printlogo


کد خبر: 246377تاریخ: 1400/12/8 00:00
دور دنیا

پاداش چین و روسیه به رأی ممتنع امارات
امارات عربی متحده همزمان با رای ممتنع به قطعنامه دیروز شورای امنیت سازمان ملل برای محکومیت حملات روسیه به اوکراین، در حال عقد قراردادهای مهمی برای خرید هواپیماهای نظامی و تسلیحات پیشرفته از چین و روسیه است. 
در رای‌گیری روز شنبه نشست شورای امنیت، 11 عضو به پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی‌ها علیه روسیه رای مثبت دادند و چین، هند و امارات رای ممتنع دادند. این قطعنامه در نهایت با رأی وتوی روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت رد شد. 
در همین حال لانا نسیبه، نماینده امارات در سازمان ملل در جریان این نشست خواستار توقف درگیری‌ها در اوکراین شد و گفت: «باید راه‌های گفت‌وگو و کانال‌های دیپلماتیک درباره بحران اوکراین حفظ شود».
رای ممتنع امارات در حمایت از روسیه باعث آشفتگی و عصبانیت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل شد و باعث شد وزارت خارجه آمریکا بلافاصله بیانیه‌ای درباره برخورد واشنگتن با ابوظبی صادر کند. 
با این وجود به گزارش وام (خبرگزاری دولتی امارات) تهدید آمریکایی‌ها باعث نشد وزیر خارجه امارات با همتای روس خود مذاکره نکند. دیروز عبدالله بن زاید آل‌نهیان در تماسی تلفنی با سرگئی لاوروف، درباره روابط دوستانه و شراکت راهبردی میان ۲ کشور رایزنی کرد. وزرای خارجه روسیه و امارات در ادامه بر تقویت همکاری میان ۲ کشور در تمام زمینه‌ها تاکید کردند. 
فرصت‌طلبی امارات در غائله اوکراین از آن جهت جالب توجه است که این شیخ‌‌نشین عربی با وجود رابطه راهبردی با آمریکا، انگلیس و فرانسه به عنوان بزرگ‌ترین سازندگان هواپیماهای جنگنده نظامی در حال عقد قراردادهایی در همین زمینه با چین و روسیه است. 
وزارت دفاع امارات چهارشنبه هفته گذشته از تصمیم خود برای خرید ۱۲ فروند هواپیمای نظامی ال ‌15 از شرکت چینی کاتیک با امکان افزایش آن به ۳۶ فروند خبر داده بود. 
به گزارش میدل ایست نیوز، «طارق عبدالرحیم الحُسنی» مدیر اجرایی شورای توازن اقتصادی امارات، گفت این قرارداد در چارچوب سیاست متنوع ساختن منابع تسلیحاتی امارات انجام می‌شود. او تأکید کرد شرکت کاتیک از فناوری‌های پیشرفته در عرصه تولید سلاح با امتیازات رقابتی در سطح جهانی برخوردار است. 
 از طرف دیگر برخی منابع نزدیک به وزارت دفاع امارات خبر داده‌اند مذاکرات برای خرید جنگنده‌های جدید رادارگریز نسل پنجم روسی موسوم به «شاخ مات» (کیش و مات) به مراحل پایانی خود رسیده است. 
***
زلنسکی می‌خواست تسلیم شود 
برخی منابع چینی نزدیک به دولت این کشور فاش کردند رئیس‌جمهور اوکراین پیش از متواری شدن از کی‌یف، اعلام کرده دولتش حاضر است در مقابل روسیه تسلیم شود. گزارش‌های متعددی در این باره در «شینا ویبو» یکی از پر‌مخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی چینی منتشر شده‌ که نخستین‌بار توسط برخی فعالان دیپلماتیک این کشور منتشر شده بود. بر این اساس در روزهای دوم و سوم تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین (25 و 26 فوریه) که نیروهای مهاجم وارد محدوده‌های شمالی و شرقی کی‌یف شدند، ولودیمیر زلنسکی، از طریق سفارت جمهوری خلق چین در کی‌یف، پیشنهاد آتش‌بس خطاب به فدراسیون روسیه را ابلاغ کرد. این موضوعی بود که زلنسکی هم در برخی پیام‌هایش در روزهای اخیر بدان اعتراف کرد اما جزئیاتی از محتوای مذاکرات ارائه نداد. در مقابل آلکسی آرستوویچ، مشاور زلنسکی به رسانه‌های اوکراینی گفته بود کی‌یف هر گونه مذاکره با مسکو را رد می‌کند. چینی‌ها متعاقب ارسال پیام زلنسکی پاسخ روس‌ها را به او منعکس کردند که به قرار زیر است:
- زمین گذاشتن اسلحه توسط ارتش اوکراین
- دستگیری همه نیروهای سیاسی و شبه‌نظامی نازی در ساختارهای مختلف دولتی، پارلمانی، نظامی و شهری اوکراین؛ از جمله مشاور ویژه نظامی زلنسکی، دیمیترو یاروش و رهبران و اعضای گردان آزوف. 
- حذف تمام نام‌های خیابان‌ها و بناهایی که برای تجلیل شخصیت‌هایی که در طول جنگ دوم جهانی با ارتش هیتلر و نازی‌های اوکراین همکاری کردند، نامگذاری شده‌اند. 
این درخواست‌ها به روشنی نگرانی‌های روسیه نسبت به سوء‌نیت دولت اوکراین را که تبدیل به آلت دست غربی‌ها شده منعکس می‌کند. ملی‌گرایان افراطی یا همان نازی‌های اوکراین که معتقد به پاکسازی قومی روس‌ها و بقیه اقلیت‌های این کشور هستند، نه‌تنها کرسی‌های زیادی در پارلمان دارند، بلکه مناصب کلیدی در ارتش و دولت گرفته‌اند. 
‏کاخ کرملین اعلام کرده متعاقب درخواست دولت اوکراین برای آتش‌بس در دومین روز تهاجم، پوتین فرمان توقف حملات را اعلام کرده اما در کمال تعجب زلنسکی به پیشنهادات مسکو برای آتش‌بس پاسخ رد داده و جنگ از سر گرفته شده است. 
سپس بار دیگر دفاتر ریاست‌جمهوری روسیه و اوکراین از آغاز مجدد مذاکرات میان ۲ طرف در روز شنبه خبر دادند. 
 دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته بود ولادیمیر پوتین آماده است یک هیات روسی را برای گفت‌وگو با طرف اوکراینی به مینسک، پایتخت بلاروس بفرستد. به گفته او، طرف روسی با مذاکره در مینسک موافق است و این اطلاعات به اوکراینی‌ها منتقل شده است. دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری اوکراین نیز این موضوع را تایید کرده است. 

Page Generated in 0/0067 sec