printlogo


کد خبر: 246507تاریخ: 1400/12/12 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با مهدی پاشازاده پس از ماجرای سرباز شدن مدافعان استقلال
به خاطر سربازی بازداشت شدم

زهره فلاح‌زاده‌: استقلال صدرنشین در هفته بیستم لیگ برتر متوقف شد تا با برد پرسپولیس، اختلاف این ۲ تیم به ۳ امتیاز کاهش یابد. آبی‌ها در این هفته مقابل نساجی مازندران نتوانستند به بردهای خود ادامه دهند و ۲ امتیاز حساس را از دست دادند. 
اما در هفته‌ای که گذشت، ماجرای سرباز شدن ۲ مدافع استقلال بیش از تساوی و از دست دادن ۲ امتیاز، برای آنها دردسرساز شد، تا جایی که در نهایت محمدحسین مرادمند و سیاوش یزدانی از جمع آبی‌پوشان برای رفتن به خدمت مقدس سربازی جدا شدند؛ اتفاقی که باعث تزلزل در خط دفاع تیم شد و فرهاد مجیدی، سرمربی آبی‌ها را وارد چالش جدیدی کرد. به نظر می‌رسد مقصر اصلی این ماجرا تیم مدیریتی باشگاه بوده که قوانین سازمان نظام وظیفه را نادیده گرفته و بهترین کار این بود جایگزینی برای مدافعان سرباز در نیم‌فصل انتخاب می‌شد. «وطن‌امروز» درباره این ماجرا با مهدی پاشازاده، کاپیتان اسبق استقلال گفت‌وگو کرد.
***
 * نوار بردهای استقلال در دیدار مقابل نساجی پاره شد؛ تحلیل شما از این بازی چیست؟
مثل همه بازی‌ها این بازی هم ممکن بود با برد، باخت یا مساوی همراه باشد. این مدل بازی کردن، نتیجه تساوی هم دربردارد و حالا اختلاف با رقیب در جدول دوباره به ۳ امتیاز کاهش یافت. 
 
* با آنکه استقلال در خط دفاع موفق عمل کرده اما در خط حمله بویژه در این دیدار بسیار ضعیف ظاهر شد؛ دلیل این اتفاق چیست؟
‌۵۰ درصد‌ گلزنی هر تیمی به مهاجمانش بازمی‌گردد. ژستد با آنکه در سرزنی عملکرد خوبی دارد اما بازی با توپش ضعیف است. نشستن ارسلان مطهری روی نیمکت با وجود گلزنی عجیب است. اگر قرار بود ما مهاجمی بیاوریم که فقط سر بزند، آرمان رمضانی را داریم که هر زمان هم به زمین آمده، عملکرد موثری داشته است. حتی در سرزنی هم بهتر از ژستد عمل می‌کند و خیلی خوب از زمین بلند می‌شود. طرفداران انتظار دارند تیم‌شان مقابل تیم‌هایی مثل نساجی برنده مطلق باشد. صادقانه بخواهیم حرف بزنیم، استقلال تیم گرانی بسته است. موضوع این است که شما مثلا وقتی به یک رستوران لوکس می‌روید، مکانی زیبا و شیک دارد و غذای خوشمزه‌ای هم سرو می‌شود اما اگر روی میز چاشنی‌ای مثل نمک نباشد، غذا آنطور که باید بچسبد، نمی‌چسبد. جریان این روزهای استقلال هم به همین شکل است. استقلال با کمترین گل خورده در صدر است اما انتقاد هم به نحوه بازی وارد است و آنطور که باید به هوادار نمی‌چسبد. 
 
* به نظر می‌آید استقلال به دنبال حفظ رکورد نباختن و گل نخوردن است؛ این مسأله نمی‌تواند دلیلی بر عدم نمایش بازی زیبا باشد؟
به رکورد جام نمی‌دهند. اگر الان هم هواداران ناراحت هستند، به این دلیل است که چند سال است تیم‌شان قهرمان نشده. نمی‌گویم لیگ ما ضعیف است اما امسال لیگ آسانی داریم. چون نه سپاهان مدعی است و نه فولاد یا حتی پرسپولیس که از ابتدای فصل در حاشیه به سر می‌برد. همان حواشی‌ای که استقلال در سال‌های اخیر داشته، حالا پرسپولیس دارد. می‌خواهم بگویم استقلال رقیب بزرگی در این فصل ندارد و همه شرایط وفق مراد تیم ما است. همین باعث می‌شود هوادار از نتیجه راضی نباشد. 
 
