printlogo


کد خبر: 246490تاریخ: 1400/12/11 00:00
آمریکا تهدید به ترک مذاکرات وین کرد
ببخشید شما؟
خطیب‌زاده : آمریکا از برجام خارج شده است، توافق در دسترس است اما ایران برای همیشه صبر نمی‌کند

گروه سیاسی: مرحله نهایی مذاکرات برای تعیین تکلیف احیای برجام تحت تاثیر فضاسازی‌های واشنگتن قرار گرفته است. در شرایطی که تهران اعلام کرده برخی خطوط قرمز کشورمان که دولت بایدن زیربار پذیرش آن نرفته است باید رعایت شود، مقامات آمریکایی تلاش می‌کنند با جنگ روانی و فضاسازی رسانه‌ای، ایران را برای صرف نظر از خطوط قرمز خود تحت فشار قرار داده و کشورمان را مقصر شکست احتمالی مذاکرات قلمداد کنند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، خبرگزاری رویترز گزارش داد «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی روزانه خود درباره مذاکرات غیرمستقیم آمریکا با ایران در وین به خبرنگاران گفت: «ما آماده‌ایم در صورتی که ایران در مقابل پیشرفت مذاکرات ناسازگاری بروز دهد، کنار برویم». بنا به این گزارش، وی در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود افزود: آمریکا و متحدانش در صورتی که ایران «مایل به مشارکت با حسن‌نیت نباشد»، «جایگزین‌هایی» را دنبال خواهند کرد. 
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به ادعای همتای آمریکایی خود بامداد سه‌شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «آمریکا از برجام خارج شده است. ما باید مطمئن شویم این اتفاق تکرار نمی‌شود». 
سعید خطیب‌زاده با کنایه به اظهارات غربی‌ها مبنی بر داشتن نقشه دوم در صورت حاصل نشدن توافق در وین گفت: «هر کسی نقشه دوم خود را دارد اما ثابت ‌شده [نقشه‌های دوم] آمریکا توخالی است. لفاظی‌ها و بلوف‌زنی‌ها جواب نداده و نخواهد داد. تصمیمات جواب می‌دهد». دیپلمات ایرانی افزود: «توافق در دسترس است، اگر کاخ سفید تصمیم بگیرد. ایران [به توافق] تمایل دارد اما برای همیشه صبر نمی‌کند». در همین حال پایگاه نورنیوز در واکنش به اظهارات ند پرایس نوشت: اظهارات این مقام آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که واشنگتن به عنوان مقصر اصلی شکل‌گیری وضع موجود تاکنون با پافشاری بر مواضع غیراصولی خود باعث کندی روند مذاکرات و عدم حصول نتیجه مناسب شده است. موضع اتخاذ شده از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و فضاسازی‌هایی که در چارچوب فعال‌سازی بازی «مقصرنمایی» از سوی رسانه‌های غربی آغاز شده، نشان می‌دهد کشورهای غربی بویژه آمریکا قصد دارند همچنان به رویه غیرسازنده خود که موجب طولانی شدن مذاکرات خواهد شد، ادامه دهند. 
 
* نقش‌آفرینی منفی پاریس
یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران به خبرگزاری فارس گفت: «فرانسوی‌ها در حال مانع‌تراشی بر سر حل‌وفصل موضوعات باقیمانده پادمانی بین ایران و آژانس هستند و در این باره رویکردی کاملا سیاسی را در پیش گرفته‌اند». وی با بیان اینکه پاریس نقش مهمی در فاصله‌ گرفتن آژانس از نقش حقوقی- فنی و عدول از موضوعات سیاسی دارد، افزود: حل مسائل پادمانی باقیمانده با آژانس یکی از پیش‌نیازهای مهم شکل‌گیری توافق در وین است و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، بدون شک فرانسه عامل عدم توافق در وین نام خواهد گرفت. او گفت مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ آغاز شده، به مرحله‌ای رسیده است که موفقیت یا عدم موفقیت آن صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد. اگر طرف‌های غربی تصمیم‌های لازمی را که از آن آگاه هستند، اتخاذ کنند، می‌توان چند موضوع باقیمانده را حل کرده و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت. با این حال به‌ نظر می‌رسد فرانسوی‌ها در مسیری متفاوت و کاملا متضاد با تصمیم‌گیری‌های لازم گام برمی‌دارند. 
 
* نشست غیررسمی ایران و 1+4
هشتمین دور مذاکرات وین پس از بازگشت علی باقری از تهران در پایتخت اتریش ادامه پیدا کرد. مذاکره‌کننده ارشد ایران در نخستین دیدار خود پس از بازگشت از تهران با «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده اروپایی به صورت دوجانبه گفت‌وگو کرد. همچنین دوشنبه دیدار غیررسمی و خارج از نشست کمیسیون مشترک برجام میان هیأت‌های ایران، اتحادیه اروپایی و ۱+۴ برگزار شد. «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین روز دوشنبه در این باره طی توئیتی نوشت: «شرکت‌کنندگان برجام عصر امروز در «کوبورگ» در وین دیدار کردند. از آوریل ۲۰۲۱ که مذاکرات آغاز شد، پیشرفت فوق‌العاده‌ای حاصل شده است اما یک قاعده وجود دارد: تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود، بر سر هیچ چیز توافق نمی‌شود. تلاش آخر برای پایان موفقیت‌آمیز گفت‌وگوهای وین ضروری است». مذاکره‌کننده ارشد چین هم پس از پایان نشست غیر رسمی اعضای برجام در وین اظهار کرد مذاکرات به مرحله آخر رسیده و مشارکت‌کنندگان در گفت‌وگوها، روشنایی پایان تونل را می‌بینند. «وانگ کوان» ابراز امیدواری کرد تمام طرف‌ها در راستای حصول توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان کار کنند. وی افزود زمان دستیابی به توافق نهایی رسیده است. 

Page Generated in 0/0052 sec