printlogo


کد خبر: 246573تاریخ: 1400/12/14 00:00
ایران از پیک اُمیکرون عبور کرد؛ کارشناسان و مقامات نظام سلامت بر پرهیز از سفرهای غیرضروری و مراقبت از کودکان در مناسبت‌های نوروز تأکید دارند
بازار نوروزی، کانون انتشار کرونا

آمار و ارقام نشان می‌دهد قدرت اُمیکرون رو به کاهش است اما براساس هشدار کارشناسان، اگر در خریدهای نوروزی و نیز روزهای آغازین سال نو مراقب کودکان نباشیم و با افراد پرخطر نشست و برخاست داشته باشیم بار دیگر شاهد افزایش موارد ابتلا و فوت خواهیم بود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، تعداد فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا هر چند در مسیر کاهش قرار دارد اما همچنان به کمتر از 150 نفر در روز نرسیده است! با این حال می‌توان امیدوار بود با پشت سر گذاشتن پیک اُمیکرون، شاهد تداوم این روند کاهشی در روزهای آینده باشیم. در این میان البته نباید از بی‌توجهی تعدادی از مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با کرونا بسادگی عبور کرد، چرا که اگر میزان رعایت پروتکل‌ها رضایت‌بخش بود، با تلفات کمتری از این پیک عبور می‌کردیم. روند افزایشی نرخ ابتلای روزانه در چند هفته گذشته نشان داد با عادی‌انگاری نباید زمینه را برای ایجاد بحران در کشور مهیا کرد، بویژه آنکه در ایام پایانی سال میزان رعایت پروتکل‌ها به حد چشمگیری سیر نزولی داشته است و کودکان قربانیان کرونا در خریدهای نوروزی شده‌اند. بنا بر اعلام تسنیم، بررسی نرخ ابتلای روزانه در آخرین گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد ویروس کرونا توانست در این هفته‌ها خودی نشان داده و کاملا زیرپوستی روند صعودی فعالیتش را در سراسر کشور ادامه دهد اما نکته اصلی اینجاست که به گفته کارشناسان، در شرایط پیک ششم کرونا که فعالیت ویروس جهش‌یافته اُمیکرون در ایران تثبیت شده ظاهرا کودکان قربانیان اصلی فعالیت ویروس منحوس شده‌اند. 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی چندی پیش در گفت‌‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت: در ابتدای پاندمی یعنی حدود 24 ماه قبل تنها ۲ درصد از مبتلایان کودکان بودند و این باور در افکار عمومی ایجاد شد که کودکان در برابر ویروس کرونا مصونیت داشته و مبتلا نمی‌شوند اما رفته‌رفته در پیک‌های بعدی بویژه پیک سوم به بعد نرخ ابتلای کودکان با رشد 8 درصدی به حدود 10 درصد رسید. 
عبدالله کریمی افزود: البته این روند با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و طولانی شدن فعالیت ویروس در سراسر کشور باعث شد در پیک دلتا نرخ ابتلای کودکان به بیماری کرونا دوباره رشدی قابل توجه داشته و به سطح 25 درصد رسید که در نهایت با تایید ورود اُمیکرون و آغاز پیک ششم شاهد نرخ ابتلای 35 درصدی کودکان از کل موارد ابتلا بودیم. 
 
* پیک اُمیکرون را رد کردیم
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران تاکید کرد: هنوز مهم‌ترین ابزار محافظتی در برابر کرونا واکسن است اما هنوز پوشش واکسیناسیون سنین زیر ۱۲ سال در مقایسه با دیگر گروه‌های سنی کمتر است. 
احسان مصطفوی با اشاره به اینکه در حال حاضر در موج ششم اپیدمی کرونا که ناشی از غالب شدن سویه اُمیکرون است، قرار داریم، گفت: این موج بیش از یک ماه است که کشور را درگیر کرده و موجب ابتلای تعداد قابل توجهی از هموطنان شده است به طوری که براساس شواهد موجود بالاترین موارد ابتلا به بیماری را از ابتدا تاکنون در موج ششم تجربه کردیم. 
وی افزود: براساس شواهد موجود و مدل‌سازی‌های صورت‌گرفته به نظر می‌رسد در موارد ابتلا و بستری و در روزهای اخیر در موارد فوت، پیک اپیدمی را پشت سر گذاشته‌ایم، بنابراین انتظار داریم در هفته‌های آتی شاهد کاهش قابل توجه موارد ابتلا، بستری و مرگ باشیم. او ادامه داد: موارد مرگ در مقایسه با پیک‌های قبلی کمتر بوده است که این موضوع می‌تواند متأثر از عوامل مختلفی همچون واکسیناسیون باشد و سهم موثری در پیشگیری از ابتلا به فرم‌های شدید بیماری داشته است‌. 
 
