printlogo


کد خبر: 246415تاریخ: 1400/12/9 00:00
مرتضی شایسته در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: علت اصلی افزایش قیمت بلیت سینما جلوگیری از ورشکستگی سالن‌داران است
فیلم دیدن گران می‌شود

گروه فرهنگ و هنر: در حالی که مخاطبان سینما در تب‌و‌تاب انتخاب و معرفی فیلم‌های اکران نوروزی‌اند، اظهارنظرهای مسؤولان مربوط درباره افزایش قیمت بلیت سینماها همه اخبار اکران نوروزی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. ابتدا سجاد نوروزی، عضو شورای صنفی نمایش به عنوان نخستین مسؤول از افزایش قیمت بلیت سینماها در پایان سال 1400 خبر داد و گفت: در این زمینه با همکاری صنوف و وزارت ارشاد تصمیم‌گیری‌هایی شده است که بزودی اعلام می‌شود. واقعیت این است که با این شرایط خاص اقتصادی قیمت بلیت سینما بالاخره باید تفاوت حداقلی با قیمت یک ساندویچ داشته باشد. وقتی قیمت همه چیز افزایش داشته و هزینه‌های اداره سالن چند برابر شده، طبیعتا قیمت بلیت سینما هم باید تابعی از وضع فعلی باشد. از سوی دیگر مرتضی شایسته، سخنگو و دبیر شورای صنفی نمایش در این باره به «وطن‌امروز» گفته است: بدون شک مبلغ بلیت سینماها افزایش پیدا می‌کند و این موضوع بزودی به صورت رسمی اعلام خواهد شد. وی گفت: هر کسی مخالف افزایش قیمت بلیت سینماهاست به نوعی موافق ورشکستگی سالن‌های سینما در این شرایط سخت اقتصادی است زیرا سال‌هاست که سینمادارها از گردش مالی مناسبی برخوردار نیستند و حتی خیلی مواقع این گردش مالی به صفر رسیده است اما سینمادارها با پوست و استخوان خود سالن‌های سینما را سراپا نگه داشته‌اند و صادقانه باید گفت این اقدام آنها در شرایط کرونایی کشور و حالت نیمه‌تعطیلی سینماها کار دشوار و بزرگی بود که برای نجات سینما از سوی اهالی سینما صورت گرفت. شایسته ادامه داد: باید کمی واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم، مثلا طی چند سال اخیر پیتزا به عنوان یک وعده غذایی پرطرفدار چند برابر شده اما بلیت سینما هیچ افزایشی نداشته است و به همین نسبت سایر کالاها نیز افزایش چند برابری داشته است، آیا در این شرایط نباید انتظار داشت قیمت بلیت سینماها مقداری افزایش پیدا کند تا از ورشکستگی صددرصدی سینمادارها جلوگیری شود؟ به هر حال چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ بلیت نداریم. وی تصریح کرد: به هر حال تصمیم بر این شده است که نوروز امسال بلیت سینماها مقداری افزایش پیدا کند و تلاش خواهد شد این افزایش در شرایطی رقم بخورد که کمترین ضربه به مخاطبان عمومی سینما وارد شود. مرتضی شایسته درباره ظرفیت سالن‌های سینمایی در اکران نوروزی گفت: در این باره ما تسلیم ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و تا این لحظه همان ظرفیت 50 درصدی برای سالن‌های سینمایی لحاظ می‌شود و آن هم به خاطر شیوع سویه اُمیکرون کرونا ویروس است که توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا به ما ابلاغ شده است و ابلاغیه جدید ستاد کرونا همچنان پابرچا