رئیسجمهور با بیان اینکه اگر چه اقدامات و اصلاحات ساختاری و بلندمدت برای رفع فقر و بیعدالتی نسبت به رسیدگی به فقرا تقدم رتبی دارد اما نباید باعث غفلت از سرعت رسیدگی به نیازمندان شود، اظهار داشت: جلسات و برنامهریزیهای خود را بر این محور تنظیم کنید که در کوتاهمدت و حتی برای همین شب عید بتوانید با اقدامات جهادی، دستگیر فقرا و نیازمندان جامعه باشید. حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی بعد از ظهر پنجشنبه در نخستین جلسه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی در دولت سیزدهم که با حضور مسؤولان اقتصادی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران پرچمدار برقراری عدالت اجتماعی است، لذا وجود فقر در جامعه اسلامی به هیچوجه زیبنده این نظام نیست، گفت: جامعه اسلامی باید مبتنی بر عدالت اجتماعی اداره شود.
رئیسجمهور با اشاره به اینکه راهکار اصلی و اساسی برای رفع فقر اصلاح شاخصها و زیرساختها در جهت برقراری عدالت اجتماعی است، افزود: درست است که برای ایجاد عدالت پایدار اقتصادی و اجتماعی باید در توزیع ظرفیتها و امکانات، عادلانه عمل شود و زمینهها و بسترهای ایجاد فقر و بیعدالتی را اصلاح کرد اما نباید از رسیدگی به فقرا و نیازمندان نیز غافل ماند.
رئیسی اظهار داشت: اصلاح ساختارها و شاخصها نسبت به رسیدگی به فقرا و نیازمندان تقدم رتبی دارد اما همزمان با اجرای برنامهها و اقدامات بلندمدت و ساختاری باید به شکلی کاملا عزتمندانه به فقرا و نیازمندان نیز رسیدگی کرد و برنامههایی عاجل و فوری برای رفع فقر مطلق داشت.
رئیسجمهور به تأکیدات مقام معظم رهبری بویژه خطاب به دولت مردمی و تحولگرا مبنی بر تهیه و تنظیم پیوست عدالت برای همه تصمیمات و اقدامات اشاره و تصریح کرد: محور عمل این دولت اجرای عدالت است. هیچ تصمیم و اقدامی در این دولت نباید باعث ایجاد و تشدید فشار اقتصادی به آحاد کمبرخوردار جامعه شود.
رئیسی در ادامه سخنانش یکی از ضروریترین اقدامات در مسیر رسیدگی به فقرا و نیازمندان را بهروزرسانی سامانه جامع اطلاعاتی رفاه و تامیناجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: سامانه اطلاعاتی زیر مجموعه وزارت رفاه باید بهروزرسانی شده و در راستای جامعیت اطلاعات آن، با دیگر سامانههای اطلاعاتی دستگاههای ذیربط یکپارچه و مرتبط شود.
رئیسجمهور یکی دیگر از اقدامات لازم در راستای اصلاحات ساختاری برای رفع فقر و ارتقای وضعیت رفاهی مردم در دولت مردمی را ارتقای نقش و سهم مردم و بهرهگیری از ظرفیتهای مردمی در برنامهریزیها عنوان کرد و گفت: از تجربههای موجود در استفاده از ظرفیتهای نهادهای مردمی همچون خیریهها، بسیج و امثال آن برای به میدان آوردن ظرفیتهای مردمی بهره گرفته شود.
رئیسی تجربه به میدان آوردن ظرفیتهای مردمی در موضوع امدادرسانی عمومی در اوایل همهگیری کرونا از سوی مقام معظم رهبری را مورد اشاره قرار داد و افزود: وزارت رفاه این روش نمونه فعلیت بخشیدن به نقش مردم در برنامهریزیهای عمومی را در راستای رفع فقر؛ بویژه رفع فقر مطلق ساماندهی و سازماندهی کند.
رئیسجمهور تاکید کرد: برنامههای رفع فقر مطلق را مطلقا به آینده موکول نکنید. رفع فقر مطلق از آن دسته اقداماتی است که حتی نباید از امروز به فردا موکول شود؛ جلسات و برنامهریزیهای خود را بر این محور تنظیم کنید که برای همین شب عید بتوانید با اقداماتی جهادی، دستگیر فقرا و نیازمندان جامعه باشید.
* گزارش کار وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی
در این جلسه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی از وضیعت رفاهی خانوارهای ایرانی در ابعاد درآمدی، آموزش، بهداشت و سلامت، مسکن، دسترسی به تسهیلات و زیرساختهای آب و انرژی ارائه کرد.
در این جلسه همچنین همه دستگاهها مکلف شدند برای تکمیل و توسعه پایگاه رفاه ایرانیان، همکاری لازم را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته باشند و اطلاعات مورد نیاز را به صورت برخط در اختیار این وزارتخانه قرار دهند.
همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی قانونی حوزه سیاستهای رفاهی مکلف شد با همکاری سایر دستگاهها، برنامه جامع رفع فقر را تهیه کرده و در جلسه آتی شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی ارائه کند و در این باره نیز همه دستگاهها مکلف شدند همکاری لازم را داشته باشند.
همچنین در این جلسه برنامه مقابله با سوءتغذیه کودکان به تصویب رسید.
***
ضرورت احیای پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان
مقدمه هر گونه سیاست کلان اقتصادی بویژه اقدامات بزرگ و ملی در زمینه رفاه، داشتن اطلاعات دقیق و قابل استناد از جامعه هدف اجراست. در یک دهه اخیر تجربه نشان داده است دستگاه اطلاعاتی کشورمان آنطور که باید و شاید نظام دقیق طبقاتی برای دهکبندی شهروندان ندارد. نمونه بارز آن را میتوان در موعد یارانههای نقدی و غیرنقدی درک کرد؛ زمانی که همیشه گروهی از مردم به حق معترض نحوه اعمال سیاست توسط دولت هستند. برای حل این معضل پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در دولت قبل به وجود آمد که با بهرهگیری از شاخصهای مختلف مردم ایران را طبقهبندی کرد. از ضعفهای این سامانه اطلاعاتی این است که دستگاههای مختلف در اختیار دارنده اطلاعات بدرستی و برخط اطلاعات خود را در آن بارگذاری نمیکنند. همین موضوع باعث شده دولت سیزدهم در اجرای اصلاحات گسترده اقتصادی مانند اصلاح ارز ترجیحی دچار تردید شود. با احیای این پایگاه داده راه برای اصلاحات گسترده اقتصادی در کشورمان باز خواهد شد.