printlogo


کد خبر: 246436تاریخ: 1400/12/9 00:00
رئیس پلیس راهور: مسافرت‌های نوروزی 1401 گسترده خواهد بود؛ بیم از پیک جدید بیماری در صورت عادی‌انگاری پروتکل‌ها
ترافیک نوروزی کرونا
دبیر کمیته اجتماعی، امنیتی و انتظامی ستاد کرونا: صاحبان خودر‌و‌هایی که واکسن نزده‌اند به ازای هر 24 ساعت تردد یک میلیون تومان جریمه می‌شوند

اسدالله خسروی: میزان مسافرت‌های نوروزی 1401 با توجه به انجام واکسیناسیون گسترده در کشور 50 تا 57 درصد نسبت به سال گذشته افزایشی پیش‌بینی می‌شود؛ پیش‌بینی‌ای که موجب شده تا پلیس راهور همراه با سایر دستگاه‌های امدادی برای مدیریت مسافرت‌های احتمالی پرحجم در تعطیلات نوروزی 1401 آماده باشند و تمهیدات لازم را در این زمینه بیندیشند. به گزارش« وطن‌امروز»، هر چند آمار مبتلایان به کرونا این روزها نسبت به هفته‌های گذشته کاهشی شده است اما تعداد مرگ‌‌و‌میرها همچنان بیش از200 نفر در روز گزارش می‌شود و کارشناسان هشدار می‌دهند در صورت کم‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ویروس جهش‌یافته اُمیکرون در تعطیلات نوروزی چرخش قابل توجهی خواهد داشت و جان افرادی را که واکسن نزده‌اند به خطر می‌اندازد.
 
* پیش‌بینی افزایش ۵۰ درصدی سفرها
در این باره رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد طرح پلیس و دیگر دستگاه‌های امدادی و خدماتی برای نوروز از ۲۴ اسفند آغاز می‌شود و تا ۱۴ فروردین ادامه خواهد داشت. سردار سیدکمال هادیانفر در جلسه هماهنگی طرح‌های ترافیکی ویژه نوروز ۱۴۰۱ گفت: برابر پیش‌بینی‌ها، ما قطعا در نوروز ۱۴۰۱ افزایش تردد در جاده‌ها را خواهیم داشت و از ۲۷ و ۲۸ اسفند، روند ترددها افزایش خواهد داشت. وی ادامه داد: این روند در اول فروردین کاهش داشته و دوباره از دوم فروردین افزایش پیدا می‌کند. هادیانفر با بیان اینکه مردم ۲ سال است به سفر نرفته‌اند، گفت: با توجه به شرایط واکسیناسیون و تمایل مردم به سفر، پیش‌بینی می‌شود امسال سفرها بیشتر انجام شود. وی از پیش‌بینی افزایش ۵۰ تا ۵۷ درصدی تردد در ایام نوروز خبر داد و گفت: این حجم تردد بویژه در محورهای شمالی خواهد بود و ممکن است ما مجبور به اعمال محدودیت موقت در برخی از این مسیرها شویم. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه ۹۶ درصد حمل‌و‌نقل کشور از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد، گفت: این موضوع در سفرهای نوروزی بیشتر از دیگر ایام سال نیز خواهد بود، چرا که عمده مردم تمایل دارند با خودروی شخصی خود به مسافرت بروند، از این رو لازم است تمهیدات لازم در این باره نیز اتخاذ شود. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در ادامه با بیان اینکه خسارات ناشی از تصادفات رانندگی معادل ۸درصد از تولید ناخالص ملی کشور است، گفت: ما باید حداکثر تمهیدات و پیش‌بینی‌ها را در این باره داشته باشیم. در نوروز ۹۹ با توجه به شرایط کرونا ۵۸ درصد کاهش تردد در برخی محورها را داشتیم و حتی دیدیم که در سیزده‌بدر مردم همکاری بسیار خوبی داشتند. این روند با توجه به شرایط در نوروز ۱۴۰۰ مانند نوروز ۹۹ تکرار نشد و ما شاهد افزایش ۱۲۳ درصدی ترددها به نسبت سال ۹۹ که ترددهای ما به طور میانگین ۵۸ درصد کاهش داشت، بودیم. حالا پیش‌بینی می‌شود در نوروز ۱۴۰۱ ما ۵۰ تا ۵۷ درصد افزایش تردد در جاده‌ها را داشته باشیم که این موضوع می‌تواند منجر به ترافیک سنگین در برخی جاده‌ها بویژه جاده‌های منتهی به شمال کشور و جاده‌های ورودی و خروجی به تهران و شهرهایی چون قم و مشهد مقدس شود. هادیان‌فر با بیان اینکه ۳۴ درصد از تصادفات رانندگی در جاده‌ها رخ داده اما ۷۰ درصد مرگ‌ومیرها مربوط به تصادفات جاده‌ای است، گفت: این نشان می‌دهد ما باید تمرکز ویژه‌ای بر حوادث جاده‌ای و ایمنی حمل‌و‌نقل چه در حوزه خودروهای شخصی و چه در حوزه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی داشته باشیم. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با بیان اینکه امروز ۵۱ درصد فوتی‌های تصادفات در صحنه تصادف جان خود را از دست می‌دهند، تعداد نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها و شهرها را به ترتیب ۳۲۰۰ و ۲۰۰۰ نقطه اعلام کرد و گفت: لازم است با سرعت بیشتری نسبت به رفع این نقاط حادثه‌خیز اقدام شود. وی درباره ایجاد سیستم جامع تصادفات در کشور نیز گفت: قانونگذار، ایجاد سازمان متمرکز برای تصادفات را بر عهده دولت و وزارت راه قرار داده است اما متاسفانه هنوز این سامانه به طور کامل اجرایی نشده است و در حوزه زیرساخت‌ها و تبادل داده‌ها مشکلاتی وجود دارد که امیدوارم با پیگیری‌های لازم حل‌و‌فصل شود.
 
