printlogo


کد خبر: 246505تاریخ: 1400/12/12 00:00
دور دنیا

برگزاری کنگره بین‌المللی ضد فاشیسم در مسکو
روسیه غرب را حامی نازی‌های اوکراین می‌داند
وزیر دفاع روسیه از برنامه‌های خود برای میزبانی نخستین کنگره بین‌المللی ضد فاشیسم خبر داد. «سرگئی شویگو» در این باره به خبرنگاران گفت این رویداد در ماه آگوست (اواخر تابستان سال آینده) همزمان با «همایش بین‌المللی فناوری نظامی ارتش-22» در نزدیکی مسکو برگزار می‌شود. به گفته او هدف از این ابتکار یکپارچگی تلاش‌های جامعه بین‌المللی در مبارزه با هر گونه جلوه ایدئولوژی نازیسم و نئونازیسم در دنیای مدرن است. به گزارش شبکه آرتی، هیات‌های 129 کشور برای شرکت در این مجمع نظامی دعوت شده‌اند. البته از آنجا که آمریکا و متحدانش تحریمی بین‌المللی علیه روسیه را به دلیل درگیری در اوکراین اعمال کرده‌اند، مشخص نیست کنگره ضد فاشیسم مسکو چقدر مشارکت بین‌المللی جذب خواهد کرد. برگزاری نخستین کنگره ضد فاشیسم در حالی است که رئیس‌جمهور روسیه در دستور هفته گذشته عملیات ویژه علیه اوکراین، هدف آن را فاشیست‌زدایی از این کشور اعلام کرد که از نظر او این جمهوری شوروی سابق را بی‌هویت می‌کند. ولادیمیر پوتین گفت: «پدرها، پدربزرگ‌ها و اجداد شما با اشغالگران نازی جنگیدند و با دفاع از میهن مشترک ما به نئونازی‌های امروزی اجازه ندادند قدرت را در اوکراین به دست گیرند». سال‌هاست رسانه‌های آمریکایی و غربی حامیان فاشیسم در اوکراین را به عنوان مبارزان آزادی معرفی کرده و از گروه‌های شبه‌نظامی و احزاب نازی به یک اندازه حمایت می‌کنند. مسکو در پاسخ آمریکا و سایر اعضای ناتو که روسیه را به استناد بهانه‌های دروغین برای توجیه جنگ غیرضروری در اوکراین متهم می‌کنند، استدلال می‌کند رهبران غربی از نئونازی‌ها در این کشور حمایت می‌کنند. طبق گزارش‌های رسمی حدود 27 میلیون شهروند شوروی در طول جنگ دوم جهانی، عمدتا توسط آلمان نازی کشته شدند که 5 میلیون آنها با همدستی گروه‌های فاشیست اوکراین در آن زمان که علیه ارتش سرخ می‌جنگیدند قتل‌عام شدند. با این وجود اوکراین امروزی تعدادی از همدستان نازی‌ها در جنگ دوم جهانی از جمله «استپان باندرا» را به عنوان قهرمانان ملی پذیرفته است. 
 
