printlogo


کد خبر: 246424تاریخ: 1400/12/9 00:00
تغییر دنیا به آمریکا و اروپا نمی‌شود اعتماد کرد!

طارق الحمید*: بله! جهان پس از حمله روسیه به اوکراین که نخستین جنگ علیه یک کشور دموکراتیک اروپایی پس از جنگ دوم جهانی است تغییر کرد. پس اتحادها تغییر خواهد کرد، بنابراین هر کسی که دیروز منبع اطمینان بود، امروز دیگر نیست. کسی که تا دیروز دشمن بود چه بسا امروز متحد باشد. نسل ما و نسل‌های بعد در برابر یک واقعیت آشکار قرار داریم و آن اینکه ایالات متحده آمریکا و اروپا مورد اعتماد نیستند. 
ما در برابر تجربه‌های ملموسی هستیم؛ از افغانستان گرفته تا اوکراین. جهانیان هرگز تصاویر افغانستانی‌هایی را که از هواپیمای آمریکایی سقوط می‌کردند، فراموش نخواهند کرد؛ همانگونه که التماس‌های رئیس‌جمهور اوکراین و اینکه 27 کشور درخواست این کشور برای ملحق شدن به ناتو را نادیده گرفتند، فراموش نخواهند کرد. زلنسکی کسی را که بتواند در برابر حمله روسیه در کنارش بایستد، پیدا نکرد. 
بی‌شک آمریکا و اروپا به اوکراین خیانت کردند و از این کشور به عنوان برگی برای بازی با دماغ خرس روس که به هیچ وجه شوخی سرش نمی‌شود، استفاده کردند تا اینکه روس‌ها را به حمله به اوکراین وادارند. 
در حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید «ما هرگز نیرو به اوکراین نخواهیم فرستاد»، صدراعظم آلمان هم اعتراف می‌کند: «از پوتین استدعا می‌کنم جنگ را متوقف کند». از طرفی وزیر دفاع انگلیس در وست مینیستر (پارلمان) می‌گوید: «باید همه اینجا صریح باشیم؛ اینکه نیروهای بریتانیا و نیروهای ناتو نباید در اوکراین نقش فعالی داشته باشند».
به رغم اینکه روسیه به یک کشور اروپایی حمله کرده و می‌شد این بحران را با راه‌حل دیپلماتیک حل کرد ولی اروپایی‌ها جدیتی به خرج ندادند. 
ما می‌گوییم دنیا تغییر کرده است؛ برای اینکه ایالات‌متحده و اروپا به دنبال تنبیه روسیه هستند اما بدون به خطر افتادن بازار نفت و بدون متوقف کردن جنگ به زور اسلحه. کشورهای اروپایی هم شدیدا در برابر اینکه از اهرم «سوئیفت» برای تنبیه روسیه استفاده کنند، دچار دودستگی هستند در حالی که آنها قبلا به استفاده از آن اشاره کرده بودند و روزها در آتش این بحران بدون هیچ توجیهی می‌دمیدند. 
اینجا صحبت اتخاذ مواضع نبوده، بلکه بحث ارزیابی سیاسی است. قصد ضدیت یا حمایت از کسی را نداریم، بلکه داستان این است که دنیا تغییر کرده است؛ دنیایی که وارد جنگ سرد جدیدی شده و تنش بی‌پایانی در سایه رهبران غربی ضعیف آغاز شده و ما در برابر جنگ واقعی بدون رهبران واقعی قرار داریم. 
تبعات حمله روسیه به اوکراین گریبانگیر ائتلاف‌ها در سراسر جهان خواهد بود. برنده این شرایط چین و بازندگان راهبردی آن نیز آمریکا و اروپا هستند، چرا که ما با سیاستمدارانی غربی‌ مواجهیم که دل‌مشغولی‌شان انتخابات است در حالی که زیان کشورهای‌شان بیشتر خواهد بود.
درسی که این جهان در حال تغییر می‌دهد این است که هر کس هوای جبهه داخلی خود را داشته باشد و آشتی ملی را مراعات کند و با عقلانیت قدم بردارد، برنده است. در این دنیای در حال تغییر این پیام واضح در حال مخابره است که نباید به کسی اعتماد کرد. بویژه اینکه ما در هر لحظه در برابر تحولی خطرناک قرار داریم و فردای حمله روسیه به اوکراین با قبل از آن فرق خواهد کرد. 
*روزنامه‌نگار عربستانی و سردبیر سابق  روزنامه شرق الاوسط
 

Page Generated in 0/0057 sec