printlogo


کد خبر: 246508تاریخ: 1400/12/12 00:00
ماشین تحریم علیه ورزش روسیه بدون توقف همچنان پیش می‌راند
ورزش تا مغز استخوان درگیر سیاست

لحظه به لحظه از هر فدراسیون جهانی یک خبر درباره تحریم ورزش روسیه مخابره می‌شود. طی 24 ساعت گذشته باز هم چند فدراسیون روسیه تحریم جهانی شدند تا پروژه فشار حداکثری روی ورزش این کشور کماکان ادامه داشته باشد. 
فدراسیون جهانی والیبال همه تیم‌ها، ورزشکاران و مسؤولان والیبال 2 کشور روسیه و بلاروس را به دلیل حمله نظامی به اوکراین تعلیق و محروم کرد. فدراسیون جهانی والیبال اعلام کرد روسیه و بلاروس حق شرکت در مسابقات بین‌المللی و قاره‌ای را ندارند. این تصمیم در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین و حمایت بلاروس گرفته شده است. در بیانیه فدراسیون جهانی والیبال تاکید شده است تمام تیم‌های ملی والیبال روسیه و بلاروس، باشگاه‌ها، مسؤولان و ورزشکاران و همینطور والیبال ساحلی و والیبال برفی از حضور در مسابقات بین‌المللی تا اطلاع ثانوی محروم هستند. فدراسیون جهانی والیبال پیش از این میزبانی مسابقات لیگ جهانی والیبال و همچنین جام‌جهانی والیبال را از روسیه سلب کرده بود. همچنین سایر ورزش‌های روسیه از جمله فوتبال، راگبی و... هم با تصمیم فدراسیون‌های جهانی از حضور در مسابقات بین‌المللی محروم شده‌اند. 
این تحریم‌های بی‌سابقه در حالی است که پیش از این فدراسیون‌های جهانی با شعار جدایی ورزش از سیاست، اقدام به اعمال برخی تنبیهات علیه کشورهایی می‌کردند که به دلایل سیاسی و اعتقادی از انجام مسابقه ورزشی با برخی رقبا امتناع می‌کردند.
اکنون که اروپا درگیر یک جنگ داخلی شده است رفتار متناقض این فدراسیون‌ها نمودار شده است. و این سوال در اذهان ایجاد شده که چرا در موارد مشابه- جنگ‌های غیرقانونی آمریکا علیه عراق و لیبی-‌ تحریم‌های ورزشی شامل آمریکا نشده است. از سوی دیگر عربستان سعودی، به عنوان کشوری که طی 6 سال گذشته غیرانسانی‌ترین حملات را علیه مردم یمن به راه انداخته است، اخیرا یک میزبانی مسابقات فوتبال را به دست آورده است.
 
* استعفای رئیس فدراسیون جهانی شمشیربازی در اعتراض به تحریم اقتصادی
علیشار عثمانف، رئیس فدراسیون جهانی شمشیربازی در اعتراض به تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپایی علیه او با اعلام بیانیه‌ای از سمت خود کناره‌گیری کرد. علیشار عثمانف که سال گذشته میلادی برای چهارمین دوره متوالی به عنوان رئیس فدراسیون جهانی شمشیربازی انتخاب شد در اعتراض به تحریم‌های اعمال شده اقتصادی از سوی اتحادیه اروپایی، مسؤولیت خود را به حالت تعلیق درآورد. وی در بیانیه خود به منظور اعلام استعفا آورده است: معتقدم چنین تصمیمی ناعادلانه است و دلایلی که برای توجیه تحریم‌ها به کار می‌رود مجموعه‌ای از اتهامات نادرست و افتراآمیز است که به شرافت، حیثیت و شهرت تجاری من لطمه می‌زند. از تمام راه‌های قانونی برای حفظ اعتبار و آبروی خود استفاده خواهم کرد. بدینوسیله انجام وظایف خود به عنوان رئیس فدراسیون بین‌المللی شمشیربازی را تا برقراری عدالت به حالت تعلیق درمی‌آورم. تحریم رئیس فدراسیون جهانی شمشیربازی به دلیل اتهام ارتباط با پوتین انجام شده است. 
 
* آغاز رایزنی برای کاهش محرومیت‌ها
وزارت ورزش روسیه در حال مذاکره با فدراسیون‌های جهانی برای کاهش تاثیر محرومیت‌ها روی ورزشکاران این کشور است. به دنبال محرومیت ورزشکاران روسیه و بلاروس از حضور در رقابت‌های بین‌المللی که توسط کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) اعلام شد، وزارت ورزش روسیه در تلاش است با رایزنی با فدراسیون‌های جهانی این تاثیرات منفی را کاهش دهد. «اولگ ماتیتسین» وزیر ورزش روسیه در این باره گفت: وزارت ورزش روسیه در حال رایزنی با فدراسیون‌های جهانی برای به حداقل رساندن پیامدهای منفی برای ورزشکاران روس در پی عدم برگزاری مسابقات در این کشور است. وی افزود: ما قبلا این کار را آغاز کرده‌ایم و در حال مذاکره روزانه و ساعتی برای همکاری با فدراسیون‌های جهانی هستیم. امیدوارم بتوانیم این پیامدهای منفی را به حداقل برسانیم. با توجه به تنش‌های روسیه و اوکراین، وزارت ورزش روسیه در تلاش است اقدامات لازم برای بازگشت تیم‌های ورزشی این کشور صورت بگیرد. در حال حاضر 1909 ورزشکار از 38 رشته ورزشی خارج از کشور روسیه هستند. 
 
***
وقتی رژیم بعث عراق ۳۸۶ بار بر سر مناطق مسکونی ایران بمب شیمیایی ریخت، فیفا کجا بود؟ 
کنایه شجاع به فیفا 

مدافع ملی‌پوش کشورمان به سیاست متناقض فیفا و همچنین کمیته بین‌المللی المپیک واکنش نشان داد. شجاع خلیل‌زاده در کنایه به فیفا در صفحه اجتماعی‌اش نوشت: رژیم بعث عراق وقتی ۳۸۶ بار بر سر مناطق مسکونی ایران بمب شیمیایی ریخت و فقط در اسفند ۶۶ بیش از ۵ هزار نفر کشته شدند، فیفا و کمیته بین‌المللی المپیک کجا بودند؟ وقتی به بمباران مدارس رسید، فیفا و کمیته بین‌المللی المپیک کجا بودند؟


Page Generated in 0/0052 sec