printlogo


کد خبر: 246439تاریخ: 1400/12/9 00:00
تعداد کل قربانیان 136631 نفر
241
طی 24 ساعت 241 نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند

هر چند طی چند روز اخیر آمار مبتلایان به کرونا در کشور نزولی شده اما مرگ‌ومیرهای ناشی از این بیماری همچنان بالاست و احتمال دارد در صورت کم‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی با توجه به در پیش بودن سفرهای نوروزی، ویروس جهش‌یافته اُمیکرون در سطح وسیعی در کشور به چرخش درآید و تبعات سختی را به دنبال داشته باشد. البته کاهش شهرهای قرمز و همچنین گذر نسبی از قله پیک اُمیکرونی کرونا در کشور، تصمیمات جدیدی را در آستانه سال جدید رقم زد؛ تصمیماتی مانند برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی و برگزاری حضوری کلاس‌های مقاطع آموزش عالی. این در حالی است که همچنان میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور روی عدد ۵۷ درصد قرار دارد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، موج ششم بیماری کرونا به طور نسبی در کشور مهار شده است و به گفته وزیر بهداشت، تا حدودی قله اُمیکرون را رد کرده‌ایم. در عین حال بر اساس جدیدترین به‌روز‌رسانی‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی در کشور از ۳۳۷ به ۱۸۴ شهر کاهش یافت و در مجموع براساس آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور، در حال حاضر ۱۸۴ شهر در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهر در وضعیت نارنجی ۷۶ شهر در وضعیت زرد هستند و یک شهر یعنی شهرستان کنارک در استان سیستان‌و‌بلوچستان تنها شهر با شرایط عادی و به رنگ آبی در لیست رنگ‌بندی شهرستان‌ها است. بر همین اساس هم روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبات جدیدی را بر اساس شرایط بیماری «کووید-۱۹» در کشور تعیین کرد و اعلام شد با توجه به مهار نسبی موج ششم بیماری کرونا در شرایط فعلی، هموطنان می‌توانند برای سفرهای نوروزی به شرط واکسیناسیون کامل (مگر به دلیل عدم گذشت فاصله زمانی ۳ ماهه با دوز قبلی) برنامه‌ریزی کنند. البته در این مصوبه تاکید شده که «این تصمیم مشروط به عدم اوج‌گیری مجدد بیماری است. چنانچه شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت نشود و بیماری مجددا اوج بگیرد، درباره سفرها تصمیم جدید گرفته خواهد شد». 
در عین حال ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد کلاس‌های همه مقاطع تحصیلی آموزش عالی که به دلیل بیماری کرونا به صورت غیرحضوری برگزار می‌شده، باید حضوری برگزار شود. این در حالی است که براساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به چهارم اسفند‌ماه ۱۴۰۰ (از ۲۷ بهمن تا ۴ اسفند)، همچنان پایین و بالغ بر 57.64 درصد بوده است؛ موضوعی که می‌تواند در تعطیلات عید و با افزایش سفرها، خطر انتقال بیماری را بیشتر کند.
 
* شناسایی ۹۵۲۴ بیمار جدید کرونا در کشور
بنا بر اعلام روز گذشته وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت (از ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه) ۹۵۲۴ بیمار جدید کرونا در کشور شناسایی شدند و متاسفانه در این بازه زمانی ۲۴۱ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. از ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه ۸ اسفند و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۵۲۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۶۸۲ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در این مدت، ۲۴۱ بیمار «کووید-۱۹» نیز جان خود را از دست دادند و بدین ترتیب مجموع جان‌‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۳۶ هزار و ۶۳۱ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۱۲۶ نفر از بیماران کرونایی هم بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴ هزار و ۴۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۱۸۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۷۶ شهرستان در وضعیت زرد و یک شهرستان نیز در وضعیت آبی بیماری کرونا قرار دارند. 
 
* ۲۳ میلیون نفر در کشور ۳ دوز واکسن کرونا زده‌اند
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۲۲ میلیون و ۹۹۲ هزار نفر در کشور موفق شده‌اند ۳ دوز واکسن کرونا را دریافت کنند. تاکنون ۶۲ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر دوز اول، ۵۵ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۲۰ نفر دوز دوم و ۲۲ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۷۵۷ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بنابراین مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۴۱ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۴۱۲ دوز رسید. 
 

Page Generated in 0/0059 sec