printlogo


کد خبر: 246553تاریخ: 1400/12/14 00:00
شکست تجاری فیلم‌های پرخرج، سینمای آمریکا را به چه سمتی می‌برد؟
اکران بتمن با بلیت‌هایی گران‌تر

گروه فرهنگ و هنر: یکی از گزاره‌های پررنگ در سینمای جهان بویژه سینمای آمریکا در سال‌های اخیر تناسب میان هزینه تولید ابرپروژه‌های سینمایی و میزان فروش آنهاست؛ آن هم در سینماهایی که دیگر قرار نیست به شیوه سابق به پخش فیلم‌ها بپردازند. تجهیزات و فناوری‌های جدید نمایش فیلم به طور طبیعی زنجیره سینماهای قدیمی‌تر در آمریکا را با چالش مواجه کرده و افزایش چندبرابری قیمت بلیت برای برخی سالن‌ها حکایت از جدی شدن این چالش دارد. مدیرعامل سینماهای زنجیره‌ای AMC از مجموعه سینماهای لوکس در آمریکا گفته که قرار است این زنجیره سینمایی «بتمن» را با قیمتی 1.5 دلار بیشتر از دیگر سینماها اکران کند. ورایتی در این باره نوشته است: همان‌طور که اسپیلبرگ و لوکاس ۹ سال پیش پیش‌بینی کرده بودند، بلیت سینماهای لوکس گران شد و زنجیره سینمایی AMC آمریکا «بتمن» را با قیمتی بیشتر از دیگر سینماها به نمایش می‌گذارد. این گزارش می‌افزاید: در حالی که چند روز پیش مدیرعامل سینماهای زنجیره‌ای AMC خبر داد که بلیت «بتمن» در این زنجیره سینمایی گران‌تر از بلیت همین فیلم در سینماهای دیگر خواهد بود، اکنون اعلام شده این زنجیره سینمایی این فیلم خاص را 1.5 دلار بیشتر از دیگر سینماها اکران می‌کند. در پاسخ به این افزایش قیمت، حالا مدیرعامل این سینماها می‌گوید: این امری طبیعی است و ما سال‌هاست این تفاوت قیمت را در سینماهای‌مان در اروپا اعمال می‌کنیم. در واقع در سینماهای اروپا قیمت بلیت صندلی‌های بهتر، بیشتر از صندلی‌های کناری است؛ درست مثل صندلی‌های رویدادهای ورزشی، کنسرت‌ها و نمایش‌های تئاتری. وی می‌افزاید: هر چند این افزایش قیمت برای یک فیلم در یک سینما نخستین‌بار است در آمریکا رخ می‌دهد اما سال‌ها پیش برخی کارگردان‌های فیلم‌های بلاک‌باستری و پرهزینه آن را پیش‌بینی کرده بودند و جورج لوکاس نخستین فردی بود که سال ۲۰۱۳ در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گفته بود معتقد است بلیت سینما باید مانند رویدادهای ورزشی و نمایش‌های برادوی در سینماهای متفاوت قیمت متفاوتی داشته باشد. لوکاس گفته بود: در آینده سالن‌های سینما کمتر می‌شوند و سالن‌های بزرگ‌تر با تجهیزات خوب در اولویت قرار می‌گیرند؛ تا آنجا که ورود به سالن سینما برای شما ۵۰ یا ۱۰۰ یا شاید ۱۵۰ دلار آب بخورد. وی گفته بود: این همان چیزی است که اسمش را تجارت سینما می‌گذاریم و خیلی شبیه اتفاقی است که در تلویزیون‌های کابلی افتاد. استیون اسپیلبرگ هم در این باره گفته بود: در آینده با شکست تجاری ۳ یا ۴ یا حتی نیم دوجین از این فیلم‌های پرخرج با انفجاری روبه‌رو می‌شویم که در نهایت منجر به پارادایمی اساسی می‌شود. او با مثالی در تشریح آینده پیش‌بینی کرده بود که ممکن است برای تماشای «مرد آهنی» بعدی 25 دلار هزینه شود. او گفته بود: روزهایی می‌رسد که سینماها با قیمت‌های متفاوت یک فیلم را پخش می‌کنند و شاید برای تماشای «مرد آهنی» بعدی مجبور شوید ۲۵ دلار پرداخت ‌کنید و برای تماشای «لینکلن» تنها ۷ دلار دهید. 
***
    تهیه‌کننده «بتمن» ادعا کرد نولان را شکست می‌دهد   
تهیه‌کننده «بتمن» به کریستوفر نولان هشدار داد و گفت او و «شوالیه تاریکی» را شکست می‌دهد. به گزارش «وطن‌امروز» دیلن کلارک، تهیه‌کننده «بتمن» در مصاحبه‌ای با نشریه سینمایی امپایر گفت: مستقیم به کریس نولان گفته‌ام که ببین! ما سعی می‌کنیم بهترین بتمنی که تاکنون ساخته شده را خلق کنیم و سعی می‌کنیم شما را شکست دهیم. وی افزود: «مت ریوز» کارگردان این فیلم علاقه‌مند بوده تا این شخصیت را تا اعماق عاطفی قلبش بررسی کند و تصویری متفاوت از آن ارائه دهد. منتقدان «بتمن» ریوز را درست مانند «شوالیه تاریکی» در میان بهترین‌های ژانر ابرقهرمانی قرار داده‌اند و پیتر دبروژ در این باره نوشته است حتی کریستوفر نولان که سعی کرد سطوح بی‌سابقه‌ای از رئالیسم و جاذبه‌های یک حماسه را به بتمن بدهد، نتوانست در ادامه بتمن در سال ۲۰۱۲ از آن فراتر برود. اکنون کاری که مت ریوز می‌توانست بکند این بود که فیلمی تیره‌تر از «شوالیه تاریکی» مرگ‌بارتر از «زمانی برای مردن نیست» و طولانی‌تر از «تل‌ماسه» بسازد و با خلق یک بتمن جدی‌تر، به تنهایی شخصیت مستقل خودش را روی پرده ببرد. در هر حال در گیشه فروش روشن می‌شود که «بتمن» تا چه حد موفق بوده و در حالی که «شوالیه تاریکی» بدون توجه به تورم، در آمریکا ۵۳۳ میلیون دلار و در دنیا یک میلیارد دلار فروخت، باید دید «بتمن» ریوز می‌تواند فروش تا ۱۴۰ میلیون دلار را برای افتتاحیه خود ثبت کند یا نه.

Page Generated in 0/0066 sec