printlogo


کد خبر: 246355تاریخ: 1400/12/7 00:00
دور دنیا

حزب‌الله لبنان: آمریکا پشت متحدان خود را خالی می‌کند
معاون رئیس اجرایی حزب‌الله لبنان با اشاره به تحولات اوکراین گفت: آمریکا هنگام جنگ جز وعده و حرف، کمکی به متحدان خود نمی‌کند. به گزارش النشره، «شیخ‌علی دعموش» معاون رئیس اجرایی حزب‌الله لبنان با اشاره به تحولات اوکراین گفت: آنچه امروز در اوکراین جریان دارد، تاکید بر این است که آمریکا متحدان و عوامل خود را به سوی جنگ و درگیری سوق می‌دهد و سپس پشت آنها را خالی می‌کند و هنگام جنگ جز وعده و حرف، کمکی به آنها نمی‌کند. وی افزود: آمریکایی‌ها، اوکراین را تحریک و آن را وارد جنگ باخته با روسیه کردند و آنگاه رئیس‌جمهوری آمریکا در روز اول نبرد گفت قصد ورود به جنگ در اوکراین را ندارد. وزارت دفاع فرانسه هم امروز(دیروز) گفت احدی در اروپا و آمریکا خواهان ورود به جنگ با روسیه نیست. دعموش تاکید کرد: همه تجارب سابق و کنونی، روشن می‌کند آمریکا عوامل خود را به سوی جنگ سوق می‌دهد و آنها را به خطوط مقدم برای تحقق اهداف و منافعش می‌فرستد؛ اگر موفق شدند از دستاوردهای آنها بهره‌برداری می‌کند و اگر ناتوان شده و شکست خوردند، پشت آنها را خالی می‌کند و آنها را تنها در میدان می‌گذارد و این در افغانستان و لبنان و دیگر مناطق رخ داده است. دعموش تصریح کرد: آمریکا دوستانش را در افغانستان و عوامل خود را در لبنان در مراحل متعددی تنها گذاشته و به آنها خیانت کرده و آنها را تحقیر و خوار کرده است و امروز هم دوستانش در اوکراین را تنها رها کرده است و این تجربه باید درس عبرتی باشد تا به آمریکایی‌ها تکیه نشود. وی خطاب به لبنانی‌هایی که هنوز به آمریکا دلخوش کرده‌اند، گفت از تجارب گذشته و آنچه در حال حاضر در اوکراین رخ می‌دهد و قبل از آن در افغانستان رخ داد، درس عبرت بگیرند. دعموش گفت: آنانی که در لبنان به وعده و تضمین‌های آمریکا برای حمایت از لبنان دل‌بسته‌اند، تحولات اوکراین را بنگرند و خوب گوش کنند تا ببینند رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: «غرب اوکراین را تنها گذاشته و فقط وعده می‌دهد. ما در این نبرد تنها هستیم و واقعیت این است که احدی در کنار ما نمی‌جنگد». معاون شورای اجرایی حزب‌الله لبنان تاکید کرد: آمریکا دوست و متحد نمی‌شناسد و فقط منافعش برایش مهم است. لبنانی‌ها توان حمایت از کشورشان را با «ملت و مقاومت و ارتش و نیروهای امنیتی‌شان» دارند و نیازی به آمریکا برای حمایت از کشور ما نیست و این را تجارب قبلی و وقایع کنونی ثابت کرده است. دعموش از موضع وزارت خارجه لبنان در قبال تحولات اوکراین انتقاد کرد و گفت: موضع وزارت خارجه لبنان در قبال تحولات اوکراین، سوال‌برانگیز است. آیا به نفع لبنان است که جانب موضع آمریکا در جنگ کنونی میان روسیه و غرب در اوکراین را بگیرد؟ وی افزود: سیاست خارجی لبنان باید منافع لبنان را در نظر بگیرد، نه اینکه منافع آمریکا را مدنظر قرار دهد. سیاست خارجی لبنان گزینشی است، زیرا جایی که موضوع به دشمنان آمریکا مربوط می‌شود، بیانیه‌های محکومیت صادر می‌کند و سیاست بی‌طرفی را رها می‌کند و هنگامی که موضوع به آمریکا و متحدانش مانند جنگ علیه یمن مربوط است، بحث بی‌طرفی مطرح می‌شود؛ این سیاست خارجی نیست، بلکه دنباله‌روی از خارج است که به وجهه لبنان و منافع کشور ما لطمه می‌زند.
***
ارتش یمن دومین پهپاد آمریکایی را هم شکار کرد
تنها چند ساعت پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی «ام کیو وان» در یمن، ارتش یمن از سرنگونی دومین پهپاد آمریکایی در استان مأرب خبر داد. سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز از سرنگونی دومین پهپاد ساخت آمریکا در استان «مأرب» خبر داد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: «پدافند هوایی ما - به‌ لطف خداوند- توانست یک پهپاد جاسوسی ساخت آمریکا از نوع «اسکن ایگل» را با یک سلاح مناسب سرنگون کند». یحیی سریع اضافه کرد این پهپاد هنگام انجام مأموریتی خصمانه، در حریم شهر «الجوبه» از توابع استان مأرب سرنگون شده است. این بیانیه در حالی صادر شده است که یحیی سریع ساعاتی قبل از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی در حریم استان الجوف خبر داده بود. سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرده بود نیروهای این کشور توانسته‌اند یک پهپاد ساخت آمریکا متعلق به نیروی هوایی امارات از نوع «MQ-1» را با یک موشک زمین به هوا سرنگون کنند. ارتش یمن همواره اعلام کرده است تا زمان تداوم تجاوز کشورهای عضو ائتلاف سعودی به حریم یمن، تأسیسات راهبردی این کشور‌ها و تجهیزات نظامی آنها را هدف حمله قرار خواهد داد. نیروهای صنعا طی ماه‌های گذشته بارها از سرنگونی پهپادهای اماراتی و سعودی‌ خبر داده‌اند. عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد. این تجاوز نظامی هیچ‌کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیر همراه شده است. 
***
شهادت ۲ یمنی در حملات ارتش سعودی
حملات توپخانه‌ای و پهپادی ارتش سعودی به مناطق مرزی یمن همچنان باعث قربانی شدن غیرنظامیان می‌شود. در ۲۴ ساعت گذشته ۲ غیرنظامی در این حملات به شهادت رسیده‌اند. به گزارش خبرگزاری سبأ، در استان صعده و در منطقه مرزی «شدا» حملات توپخانه‌ای موجب شهادت یک یمنی و وارد آمدن خسارات سنگین به خانه‌های روستاییان شد. به گفته یک منبع امنیتی در استان صعده، منطقه «شدا» به صورت روزانه هدف حملات توپخانه‌ای قرار دارد و ارتش سعودی عامدانه روستاها و مناطق مسکونی را هدف قرار می‌دهد. در استان حجه نیز جنگنده‌های سعودی ۳ مرتبه منطقه «عبس» و ۱۵ بار منطقه «حرض» را بمباران کردند. 

Page Generated in 0/0061 sec