printlogo


کد خبر: 246580تاریخ: 1400/12/14 00:00
تورم سالانه ترکیه به بالاترین حد ۲ دهه اخیر یعنی 54.4 درصد در ماه فوریه رسید
تورم ترکیه در سقف تاریخی 20 ساله

گروه اقتصادی: تورم سالانه ترکیه بیش از حد انتظار افزایش یافت و به بالاترین حد ۲ دهه اخیر یعنی 54.4 درصد در ماه فوریه رسید که ناشی از سقوط لیر در سال گذشته و افزایش شدید قیمت کالاها بود و انتظار می‌رود به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین بالاتر نیز برود. موسسه آمار ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد قیمت مصرف‌کننده در ماه فوریه 4.8 درصد افزایش داشته است. 
شاخص تورم در ماه فوریه 7.22 درصد نسبت به ماه قبل و سالانه 105 درصد افزایش یافت که منعکس‌کننده افزایش قیمت کالاها در بحبوحه تنش‌های روسیه و اوکراین است.
تورم ترکیه در 9 ماه گذشته روند افزایشی داشته است، این در حالی است که بانک مرکزی ترکیه تحت فشار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نرخ بهره را 500 واحد در سال گذشته کاهش داد. انتظار می‌رود روند رو به رشد تورم ترکیه با افزایش قیمت گاز، نفت و غلات ناشی از درگیری در اوکراین تشدید شود. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، واردات بی‌سابقه انرژی در ژانویه به کسری تجاری ترکیه انجامیده و قیمت کالاها در بحبوحه نگرانی‌های عرضه و تهاجم روسیه به اوکراین به روند افزایشی خود ادامه داده است. همچنین بر اساس گزارش‌ها قیمت نفت برنت نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۵۳درصدی را به ثبت رسانده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در چنین شرایطی اعتبار و صادرات را در اولویت قرار داده در حالی که به صورت مداوم - بر خلاف تمام اصول اقتصادی- استدلال کرده است که افزایش نرخ بهره در واقع به جای مهار تورم، منجر به دامن زدن به تورم می‌شود.
بانک مرکزی ترکیه هم از سپتامبر تاکنون نرخ بهره را 5درصد کاهش داده و به ۱۴ درصد رسانده است.
لیر ترکیه در یک سال گذشته ۴۷ درصد ارزش خود را از دست داده که ناشی از امتناع اردوغان از افزایش نرخ بهره با وجود افزایش مداوم تورم است. تلاطم ارز به ترک‌ها ضربه سختی ‌زده است، چرا که ارزش درآمد آنها کاهش یافته و هزینه‌های زندگی در عین حال به شکل چشمگیری افزایش یافته است. در این شرایط، افزایش شدید تعرفه‌های برق و گاز طبیعی، مشکلات مصرف‌کنندگان و مشاغل را تشدید کرده است.
 

Page Generated in 0/0042 sec