربوط به مشاغل و کسب‌وکارها بوده است. بسیاری از مردان مسؤولیت امور اقتصادی خانواده‌شان را عهده‌دار هستند اما با شیوع کرونا در معرض تهدیدات شغلی و روانی قرار گرفتند. 
معاون بهداشت وزارت بهداشت در این باره گفت: «کووید-۱۹» با وارد کردن تاثیرات منفی بر مشاغل و اصناف به سلامت روان مردان آسیب زیادی وارد کرد. 
بنا به اعلام مهر، کمال حیدری افزود: مردان خود را فدای خانواده می‌کنند و هر آسیبی را به جان می‌خرند تا خانواده در امنیت باشد. از این جهت «کووید-۱۹» با تحت تأثیر قرار دادن مشاغل و اصناف آسیب روانی زیادی به سلامت مردان وارد کرد. 
وی ادامه داد: مردان پایه انجام اصلی فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی در کشور هستند و لازم است ابعاد سلامتی آنان مورد توجه قرار گیرد. 
حیدری با اشاره به اینکه مردان به دلیل اشتغالات زیاد معمولا از توجه به سلامتی خود غافل می‌شوند، اظهار داشت: وزارت بهداشت به سلامت مردان و برنامه‌ریزی برای ارتقای سلامتی‌شان توجه ویژه دارد، زیرا مردان نیروهای مؤثر در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه هستند. 
معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: اصناف باید توانمندسازی شوند و صدمات عمدی و غیرعمدی به مردان با ارتقای سواد و سطح سلامت باید کاهش یابد. همچنین لازم است نابرابری در سلامت بین گروه‌های سنی مختلف مرتفع شود. 
حیدری ادامه داد: اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و دیگر مراکز مربوط باید بدانند برای توسعه سلامت مردان در چه چیزهایی مداخله کنند. این اقدامات در دستگاه‌های دولتی بیشتر انجام شده ولی از بخش خصوصی در این زمینه غفلت شده است. می‌توان با مشارکت آنها و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌ها و آموزش‌های سلامت مردان را در هر صنفی نهادینه کرد. 
وی تصریح کرد: لازم است برای تداخل شیفت‌های کاری مردان و فعالیت مراکز بهداشتی چاره‌اندیشی شود، زیرا در ساعاتی که ما فعالیم مردان در حال کارند و زمانی که آنها فرصت حضور در مراکز بهداشتی و درمانی را دارند، مراکز ما تعطیل هستند. 
***
    214 نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان‌باختند   
مطابق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به 6 اسفند‌ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۹۷۲ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و یکهزار و ۹۴۰ نفر از آنها بستری شدند. بدین ترتیب مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۲۳ هزار و ۹۰۴ نفر رسید.  همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه ۲۱۴ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۳۶ هزار و ۱۶۶ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۴۱۷ نفر از بیماران کرونایی نیز بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که ۴ هزار و ۱۹۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۴۷ میلیون و ۱۴ هزار و ۵۸۱ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. گفتنی است در حال حاضر ۳۳۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، 47 شهرستان در وضعیت زرد هستند و هیچ‌کدام از شهرستان در وضعیت آبی قرار ندارد. درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز اعلام شده است تاکنون ۶۲ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۹۱۳ نفر دوز اول، ۵۵ میلیون و ۳۲۴ هزار و ۲۱۶ نفر دوز دوم و ۲۲ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۳۳۴ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۴۰ میلیون و ۸۳۷ هزار و ۴۶۳ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز یادشده، ۱۰۲ هزار و ۶۳۸ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.


Page Generated in 0/0060 sec