* جزئیات جریمه خودروی افراد واکسن نزده
تزریق ۳ دوز واکسن شرط مسافرت در ایام نوروزی اعلام شده است. دبیر کمیته اجتماعی، امنیتی و انتظامی ستاد کرونا در پاسخ به این پرسش که چرا دیگر نمی‌توان مانند گذشته محدودیت‌های شدید کرونایی را ابلاغ کرد، جزئیات جریمه خودروی افراد واکسن نزده را تشریح کرد. حسین قاسمی در جلسه هماهنگی طرح‌های ترافیکی ویژه نوروز ۱۴۰۱ که دیروز در شهرک آزمایش برگزار شد، با بیان اینکه در رابطه با سفرهای نوروزی ابتدا قرار شد طرح براساس تزریق ۲ دوز واکسن کرونا انجام شود، تصریح کرد: اما روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا بر ضرورت تزریق ۳ دوز واکسن تأکید کرد و بنا شد تا آن دسته از افرادی هم که ۳ ماه از تاریخ دوز دوم واکسن‌شان گذشته است حتما دوز سوم را دریافت کنند. وی افزود: بر این اساس قرار شد در فاز نخست براساس اطلاعات ارائه شده توسط دوستان سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، اطلاعاتی که از ۱۷۰۰ دوربین بین‌شهری و ۱۲۷ دوربین شهری احصا می‌شود، ملاک عمل قرار گیرد. قاسمی با بیان اینکه براساس آمارها به طور میانگین در مجموع ۸۵ درصد جمعیت هدف در کشورمان دوز اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، گفت: این آمار شامل ۹۱ درصد تزریق دوز اول و حدود ۸۵ درصد تزریق دوز دوم است و افرادی هم که نوبت تزریق دوز سوم آنان فرا رسیده است باید واکسن خود را تزریق کنند. ملاک ما درباره محدودیت سفر پلاک خودرو است و با سرنشینان خودرو کاری نداریم. یعنی اگر فردی که پلاک خودرو به نامش ثبت شده باشد، دوز دوم یا سوم واکسن خود را تزریق نکرده باشد و تردد آن از سوی دوربین‌ها احصا شود به ازای هر ۲۴ ساعت تردد یک میلیون تومان جریمه برای پلاکی که به نام آن کد ملی صادر شده در نظر گرفته می‌شود. وی با بیان اینکه طبق آمارهای ما حدود ۶ تا ۸ میلیون نفر در برابر کرونا واکسینه نشده‌اند، گفت: البته بخشی از این آمار مربوط به حوزه کودکان و دانش‌آموزان است اما برآوردهای ما نشان می‌دهد بین 1.5 تا ۲ میلیون دستگاه پلاک خودرو و در واقع صاحب خودرو واکسینه نشده‌اند و ما بنا داریم از طریق تبادل اطلاعات در بستر این سامانه، این دسته خودروها را جریمه کنیم. دیگر خودروها برای تردد مشکلی ندارند و همان‌طور که گفتم خودروهایی که پلاک‌شان برای