printlogo


کد خبر: 246581تاریخ: 1400/12/14 00:00
وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به ارمنستان، رسیدن به حجم صادرات یک میلیارد دلاری با این کشور را دست‌یافتنی برشمرد
توسعه تجارت با ارمنستان در دستور کار

گروه اقتصادی: هر چند اقتصاد ارمنستان، کوچک‌ترین اقتصاد منطقه قفقاز پس از جمهوری آذربایجان و گرجستان است اما نباید مزیت‌های اقتصادی و تجاری این کشور را نادیده گرفت. مجاورت جغرافیایی و مرزی ارمنستان با ایران، روابط سیاسی نزدیک و باثبات در دهه‌های اخیر بین ایران و ارمنستان، حضور هموطنان ارمنی در داخل کشور که بخش عمده آنان را صنعتگران، تجار و بازرگانان تشکیل می‌دهند، عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نیز قراردادهای تجاری ارمنستان با اتحادیه اروپایی که امکان صادرات مجدد محصولات ایران به طرف‌های ثالث اوراسیا و اروپا را فراهم می‌کند، وجود منطقه آزاد تجاری ارس در مجاورت منطقه آزاد مِغری ارمنستان و پایانه مرزی و گمرگی نوردوز در استان آذربایجان شرقی از جمله ظرفیت‌ها و مزیت‌های شایان توجه ارمنستان از ابعاد اقتصادی و تجاری برای کشورمان به شمار می‌رود. به گزارش «وطن‌امروز»، وزیر صمت که در ادامه سفرهای خارجی خود برای تسهیل و تقویت مراودات اقتصادی ایران با کشورهای همسایه، در رأس هیاتی تجاری به ارمنستان سفر کرده است، گفت: حجم صادرات ایران به ارمنستان ۵۰۰ میلیون دلار است که از نظر ۲ طرف این حجم قابل افزایش به رقم یک میلیارد دلار است. وی در تشریح قراردادها و تفاهمنامه‌های منعقد شده با ارمنستان و اینکه چه زمانی عملیاتی خواهند شد، توضیح داد: یکی از اولویت‌های دولت گسترش تجارت خارجی است که باید به طور نسبی درون‌زا و برون‌گرا باشد. 
رضا فاطمی‌امین این سفر را چهارمین سفر خود به کشورهای منطقه اعلام کرد و ادامه‌ داد: در همین مدت هم ۳ وزیر از کشورهای مختلف به ایران سفر کرده‌اند و گفت‌و‌گوهایی را انجام داده‌ایم و باید گفت امسال صادرات ایران بسیار رونق گرفته و رشد پیدا کرده است اما لازم است برای تداوم و افزایش این رشد، چند کار را در دستور کار قرار دهیم. وزیر صمت تاکید کرد: یکی از کارهایی که باید در داخل کشور انجام شود این است که باید موانع صادراتی را رفع کنیم و یک بخش هم به خارج از کشور بازمی‌گردد که ما باید با کشورهایی که مایلیم سطح روابط را افزایش دهیم، جلسه برگزار کرده و درباره موانعی که وجود دارد رایزنی کنیم. 
 
* ۲ رویکرد درباره فرصت‌های صادراتی ارمنستان
فاطمی‌امین با بیان اینکه درباره ارمنستان ۲ رویکرد وجود دارد، اظهار داشت: یک رویکرد درباره بازار خود ارمنستان است و رویکرد دیگر هم مربوط به بازارهایی است که از طریق ارمنستان می‌شود به آنها دست یافت که از جمله می‌توان به روسیه، کشورهای قفقاز، اروپایی و به ‌طور ویژه اتحادیه اوراسیا اشاره کرد. 
 
* صادرات فناوری‌های ایران مورد استقبال قرار گرفته است
وی ادامه ‌داد: در جلسه با وزیر اقتصاد، معاون نخست‌وزیر و وزیر زیرساخت ارمنستان، تمرکزمان علاوه بر صادرات کالاهای ایرانی به این کشور، سرمایه‌گذاری مشترک است؛ فناوری‌های ایران در این کشورها بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد و به صراحت از ما می‌خواستند که انتقال فناوری داشته باشیم. 
 
