printlogo


کد خبر: 246478تاریخ: 1400/12/11 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از نشست خبری معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران
در مسیر شفاف‌شدن مدیریت شهری پایتخت

مهدی جابری: مقامات ارشد مدیریت شهری تهران معتقدند با ایجاد سازوکارهای دقیق و شفاف، امروز همه مبادی درآمدی و ورودی‌های مالی شهرداری تهران قابل رصد و پیگیری است تا مجاری فساد برای همیشه قفل باشد و امور مالی و اقتصادی شهر از تاریکخانه خارج شود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در نشست خبری اظهار داشت: نظام مالی شهرداری تهران از زمان‌های گذشته با استانداردها فاصله داشت و نقاط آسیب متعددی در آن دیده می‌شد. نخستین اقدام ما در این دوره از مدیریت شهری تهران ایجاد خزانه واحد بود تا براساس آن، همه سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران را به خزانه واحد مرتبط کنیم. 
ابوالفضل فلاح افزود: قبلا  127 حساب درآمدی در مجموعه شهرداری تهران وجود داشت که اکنون به 32 حساب متمرکز مورد تایید شورای شهر تهران کاهش یافته است. یک‌ طرف این حساب‌ها خزانه واحد است و طرف دیگر آن، شرکت یا سازمان زیرمجموعه شهرداری. 
وی ادامه داد: در این شرایط همه درآمدهای شهرداری قابل رصد خواهد بود و هر ریال از پول مردم به هر یک از منابع درآمدی شهرداری واریز شود، در یک مسیر شفاف قرار می‌گیرد تا در محل اختصاصی هزینه شود، بنابراین موضوعات مالی شهرداری تهران از تاریکخانه قبلی خارج و مجاری فساد برای همیشه قفل شده است. 
 
* دستاوردهای سامانه مدیریت بدهی‌ها
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود درباره تاثیرات «سامانه مدیریت بدهی‌ها» اظهار داشت: در گذشته اطلاع دقیقی از میزان ‌طلب و بدهی شهرداری وجود نداشت. از طریق این سامانه، اطلاعات شفاف، دقیق و مستند از بدهی‌ها و طلب‌های مدیریت شهری پایتخت در دسترس ما قرار گرفته است. سامانه مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد اما در همین مدت گذشته نیز اتفاقات خوب و چشمگیری را در شفاف‌سازی میزان بدهی‌ها شاهد بودیم. 
وی افزود: در این فرصت فقط به یک مورد از بدهی‌های شهرداری تهران به یکی از مجموعه‌های بزرگ کشوری اشاره می‌کنم که گفته می‌شد 2 هزار و 100 میلیارد است اما از طریق این سامانه مشخص شد میزان این بدهی تقریبا یک‌ششم عددی است که قبلا اعلام شده بود، البته پس از قطعی شدن این موضوع، درباره آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. 
فلاح با اشاره به مطالبات شهرداری تهران از دولت گفت: تا اواخر تابستان امسال اعلام می‌شد هزار و 300 میلیارد تومان بابت مطالبات شهرداری در سامانه دولت ثبت شده اما با ایجاد سامانه مذکور مشخص شد مدیریت شهری پایتخت 29 هزار میلیارد تومان از دولت‌ طلب دارد، بنابراین تا امروز 9 هزار میلیارد تومان از این مبلغ در سامانه دولت ثبت شده و 7 هزار میلیارد تومان دیگر هم در مراحل نهایی برای ثبت در این سامانه است. 
 
* حذف چک و سیستم پرداخت سنتی تا پایان سال
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران همچنین از حذف کامل چک و سیستم پرداخت سنتی در شهرداری تهران تا پایان سال 1400 خبر داد و افزود: پرداخت با توکن و سیستم الکترونیکی را در دستور کار قرار داده‌ایم و از ابتدای سال آینده پرداخت به شکل سنتی نخواهیم داشت. 
وی اظهار داشت: موضوع دیگری که پیگیر آن هستیم، مولدسازی دارایی‌هاست که بتوانیم استفاده بهینه از دارایی‌ها و اموال شهر و شهرداری تهران داشته باشیم. حقیقت این است که تاکنون از منابع شهرداری استفاده حداقلی می‌شده اما امروز توانسته‌ایم ۸ شرکت را در قالب این پروژه مطالعه و ظرفیت‌های مالی آنها را شناسایی کنیم. فلاح افزود: دستورالعمل مطالعه اقتصادی پروژه‌ها توسط شهرداری تهران ابلاغ شده است. بر این اساس هر پروژه باید پیوست اقتصادی داشته باشد و اینطور نباشد که یک پروژه اجرا شود و سال‌ها بعد متوجه شویم از نظر مالی به‌صرفه و دارای توجیه نبوده است. 
 
* قبلا 30 تا 50 درصد ارزش املاک به جیب شهرداری نمی‌رفت!
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران درباره فروش بورسی املاک شهرداری تهران گفت: نخستین عرضه‌های املاک در بورس بزودی آغاز می‌شود که هم شامل فروش و هم شامل تهاتر بدهی با پیمانکاران است. بیش از ۱۵ ملک دیگر نیز برای این شیوه آماده شده‌اند و همین مسیر را طی خواهند کرد. 
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته 30 تا 50 درصد ارزش املاک فروخته‌شده شهرداری به جیب افراد دیگری می‌رفت و در اختیار مدیریت شهری تهران قرار نمی‌گرفت. متاسفانه روند گذشته بسیار غیرشفاف و همراه با مداخلات خاص بود، بنابراین در این زمینه هم تاریکخانه‌ها را از بین خواهیم برد و از این به بعد روند عرضه املاک شهرداری کاملا شفاف و روشن خواهد بود. 
فلاح افزود: مردم حق دارند مطلع باشند که اموال عمومی شهر با چه قیمتی، در چه روندی و به چه شخصی فروخته می‌شود. در این بستر مطالبات و بدهی‌ها را مشخص کردیم که پیمانکاران می‌توانند از این طریق اقدام کنند. به این ترتیب هم شاهد شفاف‌سازی در فروش املاک و هم رونق بازار بورس املاک خواهیم بود. 
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران به حوزه بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: در بحث بورس کالا در حوزه خرید نیز هفته گذشته نخستین خرید مصالح ساختمانی به مبلغ ۷ میلیارد توسط معاونت عمرانی انجام شد. طبیعتا در موضوعاتی که قابلیت رصد و پیگیری داشته باشد رانتی ایجاد نمی‌شود. همچنین با حذف واسطه‌ها حدود ۲۵ درصد به نفع شهرداری تهران خواهد شد. 
وی تصریح کرد: درباره سازمان مشارکت‌های شهرداری، اقداماتی برای افزایش بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشارکت‌ها در حال انجام است. بر این اساس همه پروژه‌هایی که قابلیت سرمایه‌گذاری دارد همراه با اطلاعات جامع آن عرضه خواهد شد تا افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند از این فرصت استفاده کنند. همچنین در این راستا تالار دائمی ایجاد می‌شود تا همه روندها برای همیشه از شفافیت لازم برخوردار باشد.

Page Generated in 0/0068 sec