printlogo


کد خبر: 246400تاریخ: 1400/12/8 00:00
اخبار

توزیع برنج تنظیم بازاری با قیمت حمایتی
مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: یک میلیون تن برنج برای تامین نیاز داخل از ابتدای سال تا روز نخست اسفند وارد کشور شده که از این میزان ۳۴۰ هزار تن مربوط به ذخایر راهبردی کشور است. حجت براتعلی افزود: علاوه بر واردات یک میلیون تن برنج خارجی طی مدت یاد‌شده، این شرکت ذخایر راهبردی نیز دارد که در شرایط ویژه و پیک مصرف بر اساس ابلاغ برنامه تنظیم بازار، برنج تنظیم بازاری را در شبکه‌های منتخب و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت حمایتی توزیع می‌کند. 
 
* مشکلی برای تأمین برنج مورد نیاز کشور نداریم
مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: مشکلی برای تامین برنج مورد نیاز کشور نداریم و در سال آینده نیز جریان تامین، واردات و ثبت سفارش‌ها با توجه به برآورد کسری انجام می‌شود. 
وی با بیان اینکه برآورد اولیه تولید برنج داخلی در سال جاری ۲ میلیون تن بود، اظهار داشت: با توجه به روند خشکسالی در کشور، عدد برآورد شده کاهش یافت و به حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن رسید. 
 
* ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن مصرف سالانه برنج در کشور
براتعلی مصرف سالانه برنج در کشور را حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: امسال با برآورد تولید حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن برنج داخلی، نزدیک به یک میلیون و ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن نیاز به واردات داریم. 
مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: واردات برنج از ۲ سال پیش با ارز نیمایی توسط بخش خصوصی و شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام می‌گیرد اما قیمت برنج تنظیم بازار، حمایتی است. وی تصریح کرد: واردات برنج مورد نیاز کشور به طور عمده از هند و سپس از پاکستان و تایلند و بر اساس ذائقه مردم انجام می‌شود. 
براتعلی اضافه کرد: ذائقه مردم در نوار جنوب و همچنین در بخشی از مناطق مرکزی کشور بیشتر به سمت مصرف برنج‌های هندی و پاکستانی است و در مناطق شمال و غرب کشور مردم علاوه بر برنج هندی و پاکستانی به مصرف برنج تایلندی تمایل دارند. وی درباره کیفیت برنج‌های خارجی گفت: مردم با اطمینان می‌توانند برنج هندی ۱۱۲۱، برنج پاکستانی ۱۱۲۱ و تایلندی را مصرف کنند. 
***
مهلت ثبت کارتخوان‌ها باز هم تمدید شد
در حالی که آخرین مهلت ثبت کارتخوان‌ها در سازمان امور مالیاتی پایان بهمن‌ بود، تازه‌ترین اعلام سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که دوباره درگاه ثبت برای کسانی که نتوانستند کارتخوان‌ خود را به پرونده مالیاتی الصاق کنند، باز شده است. 
 بررسی‌ها حاکی از آن است که در مهلت تعیین شده بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی متصل و بیش از ۳ میلیون دستگاه کارتخوان غیرفعال شده‌ است. 
بنابراین با تعیین تکلیف بیش از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه کارتخوان از ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار کارتخوان فعال در کشور، صاحبان بیش از ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار کارتخوان نسبت به تعیین تکلیف در سازمان مالیاتی اقدام نکرده‌ و بلاتکلیف مانده‌اند که بانک مرکزی بزودی نسبت به غیرفعال و قطع کردن این کارتخوان‌ها اقدام خواهد کرد. 
اعلام شرکت شاپرک حاکی از آن است که فعلا ۲۰۰ هزار کارتخوان قطع شده و پذیرندگانی که کارتخوان آنها غیرفعال شده است، به محض تشکیل پرونده مالیاتی و رجوع به شرکت خدمات پرداخت، می‌توانند کارتخوان‌شان را مجددا فعال کرده و در اختیار داشته باشند. 
***
امکان واردات اعتباری در سامانه نیما
رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید با جمع‌بندی نهایی درباره یک پیشنهاد در کمیته مشترک وزارت صمت و بانک مرکزی، امکانی جدید برای واردات کالا فراهم شده است. آنطور که علیرضا پیمان‌پاک در صفحه شخصی خود در فضای مجازی خبر داده، از این پس امکان واردات اعتباری کالا در سامانه نیما وجود خواهد داشت. 
بر این اساس تجار می‌توانند با استفاده از برات اسنادی مدت‌دار با سررسید پرداخت ۳ ماهه نسبت به تامین ارز واردات در چارچوب بخشنامه ابلاغی اقدام کنند. بر اساس بخشنامه‌ای که بانک مرکزی خطاب به بانک‌های عامل زده، در صورت عدم تامین ارز، تمدید سررسید پرداخت به مدت حداکثر یک ماه منوط به معتبر بودن ثبت سفارش و تمدید گواهی ثبت آماری توسط اداره نظارت ارز این بانک امکان‌پذیر خواهد بود. 
تجار برای استفاده از این راهکار، باید مدارک کافی را ارائه کنند. ثبت برات اسنادی در سامانه سمتاک و صدور اعلامیه تامین ارز مربوط، منوط به ارائه اسناد حمل‌و‌نقل صادره خواهد بود. با اعلام رئیس سازمان توسعه تجارت، واردکنندگانی که بتوانند مدارک را بر اساس ابلاغیه درخواستی بانک مرکزی ارائه کنند، امکان آن را خواهند داشت از این پس به شکل اعتباری نسبت به واردات کالا به ایران اقدام کنند. 
پیمان‌پاک این را نیز گفته که رئیس‌جمهوری در سفر اخیر به قطر بابت مانع‌زدایی و اقدامات حمایتی، سازمان توسعه تجارت را مورد تقدیر قرار داده و این سازمان بر اساس اهداف در نظر گرفته شده از سوی دولت، اقدامات خود برای توسعه صادرات و تجارت ایران را همچنان در دستور کار خواهد داشت.

Page Generated in 0/0058 sec