* بالاتر که درباره ژستد صحبت کردید، این مفهوم را رساند که خرید او کمکی به تیم نکرده است.
نمی‌دانم او با چه مبلغی به استقلال آمده است‌؛ اگر با مبلغ پایین آمده، موردی ندارد اما اگر هزینه زیادی صرف خرید این مهاجم شده است، باید مربیان تصمیم بگیرند. اگر قرار بود با سانتر به گل برسیم که آرمان رمضانی عملکرد بهتری داشت. ژستد خیلی خوب سوار بر بازیکن حریف می‌شود و سر می‌زند اما به قول آلمان‌ها بیشتر سرزنی‌های او دفاعی است. یعنی بالای دروازه می‌زند و توپ را دور می‌کند‌. اگر او مهاجم خوبی بود، تیم‌های دیگر او را زودتر از ما به خدمت می‌گرفتند.‌
 
* برویم سراغ داستان سرباز شدن ۲ مدافع استقلال؛ به نظر شما این سهل‌انگاری از طرف چه کسی یا کسانی بوده است؟
همه مقصر بودند. وقتی شما تیم را می‌بندید، باید تمام شرایط آن را در نظر بگیرید. حتی خود بازیکن باید حواسش به شرایط حساسی که دارد، باشد. من خودم سر داستان سربازی‌ام ۳ سال ممنوع‌الخروج بودم و وقتی استقلال برای بازی‌های برون‌مرزی مثل جام باشگاه‌های آسیا می‌رفت، نمی‌توانستم تیم را همراهی کنم. یادم است استقلال با یک تیم ازبک بازی داشت و من نرفتم و 1-4 باختیم. نمی‌گویم من می‌رفتم نمی‌باختیم اما مهره تاثیرگذار تیم بودم. در ایران با استرس 0-3 تیم ازبک را بردیم و رفتیم بالا. اگر استقلال صعود نمی‌کرد، تیم دچار ضرر نمی‌شد؟ ۳ سال طول کشید تا کارت پایان خدمتم را بگیرم. 3-2 ماه نگذاشتند من بازی کنم و 3-2 بار هم بازداشت شدم. این مشکلات از قدیم بوده است. در اتریش هم بودم، بازیکن سرباز داشتند اما خیلی کمک می‌کردند و ۶ ماهه خدمت سربازی را می‌گذراندند. اینکه همه باید در شرایط یکسان خدمت کنند، درست است اما باید به فکر تیم‌های لیگ برتری بویژه پرهوادار بود. متاسفانه قانون یک جا رعایت می‌شود و جای دیگر نه. همین چند سال پیش داستان کارت‌های جعلی معافیت پیش آمد. قانون متاسفانه برای همه یکسان نیست. درست است نبود ۲ مدافع ما به تیم ضربه می‌زند و مشکل بزرگی است اما آیا تیم‌‌های دیگر، مدافعان دیگر ما مثل غلامی و دانشگر را دوست ندارند در اختیار داشته باشند؟ خط دفاع تیم‌های دیگر با توجه به آمار، ضعیف‌تر از استقلال است. 
 
* استقلال در هفته آتی باید به مصاف گل‌گهری برود که امیر قلعه‌نویی توانسته با آن خوب نتیجه بگیرد؛ این بازی را چطور می‌بینید؟
امیر قلعه‌نویی تجربه بالا و مدیریت خوبی دارد و خیلی خوب تیمش توانست بحران از دست دادن ۷ امتیاز (رأی انضباطی) را پشت سر بگذارد و دوباره اوج بگیرد. اگر استقلال مدل بازی‌اش را تغییر ندهد، گل‌گهر می‌تواند برای ما دردسرساز شود‌. به نظر من این بازی حیاتی است و حکم فینال را برای استقلال دارد.

Page Generated in 0/0111 sec