خواهد بود. این تهیه‌کننده سینما تصریح کرد: برای اکران نوروزی هم منتظر دستورات جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهیم بود و طبق دستورات آنها عمل خواهیم کرد، حال آن تصمیم می‌خواهد ظرفیت 50 درصدی سالن‌ها باشد یا بدون محدودیت‌ها. شایسته درباره احتمال کناره‌گیری فیلم‌ها از اکران نوروزی که چندی پیش توسط یکی از اعضای صنفی نمایش مطرح شده بود، گفت: با هر 7 فیلم اکران نوروزی اتمام حجت و شرایط ظرفیت 50 درصدی اکران سینماها را برای‌شان تشریح کرده‌ایم و فیلمسازان هم پذیرفته‌اند با توجه به شرایط کرونایی کشور و ابلاغیه ستاد ملی مبارزه با کرونا، اثرشان عید نوروز 1401 اکران شود. وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط به طور قطع می‌گویم هیچ‌کدام از فیلم‌های اکران نوروزی به‌ خاطر اعتراض به ظرفیت 50 درصدی سینما به‌ دلیل کرونا از اکران انصراف نخواهند داد. 
اما از سوی دیگر سخنگوی انجمن سینماداران در جدیدترین اظهارات مسؤولان سینمایی درباره افزایش قیمت بلیت سینماها گفته است: حدود 2 سال است که قیمت بلیت‌های سینمای ایران افزایش نیافته و حال با افزایش قیمت تجهیزات و خدمات، چاره‌ای جز گران کردن بلیت سینما وجود ندارد. 
محمدرضا صابری درباره موضوع افزایش قیمت بلیت سینما گفت: ۲ سال از آخرین باری که قیمت بلیت‌های سینمای ایران افزایش یافته می‌گذرد، این حالی است که در این بازه زمانی با افزایش قیمت تجهیزات سینمایی و خدمات رو‌به‌رو بوده‌ایم و حقوق افراد مشغول در این صنف افزایش یافته است. وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت 30 هزار تومانی بلیت سینما ظلم به افرادی است که در سینماهای کشور مشغول به کار هستند و باید برای این موضوع فکری اساسی می‌شد. به همین منظور پیشنهاد افزایش قیمت بلیت‌ سینما توسط شورای صنفی نمایش، به سازمان سینمایی داده شد و قرار است درباره آن تصمیم‌گیری نهایی شود. سخنگوی انجمن سینماداران بیان کرد: سینماهای کشور تمام درآمدشان به واسطه فروش بلیتی است که به فروش می‌رسانند و هیچ یارانه‌ای توسط دولت به آنها پرداخته نمی‌شود. به همین منظور اگر قیمت بلیت سینما افزایش نیابد، حیات سینماها با خطر رو‌به‌رو شده و بزودی شاهد تعطیلی برخی از سینماهای کشور خواهیم بود. وی افزود: این روزها اگر کسی بخواهد یک بسته چیپس خریداری کند باید حداقل ۲۵ هزار تومان پول پرداخت کند اما بلیت سینما 30 هزار تومان است. سینماداران ایران دقیقا همان تجهیزاتی را استفاده می‌کنند که در سینماهای دنیا وجود دارد، با این تفاوت که ما در ایران این تجهیزات را باید گران‌تر هم خریداری کنیم، چرا که کشورمان تحریم است. صابری درباره برنامه پیشنهادی تخفیف در سینماهای کشور اعلام کرد: پیشنهادی را مطرح کردیم که در آن برای رفاه حال مخاطبان سینمای ایران، ۲ سانس ساعت 11 و 13 تمام سینماهای سراسر کشور در همه روزهای هفته به غیر از پنجشنبه و جمعه، بلیت‌های نیم‌بها به فروش برسد، البته این طرح زمانی اجرایی می‌شود که به تایید سازمان سینمایی برسد.
 
