printlogo


کد خبر: 246491تاریخ: 1400/12/11 00:00
اخبار

توصیه‌های رئیس دستگاه قضا درباره مرخصی زندانیان
رئیس قوه ‌قضائیه در جلسه شورای عالی قضایی دستوراتی را به مسؤولان قضایی، دادستان‌ها و بازپرس‌های سراسر کشور برای نحوه مواجهه با زندانیان و متهمان با توجه به در پیش بودن اعیاد مذهبی و تعطیلات نوروز صادر کرد و گفت: از بازداشت آن دسته از متهمان که الزام قانونی برای بازداشت آنها وجود ندارد و خطری نیز از ناحیه آنها مردم و جامعه را تهدید نمی‌کند، پرهیز شود و حتی‌الامکان ترتیباتی اتخاذ شود که متهمان بتوانند در اسرع وقت نسبت به معرفی کفیل و تودیع وثیقه مبادرت ورزند تا حتی برای یک شب نیز به بازداشتگاه و زندان اعزام نشوند. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در همین راستا به دادستان‌ها، بازپرس‌ها و سایر مسؤولان ذی‌ربط قضایی توصیه کرد از ارجاع به کارشناسی آن دسته از وثایق تودیع شده از ناحیه متهمان که تردیدی در ارزش و بهای آنها وجود ندارد، اجتناب کنند تا بدین‌ترتیب در فرآیند وثیقه‌سپاری و آزادی متهم خلل و تعللی ایجاد نشود و متهمانی که الزام و ضرورتی برای بازداشت آنها وجود ندارد، ایام و اعیاد پیش ‌رو را در کنار خانواده خود سپری کنند. «تعیین تکلیف سریع پرونده‌های دارای زندانی» دستور دیگر قاضی‌القضات خطاب به مسؤولان قضایی ذی‌ربط با توجه به در پیش بودن اعیاد مذهبی و تعطیلات نوروز و همچنین صیانت از حقوق متهمان و محکومان بود.  
***
ایران برای توسعه همکاری نظامی با کشورهای اسلامی آماده است
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان در پیامی به مناسبت عید مبعث از آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری دفاعی و نظامی با کشورهای اسلامی خبر داد. در بخشی از پیام سرلشکر محمد باقری آمده است: «امیدوارم با پیروی از راه نورانی و تعالیم انسان‌ساز قرآن و آموزه‌های پیامبر گرامی اسلام بیش از پیش با همدلی، وحدت، اخوت، عزت و سربلندی میان کشورهای اسلامی شاهد صلح، مهرورزی، دوستی و تمام ارزش‌هایی که جهان امروز به آن نیاز دارد، باشیم. فرصت را غنیمت شمرده و با آرزوی سلامتی و توفیق برای جناب ‌عالی، آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه همکاری دفاعی و نظامی فی‌مابین اعلام می‌نمایم».
***
سرلشکر صفوی:
انتقال قدرت به شرق آغاز شده
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: انتقال قدرت از غرب به شرق بتدریج در حال انجام است و ایران در این فرآیند به یک قدرت آسیایی بدل خواهد شد. سرلشکر سید‌یحیی صفوی در آیین رونمایی از دستاوردهای علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس اظهار داشت: کتابی با عنوان «تغییر بزرگ در سال 2050» از سوی مجله اکونومیست منتشر و در ایران ترجمه شده است. در آن کتاب آمده است که تا آن سال، اسلام به‌لحاظ جمعیتی اول، مسیحیت دوم و بودایی سوم خواهد شد، همچنین در این کتاب آمده است که بیشتر مردم خداباور خواهند بود اما بیشتر حکومت‌ها در دست لائیک‌ها باقی خواهد بود. وی با بیان اینکه در آن کتاب آمده است که تا آن سال قدرت آسیایی شکل خواهد گرفت، ادامه داد: انتقال قدرت از غرب به شرق به‌تدریج در حال انجام است. ایران یک کشور آسیایی است که با حضور در سازمان شانگهای و با متحد شدن با اتحادیه اوراسیا می‌تواند در این قدرت آسیایی سهیم شود و علاوه بر اینکه قدرت مهمی در غرب آسیا خواهد شد، به یکی از قدرت‌های آسیا تبدیل می‌شود. امیدواریم در این فرآیند با هوشمندی مسؤولان از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب در تمام حوزه‌ها حرکت کنیم. 
***
دستور امیرعبداللهیان برای شناسایی مکان‌های ایرانیان در اوکراین
به دنبال اقدامات وزارت امورخارجه طی چند هفته گذشته و پس از آغاز جنگ در اوکراین، بویژه موضوعات مرتبط با ایرانیان و دانشجویان مقیم در این کشور، بعد از ظهر دیروز دومین نشست مجازی در این باره به ریاست حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با حضور معاون اداری و مالی و رئیس ستاد اوکراین وزارت امور خارجه، معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی، مدیران کل منطقه‌ای حوزه اوراسیا و شرق اروپا، دیگر مدیران کل ذی‌ربط و سفرا و مسؤولان جمهوری اسلامی ایران در کشورهای اوکراین، روسیه، مجارستان، بلاروس، رومانی، اتریش، ترکیه، لهستان و سرکنسول کشورمان در استانبول برگزار شد. امیرعبداللهیان در این نشست مجازی با تبریک عید مبعث رسول گرامی اسلام، با مرور اقدامات انجام شده درباره انتقال ایرانیان مقیم اوکراین، گزارش‌های سفرا را استماع و بر ضرورت تقویت پیگیری‌های سفارتخانه‌های مرتبط کشورمان تا اطمینان از وضعیت امنیت و سلامت ایرانیان مقیم اوکراین تاکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تاکید بر ضرورت به کارگیری همه گزینه‌ها برای خروج ایمن ایرانیان مقیم اوکراین از مناطق درگیری، آمار ایرانیان حاضر در اوکراین به تفکیک شهرها و همچنین ایرانیان خارج شده را بررسی و دستوراتی را برای شناسایی مکان‌های ایرانیان باقیمانده و تمهیدات خروج آنها صادر کرد. وی در همین چارچوب ضمن تاکید مجدد بر ضرورت بسیج امکانات برای کمک به سفارتخانه‌های معین، استمرار پاسخگویی 24 ساعته مرکز و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای ذی‌ربط را مورد تصریح قرار داد و اظهار داشت که هیچ درخواستی از ایرانیان در هیچ شرایطی نباید بی‌پاسخ گذاشته شود. 

Page Generated in 0/0067 sec