* تأکید بر واکسیناسیون و پرهیز از سفرهای نوروزی
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران تاکید کرد: ابزارهای محافظتی در برابر کرونا تغییری نکرده است. همچنان مهم‌ترین ابزار در اختیار ما واکسن است که به صورت جدی پیشنهاد می‌کنم افرادی که هنوز برای تزریق دوز سوم مراجعه نکرده‌اند، حتما اقدام کنند. از طرفی باید واکسیناسیون کودکان جدی گرفته شود. هنوز پوشش واکسیناسیون زیر ۱۲ سال در مقایسه با گروه‌های سنی بالای ۱۲ سال کمتر است. 
مصطفوی با اشاره به نزدیکی به ایام نوروز اظهار کرد: همچنان توصیه می‌کنیم اگر می‌شود مردم سفرها را یا به تعویق بیندازند یا به سفر نروند. در صورت الزامی بودن سفر باید از حضور در تجمعات پیشگیری کرده و از ماسک استفاده کنیم. همچنین سعی کنیم در طول سفر از تماس نزدیک با گروه‌های پرخطر همچون مسن‌ترها که در معرض خطر ابتلا به انواع شدید بیماری قرار دارند خودداری کنیم. 
 
* تمجید مدیرکل سازمان جهانی بهداشت از اقدامات ایران
معاون امور بین‌الملل قوه‌ قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر که برای شرکت در نشست چهل‌و‌نهم شورای حقوق بشر در ژنو حضور دارد، با تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت دیدار و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات، دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان مهم‌ترین اقدامات در حوزه تحقق حق سلامت و بهداشت و دستاوردهای ایران در حوزه مقابله با کرونا و واکسیناسون، افزایش نرخ امید به زندگی، کاهش مرگ‌و‌میر در کودکان، تعداد بیمارستان‌ها و تخت‌های فعال، تعداد دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی و دانشجویان و اعضای هیات علمی، میزان پوشش شبکه‌های بهداشت در مناطق روستایی و شهری و سایر خدمات حوزه سلامت را تشریح کرد و این پیشرفت‌ها را دستاوردهایی مهم در شرایطی دانست که ایران تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار دارد. غریب‌آبادی به اقدامات قهرآمیز یکجانبه و آثار منفی آن بر حق حیات و حق بهداشت و حقوق کودکان و بیماران بویژه بیماری‌های خاص یا نادر اشاره و استثنای بشردوستانه را صرفا ادعایی روی کاغذ دانست و تاکید کرد: در عمل، امکان دسترسی به اقلام و تجهیزات پزشکی و داروی مورد نیاز برای بیماران خاص، بویژه در زمان شیوع «کووید-19» وجود نداشته و این سیاست، تداوم نقض آشکار و فاحش حقوق بشر است. وی همچنین خواستار تسریع در طی شدن فرآیند ثبت ۲ واکسن ایرانی «کوو ایران برکت» و «اسپایکوژن» شد تا با توجه به کیفیت اثبات شده و بالا و قیمت رقابتی آنها هر چه سریع‌تر وارد بازار بین‌المللی برای کمک به کشورهای نیازمند شود. مدیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز ضمن تمجید تلاش‌ها و موفقیت‌های ایران در زمینه مدیریت کووید و تولید واکسن داخلی و همچنین پیشرفت‌های بالای ایران در حوزه سلامت بویژه گستردگی پوشش شبکه‌های بهداشت در سراسر کشور گفت: نرخ تزریق واکسن در ایران و همچنین واکسینه کردن پناهندگان خارجی در ایران بالاست و اقدامات کنترل عمومی خوب دیگری انجام و وضعیت در ایران باثبات شده است. آدهانوم افزود: از تلاش‌های ایران برای تولید واکسن داخلی قدردانی می‌کنیم و فرآیند ارزیابی واکسن‌های ایرانی که یکی از آنها (کوو ایران برکت) فرآیند ارزیابی فنی و صدور مجوز استفاده اضطراری آن پیشرفت بسیار خوبی داشته است را تسریع خواهیم کرد.
***
    154 نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند   
مطابق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به 13 اسفند بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۴۷۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ‌هزار و ۲۷۵ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس، مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۸۰ هزار و ۲۱۷ نفر رسید. همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه ۱۵۴ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۷ هزار و ۵۹۳ نفر رسید. از سویی خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۱۳۱ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که ۴ هزار و ۵۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۴۷ میلیون و ۵۷۱ هزار و ۲۰۲ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. در حال حاضر 148 شهرستان در وضعیت قرمز، 196شهرستان در وضعیت نارنجی، 101 شهرستان در وضعیت زرد و 3 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارد. درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز اعلام شده است: تاکنون ۶۳ میلیون و ۴۲ هزار و ۵۴۲ نفر دوز اول، ۵۵ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۱۲۸ نفر دوز دوم و ۲۳ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۷۵۶ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۴۲ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۴۲۶ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز اخیر ۳۲۵ هزار و ۳۲۳ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 


Page Generated in 0/0054 sec