printlogo


کد خبر: 246477تاریخ: 1400/12/11 00:00
طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا رانندگانی که واکسیناسیون آنها تکمیل نشده است جریمه می‌شوند
محدودیت‌ سفر ها با «اُمیکرون»

با آنکه آمار مبتلایان در پیک ششم کرونا این روزها رو به افول است اما همچنان مرگ‌و‌میر ناشی از این بیماری بالاست و روزانه بیش از 200 نفر در کشور قربانی کرونا می‌شوند. 
به گزارش« وطن‌امروز»، سیر نزولی آمار مبتلایان به کرونا نباید اینگونه تلقی شود که این بیماری تضعیف شده است و نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم‌‌توجهی شود. چنانچه بیماری کرونا دست‌کم گرفته شود یا نسبت به مقابله با آن کم‌توجهی شود امکان شیوع گسترده دوباره آن در پی چرخش این ویروس در ایام نوروز وجود دارد. البته ستاد ملی مقابله با کرونا در آخرین جلسه خود، محدودیت‌های جدیدی را تصویب کرده که طبق اعلام سخنگوی این ستاد، انجام سفرهای نوروزی صرفا در صورت تکمیل واکسیناسیون کرونا -یعنی تزریق ۳ دوز واکسن- بلامانع است. هر چند تعیین‌تکلیف نهایی سفر‌های نوروزی هفته پایانی سال مشخص می‌شود اما اخیرا اعلام شده است کد ملی صاحبان پلاک خودروها در سامانه‌های مربوط بررسی می‌شود و در صورت عدم تزریق نوبت سوم واکسن کرونا، جریمه می‌شوند. در مدیریت هوشمند کرونا در نوروز، پلاک خودرویی که مربوط به کد ملی صاحب خودرو است بررسی می‌شود، اگر دوربین‌ها احصا کنند که آن پلاک واکسیناسیون انجام نداده، قرار است به ازای هر 24 ساعت، یک میلیون تومان جریمه برای آن اعمال شود! البته در این مصوبه توجهی به وضعیت واکسیناسیون سایر سرنشینان خودرو نشده است و فقط صاحبان پلاک خودروها از نظر وضعیت واکسن کرونا بررسی می‌شوند. از طرفی باید توجه داشت که به اذعان تمام متخصصان، حتی تزریق ۳ دوز واکسن کرونا نیز باعث پیشگیری از ابتلا به اُمیکرون نمی‌شود، بنابراین ممکن است حتی تمام سرنشینان خودرو ۳ دوز واکسن تزریق کرده باشند اما به کرونا مبتلا باشند و این بیماری را از شهری به شهر دیگر منتقل کنند. 
 
