printlogo


کد خبر: 246419تاریخ: 1400/12/9 00:00
در نشست «سینما حماسه» مطرح شد
تلاش برای رسیدن به سینمای قهرمان محور

نشست خبری رویداد «سینما حماسه» روز یکشنبه هشتم اسفند با حضور رئیس سازمان سینمایی سوره، مدیر حوزه هنری استان خراسان رضوی و دبیر این رویداد در سالن مرحوم طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد. 
مجید عسگری، رئیس حوزه هنری استان خراسان رضوی در ابتدای این نشست رسانه‌ای ضمن ارائه گزارشی از تشکیل دبیرخانه «هنر حماسی» در مشهد مقدس توسط حوزه هنری بیان کرد: استان خراسان رضوی به دلیل قرار گرفتن مضجع شریف امام رضا(ع) دربرگیرنده ظرفیت‌های بسیار مهم فرهنگی- هنری برای تولید آثار فرهنگی- هنری در حوزه‌های مختلف است. همین شرایط به دلیل پیشینه بسیار ارزشمندی که در حوزه‌های فرهنگی- هنری این منطقه از کشور قرار دارد، موجب ظهور و بروز آثاری شده که توانسته در حوزه ادبیات حماسی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. به هر حال خراسان مهد ادبیات کهن فارسی و ادبیات حماسی به واسطه گنجینه بزرگی به نام شاهنامه است که می‌تواند ظرفیت مناسبی برای تشکیل دبیرخانه «هنر حماسی» باشد. در این راستا نیز فعالیت‌هایی آغاز شد که بحث رویداد «سینما حماسه» با تمرکز بر ساخت فیلم کوتاه داستانی با محوریت هنر و ادبیات یکی از این فعالیت‌هاست؛ فعالیتی که دوره اول آن به صورت استانی و دوره دوم نیز به صورت ملی برگزار خواهد شد. رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا به جای برگزاری این رویداد به فکر احیای دوباره جشنواره ارزشمندی چون جشنواره فیلم «رویش» نیستید؟ گفت: همان گونه که می‌بینید ما برای برگزاری رویداد «سینما حماسه» از کلیدواژه رویداد استفاده کردیم، چرا که برای رسیدن به یک جشنواره نیازمند فراهم‌سازی امکاناتی هستیم که باید برای تحقق آن اقدامات لازم انجام شود البته درباره جشنواره فیلم رویش هم باید بگویم تا آنجا که بنده اطلاع دارم، گویا دوستان و همکاران ما در حوزه هنری به این نتیجه رسیده‌اند که جشنواره فیلم رویش در استان یزد برگزار شده و ما شاهد احیای این رویداد در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود. سجاد انتظاری، دبیر رویداد «سینما حماسه» نیز ضمن ارائه توضیحاتی درباره اهداف برگزاری رویداد «سینما حماسه» گفت: «برداشت روزآمد از داستان‌ها و شخصیت‌های حماسی شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی»، «روایت شخصیت‌ها و حماسه‌های بومی ایران‌زمین از دیرباز تاکنون»، «وقایع و شخصیت‌های حماسی معاصر ایران» و «ایران آینده» موضوعات تولید برای ارائه طرح‌های هنرمندان جهت شرکت در این رویداد است. وی افزود: آنچه در دوره اول این رویداد سینمایی انجام شد، برگزاری به‌صورت منطقه‌ای در سطح استان بود اما خوشبختانه با استقبالی که از سوی فیلمسازان انجام گرفت ما تصمیم گرفتیم با حمایت سازمان سینمایی سوره و سایر همکاران حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی این برنامه را در قالب کشوری برگزار کنیم که امیدوارم بتواند سرمنشأ رسیدن به تولیدات مهم سینمایی شود. در این چارچوب آنچه انجام گرفته اینکه؛ ما تا پایان فروردین‌ سال آینده آخرین مهلت ارسال طرح‌ها را خواهیم داشت و پس از اعلام اسامی طرح‌های منتخب مرحله اول که ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام شده، بین روزهای ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت‌ با حضور برگزیدگان مرحله اول رویداد «سینما حماسه» را در مشهد برگزار خواهیم کرد. این در حالی است که آخرین مهلت ارسال فیلمنامه براساس طرح‌های منتخب مرحله اول ۱۵ تیر میزبان شرکت‌کنندگان و اعلام برگزیدگان نهایی ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ خواهد بود. 
دبیر رویداد «سینما حماسه» در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: آنچه در حوزه حمایتی این رویداد سینمایی می‌توان به آن اشاره کرد مبتنی‌ بر این نکته است که بعد از بررسی نهایی ۳ تا ۴ فیلمنامه برای تولید حمایت می‌شوند و ۱۰ فیلمنامه نیز خریداری شده و در کتابی منتشر می‌شود. در این کتاب با نویسندگان مصاحبه‌ای درباره صفر تا ۱۰۰ تولید فیلمنامه انجام می‌شود که جنبه آموزشی هم داشته باشد. 
 
* رسیدن به سینمای «قهرمان‌محور» وطنی
جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره نیز در این نشست رسانه‌ای ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران رویداد «سینما حماسه» گفت: آنچه در سازمان سینمایی سوره برای برگزاری این رویداد سینمایی صورت گرفته، حضور سازمان سینمایی سوره در نقش حامی و پشتیبان بوده که امیدوارم شرایطی فراهم شود تا بتوانیم از آثار برگزیده حمایت‌های لازم را انجام دهیم. البته اساس حمایت ما به این صورت است که در قالب این کار سینمای قهرمان‌محور و حماسی رشد پیدا کند و مقدمه‌ای برای رشد سینمای ایران باشد. ما از فرآیند تولید چند اثر منتخب حمایت کرده و روی آثار سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

Page Generated in 0/0159 sec