* پیگیری حقوقی لو رفتن برگزیدگان «فجر»
مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در گفت‌و‌گویی آخرین وضعیت پرونده لو رفتن برگزیدگان جشنواره فیلم فجر را تشریح کرد. یزدان عشیری خبر داد پرونده سایت متخلف از طریق معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حراست سازمان سینمایی در حال پیگیری است و نتایج آن بزودی اعلام خواهد شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، یزدان عشیری ضمن اشاره به متن عذرخواهی سایت متخلف مبنی بر لو رفتن اسامی برگزیدگان چهلمین جشنواره فیلم فجر در ساعات منتهی به مراسم اختتامیه گفت: صرف عذرخواهی سایت متخلف و قبول مسؤولیت آن هم ۲ هفته بعد از اتفاق کافی نیست. 
وی ادامه داد: همکاران ما در بخش حراست سازمان سینمایی در همان ساعات اولیه برای پاره‌ای توضیحات و شفاف ‌شدن مساله جلسه گذاشته‌اند اما متاسفانه به‌رغم پیگیری‌ها هیچ همکاری‌ای از سوی مسؤولان سایت مربوط صورت نگرفته است و آنها بعد از ۲ هفته اقدام به انتشار بیانیه عذرخواهی کردند که قابل قبول نیست. 
عشیری با بیان اینکه پرونده این موضوع از طریق معاونت حقوقی وزارتخانه و حراست سازمان در حال پیگیری است، گفت: این پیگیری تا وصول نتایج ادامه پیدا می‌کند و نتایج آن بزودی اعلام خواهد شد. 
مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیرکل روابط عمومی سازمان با توجه به اشاره تلویحی و ادعای مسؤولان سایت مربوطه مبنی بر اینکه هر سال اسامی برگزیدگان زودتر در اختیار پیج‌ها و سایت‌های معتبر قرار می‌گیرد تا فرصت کافی برای تولید محتوا و طراحی گرافیکی وجود داشته باشد، اظهار داشت: چنین ادعایی بی‌اساس، ناموثق و غیرمستند است. اگر منبعی از جانب جشنواره این اطلاعات را در اختیار سایت قرار داده خلاف مقررات، مغایر با اخلاق حرفه‌ای و به مثابه تخلف عمل کرده و باید از طریق مراجع ذی‌صلاح مورد بازخواست و تنبیه قرار گیرد.
***
    آخرین وضعیت «موقعیت مهدی» و «علف‌زار» برای اکران نوروزی   
مدیرعامل شرکت پخش «خانه فیلم» می‌گوید از نظر شورای صنفی نمایش، سینماداران و پخش‌کنندگان، «علف‌زار» گزینه مناسبی برای اکران نوروز است. به گزارش «وطن‌امروز»، سعید خانی، مدیرعامل شرکت پخش «خانه فیلم» با اشاره به اینکه این دفتر پخش برای اکران نوروزی ۲ فیلم سینمایی «علف‌زار» و «دوزیست» را آماده داشته است، گفت: با توجه به شرایط موجود و توصیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصمیم گرفتیم «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان را برای اکران نوروزی پیشنهاد دهیم. در حال حاضر برای «علف‌زار» درخواست مجوز نمایش داده‌ایم و خوشبختانه موارد و ملاحظات مربوط به قوه‌ قضائیه نیز برطرف شده است و امیدوارم شورای پروانه نمایش این هفته فیلم را دیده و پروانه نمایش آن را صادر کند. مدیرعامل شرکت پخش «خانه فیلم» در ادامه تاکید کرد: با توجه به مصوبات شورای صنفی نمایش، «علف‌زار» در بین ۷ فیلم پیشنهادی اکران نوروزی قرار گرفته است و سینماداران، پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان معتقد هستند این فیلم می‌تواند در اکران موفق باشد، به همین دلیل باید منتظر بود تا ببینیم سیاست‌های ارشاد برای اکران نوروزی چه خواهد بود. وی با اشاره به رضایت سینماداران و مخاطبان از نمایش «علف‌زار» در چهلمین جشنواره فیلم فجر، ادامه داد: توصیه شده بود هر دفتر پخش یک فیلم برای اکران نوروزی اعلام کند و امیدوارم هر چه سریع‌تر تصمیم‌ها درباره این نوبت از اکران گرفته شود. نباید فراموش کرد که اکران نوروزی یکی از اکران‌های بسیار مهم است و هر فیلمی که در این نوبت اکران می‌شود، از دل جشنواره خارج شده و مخاطبان پیش از هر چیز تمایل به دیدن این فیلم‌ها دارند. خانی در پایان گفت: امیدوارم تلویزیون و شهرداری برای تبلیغ فیلم‌های اکران نوروزی در کنار سینما قرار بگیرند.همچنین شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی با صدور پروانه نمایش ۲ فیلم سینمایی موافقت کرد. شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی در جلسه اخیر خود با صدور پروانه نمایش برای فیلم «موقعیت مهدی» به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد و کارگردانی هادی حجازی‌فر و فیلم «برای مرجان» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمید زرگرنژاد موافقت کرد. فیلم سینمایی «برای مرجان» در شورای پروانه نمایش قبلی بازبینی و پروانه نمایش آن صادر شده بود. 

 


Page Generated in 0/0072 sec