* استقبال از تولید لوازم‌خانگی ایران در ارمنستان
وزیر صمت گفت: طی گفت‌وگوهایی که بین کسب‌و‌کارهای ایرانی و ارمنستانی شکل گرفت و زمینه‌هایی که آشکار شد، به عنوان مثال در حوزه لوازم خانگی تمایلاتی وجود دارد که فناوری‌ها و قطعات از ایران تامین و در ارمنستان تولید انجام شود. فاطمی‌امین درباره سطح صادرات و مراودات با ارمنستان نیز گفت: سطح صادرات اکنون حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که نسبت به سال گذشته ۲۰درصد رشد داشته است، البته طرف ارمنستانی درباره رقم یک میلیارد دلار صحبت می‌کند و نظرشان بر این است که می‌شود ۵۰۰ میلیون دلار را ۲ برابر کرد و ما نیز معتقدیم این رقم قابل افزایش است. 
 
* توافقات ایران و ارمنستان تا چند ماه آینده عملیاتی می‌شود
فاطمی‌امین در دیدار با «سورن پاپیکیان» معاون نخست‌وزیر ارمنستان اظهار داشت: ایران بدون نفت حدود ۸۰ میلیارد دلار مبادلات خارجی دارد که این حجم از مبادلات با روش‌های مختلفی در حال انجام است و امسال نیز ۴۰ درصد بیش از سال گذشته صادرات داشتیم. وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم سطح روابط اقتصادی ۲ کشور را به سطح روابط فرهنگی و تاریخی بسیار خوب ۲ کشور برسانیم. 
 
* امسال ۴۰ درصد بیش از سال گذشته صادرات داشتیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت تبادلات مالی را یکی از زیرساخت‌های مهم برای فعالیت کسب‌وکارهای ۲ طرف دانست و افزود: ایران بدون نفت حدود ۸۰ میلیارد دلار مبادلات خارجی دارد که این حجم از مبادلات با روش‌های مختلفی از جمله تهاتر در حال انجام است و امسال نیز ۴۰ درصد بیش از سال گذشته صادرات داشتیم. فاطمی‌امین با بیان اینکه در ۳ ماه گذشته بیش از ۹۰۰ مورد تهاتر انجام داده‌ایم، توضیح داد: تهاتر می‌تواند به صورت چندجانبه نیز میان چند کشور انجام شود.  وی همچنین تأکید کرد: اگر سازوکارهای نقل‌وانتقالات پولی و مالی بخوبی شکل بگیرد، حجم تجارت ۲ کشور در مدت کوتاهی ۲ برابر خواهد شد. 
 
* تمرکز ارمنستان بر تأمین منافع ایران در اوراسیا
معاون نخست‌وزیر ارمنستان نیز در این دیدار با تأکید بر ضرورت فعال‌تر شدن پتانسیل‌های مورد نیاز برای ارتقای روابط تجاری و اقتصادی ایران و ارمنستان، بیان کرد: ارمنستان پتانسیل و دروازه‌ای برای ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیاست. وی افزود: سطح روابط فرهنگی و تاریخی ۲ کشور بسیار بالاست و روابط اقتصادی نیز همپای این روابط ظرفیت ارتقا دارد. سورن پاپیکیان با تأکید بر ضرورت فعال‌تر شدن پتانسیل‌های مورد نیاز برای ارتقای روابط تجاری و اقتصادی ادامه داد: هر چند خود ارمنستان بازار کوچکی محسوب می‌شود اما امروز ارمنستان پتانسیل و دروازه‌ای برای ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیاست.  معاون نخست‌وزیر ارمنستان با بیان اینکه تمرکز خود را روی تأمین منافع ایران در اوراسیا معطوف کرده‌ایم، گفت: تمرکز روی بازار اوراسیا البته می‌تواند مشوق ارتقای روابط دوجانبه نیز باشد و سبب فعال‌تر شدن سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه می‌شود.

Page Generated in 0/0056 sec