* تعیین‌تکلیف سفرهای نوروزی؛ هفته پایانی اسفند
بی‌توجهی نسبت به خودمراقبتی و رعایت پروتکل‌های اجتماعی، نگرانی‌هایی را برای کادر درمان ایجاد کرده است که مبادا این سهل‌انگاری‌ها باعث چرخش بیماری اُمیکرون در کشور شود. رئیس اداره مراقبت‌ مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت ‌بهداشت، از تعیین‌تکلیف سفرهای نوروزی در هفته منتهی به فروردین ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: ستاد کرونا باید بر اساس مستندات و شواهد تصمیم‌گیری کند. ابراهیم قادری درباره برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و شروط سفرهای نوروزی اظهار کرد: هنوز درباره اینکه محدودیت سفر خواهیم داشت یا خیر، تصمیم‌گیری نشده است. 
وی افزود: از مردم می‌خواهیم در وهله اول برای سفر ۳ دوز واکسن را تزریق کنند و علاوه بر آن استفاده از ماسک را بویژه در اماکن عمومی فراموش نکنند. همچنین در فضای باز استفاده از ماسک نباید فراموش شود و اگر مردم به فضایی بسته مراجعه می‌کنند، تا حد امکان از ازدحام بپرهیزند. میهمانی‌ها نیز در فضای باز برگزار شود و در صورت گذران وقت در منزل، مکان مورد نظر باید از تهویه مناسب برخوردار باشد. قادری ادامه داد: اگر زمان تزریق نوبت سوم برای فردی فرا نرسیده است، باید بداند این مساله اجباری نیست. ضمن اینکه نمی‌توان همه مسافران را بررسی کرد اما این مهم در تهیه بلیت هواپیما و اتوبوس مدنظر قرار می‌گیرد. وی تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنیم کسانی که زمان تزریق دوز سوم واکسن‌شان فرا رسیده، قبل از سفر به این کار مبادرت کنند. رئیس اداره مراقبت‌ مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت ‌بهداشت با بیان این مطلب اظهار کرد: مشخص نیست تا عید نوروز به این هدف دست می‌یابیم یا خیر ولی ستاد ملی کرونا بر اساس شواهد تصمیم می‌گیرد. قادری از تعیین‌تکلیف نهایی این مساله در هفته منتهی به فروردین ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: ستاد کرونا باید بر اساس مستندات و شواهد تصمیم‌گیری کند. وی همچنین از هموطنان علامت‌دار درخواست کرد در جمع‌های خانوادگی و میهمانی‌ها حضور پیدا نکنند تا دیگران در امان باشند. 
همچنین عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه داریم به سمتی می‌رویم که اُمیکرون را کنترل کنیم، گفت: متاسفانه همچنان در آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها، بیماران بدحال بستری‌اند و به همین دلیل هم هست که همچنان مرگ‌ومیر در حد بالایی قرار دارد. 
دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت «کووید-19» با سویه اُمیکرون در کشور گفت: خوشبختانه موارد اُمیکرون در کشور رو به افول است و مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد موارد سرپایی بیماری از نصف هم کمتر شده و موارد بستری هم رو به کاهش است. وی با بیان اینکه متاسفانه همچنان در آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها، بیماران بدحال بستری هستند، گفت: به همین دلیل هم هست که همچنان مرگ‌ومیر ما در حد بالایی بوده و به نظر می‌آید تا ۲ هفته دیگر احتمالا این میزان مرگ‌ومیر ادامه یابد. بعد از آنکه موارد ابتلا و بستری کاهش یابد، میزان مرگ‌های کرونایی نیز کاهش پیدا می‌کند. 
مردانی با بیان اینکه تعداد شهرهای قرمز کرونایی نیز در کشور رو به کاهش است، گفت: اگر خدا بخواهد داریم به سمتی می‌رویم که اُمیکرون را کنترل کنیم، البته اگر واریانت جدیدی اتفاق نیفتد. 
وی ادامه داد: مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد گذر از قله پیک ششم کرونا در کشور دارد اتفاق می‌افتد. عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به تعطیلات نوروز نیز گفت: مردم در این شرایط باید هوشیاری خود را حفظ کرده، ماسک بزنند، همچنین پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. افرادی هم که هنوز واکسن تزریق نکرده یا واکسیناسیون‌شان را تکمیل نکرده‌اند، نسبت به انجام آن اقدام کنند. مردم فکر نکنند کرونا تمام شده و هوشیار باشند. اگر این موارد را رعایت کنند، ان‌شاءالله عید خوبی در پیش خواهی داشت. 
***
    ۲۲۶ نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند   
طی ۲۴ ساعت ۹ هزار و ۳۱۲ بیمار «کووید-19» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۲۲۶ نفر نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از ظهر روز دوشنبه تا ظهر روز سه‌شنبه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۳۱۲ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» نیز در کشور شناسایی و هزار و ۷۰۱ نفر از آنها بستری شدند. این در حالی است که متاسفانه در طول این مدت، ۲۲۶ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۷ هزار و ۶۴ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۷۰۲ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. از سویی ۴ هزار و ۲۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۴۷ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۶۹۶ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۱۸۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۷۶ شهرستان در وضعیت زرد و یک شهرستان در وضعیت آبی قرار دارد.


Page Generated in 0/0063 sec