واکسیناسیون تأیید نشده مشمول جریمه می‌شود. قاسمی درباره اینکه چرا محدودیت‌های کرونایی همچون سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در ایام نوروز اجرایی نمی‌شود، گفت: ما به چند دلیل امکان اجرای این محدودیت‌ها را نداریم. اول اینکه دیگر تاب‌آوری مردم مانند گذشته نیست و آنان ۲ سال را در شرایط محدودیت سپری کردند، از طرف دیگر ۸۵ درصد از جمعیت ما واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که اینها باید بتوانند زندگی را به شکل عادی و البته با رعایت پروتکل‌ها ادامه داده و فعالیت داشته باشند. وی افزود: البته در ستاد کرونا این احتمال هم وجود دارد که ممکن است ما با یک پیک جدید بیماری روبه‌رو شویم و به همین دلیل نیز مردم نباید نسبت به کرونا عادی‌انگاری کرده و آن را کم‌اهمیت بشمارند. از این رو رعایت پروتکل‌ها همچنان مورد تأکید است و باید اجرا شود. 
***
    جزئیات تمهیدات اورژانس برای سفرهای نوروزی   
با توجه به پیش‌بینی افزایش مسافرت‌های نوروزی در سال 1401 نسبت به سال‌های گذشته، اورژانس نیز تمهیدات لازم را برای سفرهای نوروزی اندیشیده است. در همین باره جانشین معاون فنی و عملیات اورژانس کشور از آماده‌باش بیش از ۲۴ هزار و ۵۰۰ نیروی اورژانس برای طرح نوروزی ۱۴۰۱ خبر داد. فراهانی در جلسه هماهنگی طرح‌های ترافیکی ویژه نوروز ۱۴۰۱ درباره تمهیدات اورژانس کشور برای سفرهای نوروزی و امدادرسانی در حوادث ایام نوروز ۱۴۰۱ گفت: اورژانس کشور دستورالعمل‌های ویژه‌ای را درباره سفرهای نوروزی ابلاغ کرده است. وی به تجهیزات و توان لجستیکی اورژانس در طرح نوروزی نیز اشاره کرد و گفت: کل پایگاه‌های ما ۳۰۳۳ پایگاه است. همچنین ۶۲۷۳ دستگاه آمبولانس نیز در آماده‌باش خواهد بود که از این تعداد ۵۷۷۴ دستگاه از نوع سبک است و در مقایسه با قبل یک درصد افزایش داشته است. ۵۰ فروند بالگرد، یک فروند هواپیمای بال ثابت، ۶۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۳۴۶ دستگاه موتورلانس برای حوادث شهری و ۵ فروند شناور آمبولانس نیز در آماده‌باش خواهند بود. فراهانی با بیان اینکه ۴۰۰ دستگاه از آمبولانس‌ها از نوع کمک‌دار و ویژه تردد در مناطق صعب‌العبور است، گفت: در مجموع ۲۴ هزار و ۵۱۸ نفر از نیروهای انسانی سازمان اورژانس کشور نیز در اجرای این طرح در آماده‌باش خواهند بود.

