printlogo


کد خبر: 246533تاریخ: 1400/12/12 00:00
اخبار

صادرات ایران به عراق به بیش از 8.2 میلیارد دلار رسید
سخنگوی گمرک گفت: در ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ بیش از ۲۸ میلیون تن کالا به ارزش 8 میلیارد و ۲۲۲ میلیون دلار به عراق صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۷درصد در وزن و ۲۰درصد در ارزش رشد داشته است. سیدروح‌الله لطیفی افزود: این میزان صادرات ۲۵ درصد وزن و ۱۹ درصد ارزش کل صادرات ایران با ۱۱۲ میلیون و ۶۵۸ هزار تن به ارزش ۴۳ میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلار را در این مدت به خود اختصاص داده است. وی اظهار داشت: اشتراکات فراوان بین ایران و عراق باعث شده صادرات غیرنفتی کشور از ۱۴۵ میلیون دلار در سال ۱۳۸۰ به ۹ میلیارد دلار در سال ۹۸ برسد و مجدد در سال جاری نیز همین میزان قابل پیش‌بینی است. 
لطیفی خاطرنشان‌ کرد: صادرات ایران به عراق در سال ۸۰ تقریبا ۱۴۵ میلیون دلار بود و در سال ۸۴ نخستین جهش را با یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار شاهد بودیم و در سال‌های بعد با شیبی مناسب به ۲ میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار رسید و جهش دوم در سال ۸۸ با صادرات ۴ میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلاری رخ داد. وی تاکید کرد: سومین جهش صادرات به عراق، با حفظ مسیر رشد در سال ۹۱ بود که صادرات ایران در این سال به ۶ میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار رسید و جهش آخر نیز در سال ۹۷ با ۸ میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار بوده که همچنان در این محور، صادرات غیرنفتی در حال انجام است. سخنگوی گمرک درباره واردات از عراق گفت: واردات ۱۱ ماهه کشور از عراق به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و به ارزش بیش از یک میلیارد دلار رسیده که این میزان از لحاظ حجم، بیشتر از واردات ایران از عراق در ۲۰ سال گذشته بوده که سرجمع واردات ایران در ۲ دهه ۸۰ و ۹۰، یک میلیون و ۳۱۲ هزار و ۸۹۴ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۳۳ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۸۶۱ دلار بوده است. 
 
***
پایگاه جامع رفاه ایرانیان قبل از حذف یارانه ثروتمندان آماده می‌شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پایگاه جامع رفاه ایرانیان قبل از اجرای طرح حذف ثروتمندان از دریافت یارانه تکمیل می‌شود. حجت‌الله عبدالملکی در حاشیه معرفی کارآفرینان برتر در وزارت کار در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا پایگاه جامع رفاه ایرانیان برای اجرای حذف یارانه ثروتمندان آماده است، گفت: این آمادگی وجود دارد که در چارچوب قانون بودجه 1400 شناسایی افراد ثروتمند و دهک‌های بالای درآمدی انجام و آنها از دریافت یارانه حذف شوند. 
وی همچنین گفت: راه‌اندازی پایگاه اطلاعات جامع رفاه ایرانیان از چند سال قبل آغاز شده و تعدادی از دستگاه‌ها اطلاعات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ در آن ارائه کرده و به‌روز‌رسانی شده‌اند و در صددیم سایر دستگاه‌ها و نهادها را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم متصل کنیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت:‌ در جلسه اخیر شورای عالی رفاه با حضور رئیس‌جمهور مصوب شد سایر دستگاه‌ها اطلاعات برخط خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ در پایگاه رفاه جامع ایرانیان بارگذاری کنند و این سامانه تا زمان اجرای قانون برای حذف پردرآمدها از یارانه آماده می‌شود. 
عبدالملکی درباره سامانه صدور مجوزهای کسب‌وکار خانگی گفت:‌ در 15 روز از رونمایی این سامانه بیش از 5 هزار مجوز کسب‌و‌کار مشاغل خانگی صادر شده، تعدادی از این مجوزها ثبت‌محور بوده‌اند که بیش از 1210 مجوز ظرف یک هفته صادر شده و تعدادی از کسب و کارها هم مجوزمحور هستند که بیش از 4300 مجوز صادر شده و بقیه درخواست‌ها در حال بررسی است و قرار است دستگاه‌های مجوزدهنده حداکثر در ۳ روز پاسخ دهند، اگرنه به صورت خودکار مجوز آنها صادر می‌شود. 
 
***
وزیر نفت خبر داد
امضای 4.5 میلیارد دلار قرارداد با سازندگان صنعت نفت در سال ۱۴۰۱
وزیر نفت با اشاره به امضای 4.5 میلیارد دلار قرارداد با پیمانکاران و سازندگان داخلی و خارجی برای توسعه میدان‌های مستقل گازی و افزایش برداشت از میدان‌های مشترک گازی طی این مدت اعلام‌ کرد: از این طریق حفظ و نگهداشت تولید گاز و در عین حال افزایش برداشت گاز در سال ۱۴۰۱ محقق می‌شود. 
جواد اوجی در تشریح فرآیند تأمین سوخت زمستانی اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های وزارت نفت در ابتدای آغاز به ‌کار دولت سیزدهم، آمار ذخیره‌سازی‌های سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع نسبت به پارسال ۲۵ تا ۳۰ درصد پایین‌تر بود و پیش‌بینی می‌شد زمستان امسال ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب کسری گاز داشته باشیم. 
وی افزود: با توجه به این شرایط، وزارت نفت اقدام‌های کوتاه‌مدت برای گذراندن فصل سرمای ۱۴۰۰ و اقدام‌های میان‌مدت و بلندمدت برای رفع مشکل کسری گاز و محدود کردن سوخت نیروگاه‌ها در سال‌های آینده را در دستور کار قرار داد. 
وزیر نفت درباره اقدام‌های کوتاه‌مدت گفت: مهم‌ترین اقدام، تعمیرات اساسی پالایشگاه، خطوط انتقال و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز بود که بتوانیم در فصل سرد آمادگی کامل را برای تولید حداکثری از میدان‌های مشترک گازی و میدان‌های مستقل گازی داشته باشیم که با تلاش همکاران حداکثر برداشت از میدان‌ها بویژه در میدان مشترک پارس جنوبی که به رقم ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز رسیدیم، رقم خورد. 
اوجی افزایش کرایه نفتکش‌های جاده‌پیما ویژه حمل سوخت را از دیگر اقدام‌ها برشمرد و ادامه ‌داد: این مهم در همان ابتدای آغاز به‌ کار دولت مصوب و انگیزه دوچندانی برای دارندگان تانکرهای سوخت‌رسان شد. 

Page Generated in 0/0068 sec