* انهدام گردان آیدرنازی در شرق اوکراین
طبق اعلام رسانه‌های محلی جنوب شرق اوکراین به نقل از نیروهای روس‌تبار جدایی‌طلب این منطقه که حالا متحد ارتش روسیه محسوب می‌شوند، در روزهای اخیر شکست‌های سنگینی به گردان‌های متشکل از نیروهای نازی که تحت فرماندهی آمریکایی‌ها در قالب گارد ملی ارتش اوکراین مبارزه می‌کردند وارد شده است. فرماندهی مشترک نیروهای مردمی جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک موسوم به نیروهای نوا راسیا، اعلام کرد که یک گردان از فاشیست‌های اوکراینی را منهدم کرده‌اند. بر اساس این گزارش، روز چهارشنبه (2 مارس) گردان تحت عنوان «آیدرنازی» که در قالب بیست‌و‌چهارمین گردان منفصل نیروی زمینی ارتش اوکراین در مناطق شرق این کشور با هدف پاکسازی روس‌تباران فعالیت می‌کرد، در یک کمین سنگین هدف نیروهای متحد روسیه قرار گرفت و 5 هزار سرباز آن که از نئونازی‌های داوطلب اوکراینی، اروپایی و آمریکایی هستند متفرق شدند. گزارش رسانه‌های روسی حاکی از آن است مستشاران گردان آیدرنازی کارمند شرکت نظامی خصوصی آمریکایی گریستون، شاخه آکادمی در اوکراین (بلک واتر سابق) بوده‌اند. این گردان در گزارش‌های نهاد نظارت امنیت اروپایی مسؤول جنایت‌هایی علیه اهالی دونتسک و لوهانسک بوده است. همچنین گزارش شده آنها همانند گردان‌های نازی آزوف در شرق اوکراین، پیش از حمله روسیه نیز تجهیزاتی را از ناتو دریافت کرده بودند. این تجهیزات توسط نیروهای مردمی متحد روسیه ضبط شده است. پیش از آن نیز اوایل هفته گردان آزوف که جزو واحدهای نظامی ارتش اوکراین و متشکل از جنگجویان نئونازی است، در اطراف بندر ماریوپل در شمال خلیج آزوف در جنوب شرقی اوکراین، متحمل شکست‌هایی شد. با این حال طبق آخرین گزارش‌ها، گردان آزوف در گلوله‌باران دیروز مناطق دونباس نقش داشته است. 
 
***
پارلمان اروپا به درخواست عضویت فوری زلنسکی رأی مثبت داد
حسادت عجیب اردوغان به اوکراین
شتاب بروکسل در بررسی درخواست دولت در آستانه سقوط اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپایی، واکنش عجیب رئیس‌جمهور ترکیه را در پی داشت. پارلمان اروپا روز سه‌شنبه این هفته با ٦٣٧ رای مثبت، ١٣ رای مخالف و ٢۶ رای ممتنع درخواست فوری کی‌یف برای پیوستن به اتحادیه اروپایی را پذیرفت. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه در حالی که مدعی بود در محاصره نیروهای روس در کی‌یف به سر می‌برد، از اعضای این اتحادیه درخواست کرد با عضویت فوری کشورش در اتحادیه اروپایی از طریق یک رویه خاص موافقت کنند. جالب اینکه حتی وضعیت اضطراری اوکراین که در حال اشغال توسط نیروهای روسیه است نیز باعث نشد تشکیلات بروکسل روند عضویت این کشور را تسریع کند. پارلمان اروپا با 705 عضو از 27 کشور عضو اتحادیه اروپایی، یکی از ۷ نهاد این اتحادیه است که در کنار شورای اروپا، بخش قانون‌گذاری اتحادیه اروپایی را تشکیل می‌دهد. در واقع رأی‌گیری اخیر در پارلمان اروپا در استراسبورگ صرفا درباره موافقت اتحادیه اروپایی با درخواست فوری دولت اوکراین بوده، اگرنه پیوستن به این اتحادیه حتی برای این کشور بین یک تا ۵ سال طول خواهد کشید. رجب طیب اردوغان اما واکنشی حسادت‌آمیز به این رأی‌گیری داشت. به گزارش آناتولی، رئیس‌جمهور ترکیه همان روز رأی مثبت پارلمان اروپا به درخواست عضویت اوکراین، در نشست مشترک رسانه‌ای در کاخ آک سارای آنکارا با فیوسا عثمانی سادریو، رئیس‌جمهور کوزوو، خطاب به سران بروکسل گفت: «کاش حساسیتی را که درباره عضویت اوکراین در اتحادیه اروپایی نشان می‌دهید برای ترکیه نیز نشان دهید. تلاش برای ورود اوکراین به اتحادیه اروپایی مایه قدردانی است. اما روی سخن من با اعضای اتحادیه اروپایی این است که چرا هنوز نگران ورود ترکیه به اتحادیه اروپایی هستید؟» ترکیه بیش از 50 سال است به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپایی است و حتی در این باره وزارتخانه‌ای نیز تأسیس کرد اما تاکنون نه‌تنها موفق به این امر نشده، بلکه فراز و نشیب‌های موجود، هر روز آنکارا را ناامیدتر می‌کند. 

Page Generated in 0/0060 sec