***

احتمال افزایش مبتلایان و فوتی‌ها با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی

بیم از چرخش کرونا در نوروز
هر چند طی چند روز اخیر آمار مبتلایان به کرونا در کشور نزولی شده اما مرگ‌ومیرهای ناشی از این بیماری همچنان بالاست و احتمال دارد در صورت کم‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی با توجه به در پیش بودن سفرهای نوروزی، ویروس جهش‌یافته اُمیکرون در سطح وسیعی در کشور به چرخش درآید و تبعات سختی را به دنبال داشته باشد. البته کاهش شهرهای قرمز و همچنین گذر نسبی از قله پیک اُمیکرونی کرونا در کشور، تصمیمات جدیدی را در آستانه سال جدید رقم زد؛ تصمیماتی مانند برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی و برگزاری حضوری کلاس‌های مقاطع آموزش عالی. این در حالی است که همچنان میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور روی عدد ۵۷ درصد قرار دارد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، موج ششم بیماری کرونا به طور نسبی در کشور مهار شده است و به گفته وزیر بهداشت، تا حدودی قله اُمیکرون را رد کرده‌ایم. در عین حال بر اساس جدیدترین به‌روز‌رسانی‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی در کشور از ۳۳۷ به ۱۸۴ شهر کاهش یافت و در مجموع براساس آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور، در حال حاضر ۱۸۴ شهر در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهر در وضعیت نارنجی ۷۶ شهر در وضعیت زرد هستند و یک شهر یعنی شهرستان کنارک در استان سیستان‌و‌بلوچستان تنها شهر با شرایط عادی و به رنگ آبی در لیست رنگ‌بندی شهرستان‌ها است. بر همین اساس هم روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبات جدیدی را بر اساس شرایط بیماری «کووید-۱۹» در کشور تعیین کرد و اعلام شد با توجه به مهار نسبی موج ششم بیماری کرونا در شرایط فعلی، هموطنان می‌توانند برای سفرهای نوروزی به شرط واکسیناسیون کامل (مگر به دلیل عدم گذشت فاصله زمانی ۳ ماهه با دوز قبلی) برنامه‌ریزی کنند. البته در این مصوبه تاکید شده که «این تصمیم مشروط به عدم اوج‌گیری مجدد بیماری است. چنانچه شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت نشود و بیماری مجددا اوج بگیرد، درباره سفرها تصمیم جدید گرفته خواهد شد». 
در عین حال ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد کلاس‌های همه مقاطع تحصیلی آموزش عالی که به دلیل بیماری کرونا به صورت غیرحضوری برگزار می‌شده، باید حضوری برگزار شود. این در حالی است که براساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به چهارم اسفند‌ماه ۱۴۰۰ (از ۲۷ بهمن تا ۴ اسفند)، همچنان پایین و بالغ بر 57.64 درصد بوده است؛ موضوعی که می‌تواند در تعطیلات عید و با افزایش سفرها، خطر انتقال بیماری را بیشتر کند.
 
* شناسایی ۹۵۲۴ بیمار جدید کرونا در کشور
بنا بر اعلام روز گذشته وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت (از ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه) ۹۵۲۴ بیمار جدید کرونا در کشور شناسایی شدند و متاسفانه در این بازه زمانی ۲۴۱ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. از ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه ۸ اسفند و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۵۲۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۶۸۲ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در این مدت، ۲۴۱ بیمار «کووید-۱۹» نیز جان خود را از دست دادند و بدین ترتیب مجموع جان‌‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۳۶ هزار و ۶۳۱ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۱۲۶ نفر از بیماران کرونایی هم بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴ هزار و ۴۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۱۸۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۷۶ شهرستان در وضعیت زرد و یک شهرستان نیز در وضعیت آبی بیماری کرونا قرار دارند. 
 
* ۲۳ میلیون نفر در کشور ۳ دوز واکسن کرونا زده‌اند
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۲۲ میلیون و ۹۹۲ هزار نفر در کشور موفق شده‌اند ۳ دوز واکسن کرونا را دریافت کنند. تاکنون ۶۲ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر دوز اول، ۵۵ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۲۰ نفر دوز دوم و ۲۲ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۷۵۷ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بنابراین مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۴۱ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۴۱۲ دوز رسید. 
 

Page Generated in 0/0140 sec