printlogo


کد خبر: 246589تاریخ: 1400/12/14 00:00
رافائل گروسی، مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعیین‌تکلیف موارد ادعایی مربوط به PMD وارد تهران شد
برای یکی از شرط‌ها

گروه سیاسی: اعضای ۱+۴ در شرایطی از رسیدن مذاکرات وین به نقطه پایانی خبر می‌دهند که به نظر می‌رسد این امر به میزان زیادی بستگی به نتایج سفر امروز مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران خواهد داشت. 
به گزارش «وطن‌امروز»، رافائل گروسی امروز در حالی به تهران خواهد آمد که حل‌و‌فصل موضوع PMD- ابعاد نظامی احتمالی- و خاتمه بخشیدن به آن یکی از مسائلی است که با امتناع طرف آمریکایی و غربی از پذیرش آن روند مذاکرات را کند کرده است. از طرف دیگر مطالعات ادعایی از خطوط قرمز پررنگ ایران است که مفتوح ماندن آن تقریبا می‌تواند توافق را برای تهران فاقد معنا کند. 
با این حال طی روزهای اخیر کارشناسان عنوان کرده‌اند روند تعاملات ایران و آژانس به‌گونه‌ای رو به بهبود است. آنها بسته شدن روند سوالات درباره یکی از اماکن چهارگانه مورد نظر آژانس در آخرین گزارش مدیرکل را شاهدی بر بهبود روند تعاملات مورد اشاره دانسته‌اند. با این وجود با در نظر گرفتن رفتار آژانس در دوره رافائل گروسی نمی‌توان با قاطعیت چنین گزاره‌ای را تایید کرد؛ چه اینکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه سفر به ایران با نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت‌وگو و رایزنی کرد. صفحه توئیتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در پیامی نوشت: نخست‌وزیر نفتالی بنت امشب [پنجشنبه] پیش از سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، با او گفت‌وگو کرد. صفحه توئیتر نخست‌وزیری این رژیم در ادامه آورده است: بنت مواضع اسرائیل در قبال مذاکرات هسته‌ای در وین و انتظارات اسرائیل مبنی بر اینکه آژانس به عنوان یک نهاد ناظر حرفه‌ای و بی‌طرف عمل کند را دوباره مورد تاکید قرار داد. گفتنی است پیش از این هم اسرائیل با ورود به مذاکرات وین هیاتی را روانه پایتخت اتریش کرده بود که با گروسی و هیات آمریکایی و همچنین اعضای 1+4 دیدار کرده بودند. مناسبات رژیم صهیونیستی و آژانس به گونه‌ای رو به افزایش است که اساسا این نهاد بین‌المللی تیرماه سال گذشته با استناد به اسناد ادعایی تل‌آویو، درباره برخی اماکن در ایران ادعاهای جدیدی مطرح کرد و حتی قطعنامه‌ای هم در شورای حکام علیه کشورمان به تصویب رساند. 
اگرچه هنوز درباره جزئیات سفر گروسی به تهران خبری منتشر نشده ولی انتظار می‌رود این سفر با دستیابی به نقشه راه مشترک برای حل و فصل موضوعات پادمانی مطرح میان ایران و آژانس مرتبط باشد. این در حالی است که مدیر کل آژانس روز چهارشنبه در نشست خبری خود گفت پرونده‌های باقیمانده ایران در آژانس همچنان باز است و تنها در صورتی حل‌و‌فصل می‌شود که جمهوری اسلامی همکاری و شفاف‌سازی کند. گروسی در این رابطه گفت: «پرونده‌های ایران تا زمانی که جمهوری اسلامی توضیحات لازم را ارائه نکند باز خواهد ماند و آژانس هرگز پرونده‌ای را که به دلیل لزوم شفاف‌سازی درباره مکان‌های مشخصی در ایران باز کرده، به دلایل سیاسی نخواهد بست». در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به 15 برابر بیشتر از سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای (برجام) رسیده است. به نوشته آسوشیتدپرس، ایران حدودا 33.2 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا غنای ۶۰ درصد ذخیره کرده که نسبت به ماه نوامبر 15.5 کیلوگرم افزایش یافته است. در این گزارش ادعا شده آژانس به‌ خاطر محدودیت‌هایی که تهران از سال گذشته برای ناظرانش در تأسیسات هسته‌ای ایران ایجاد کرده قادر نیست میزان دقیق این ذخایر را برآورد کند. آژانس همچنین مدعی شد تا نوزدهم فوریه سال جاری میلادی (۲ هفته قبل) کل ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به 3197.1 کیلوگرم رسیده که با افزایشی 707.4 کیلویی همراه بوده است. در این گزارش آمده است که میزان اورانیوم غنی‌شده توسط ایران، به 15 برابر حد مجاز در برجام رسیده است. 
 
* توضیحات نمایندگی ایران درباره گزارش جدید آژانس
«محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین پنجشنبه در پی انتشار گزارش رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره راستی‌آزمایی اجرای برجام اظهار داشت: این نخستین گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۲۲ به نشست شورای حکام در زمینه نظارت بر اجرای برجام وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که همچون ادوار گذشته گزارش به‌روزرسانی معمول آژانس است که آخرین تحولات و همچنین اطلاعات فنی جدید در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به اطلاع اعضای این سازمان می‌رساند. دیپلمات ارشد ایرانی همچنین با اعلام اینکه در این گزارش به برخی عدم دسترسی‌ها و محدودیت‌ها برای آژانس از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ اشاره شده است که مربوط به داده‌ها و ضبط‌ اطلاعات توسط تجهیزات نظارتی آژانس است، افزود: این موضوع نیز طبیعتا به واسطه اجرای قانون صیانت از حقوق ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی بوده است. 
 
* آخرین میزان ذخایر اورانیوم
غائبی درباره آخرین تغییرات در تولید و ذخیره اورانیوم در گزارش اخیر مدیرکل آژانس نیز عنوان کرد: از بازه ۶ نوامبر ۲۰۲۱ تا ۱۸ فوریه ۲۰۲۲ تغییرات به این شرح است: میزان 830.4 کیلوگرم اورانیوم (U-235) تا غنای ۲ درصد به ذخایر ایران اضافه شده و مجموع ذخایر تا ۲ درصد را به ۱۳۹۰کیلو‌گرم رسانده است. 839.1 کیلوگرم اورانیوم (U-235) تا غنای ۵ درصد به میزان ذخایر ایران اضافه شده و مجموع ذخایر تا ۵ درصد را به 1277.9 کیلوگرم رسانده است. 68.3 کیلوگرم اورانیوم (U-235) تا غنای ۲۰ درصد به میزان ذخایر ایران اضافه شده و مجموع ذخایر تا ۲۰ درصد را به 182.1 کیلوگرم رسانده است. میزان 15.5 کیلوگرم اورانیوم (U-235) تا غنای ۶۰ درصد به میزان ذخایر ایران اضافه شده و مجموع ذخایر تا ۶۰ درصد را به 33.2 کیلوگرم رسانده است. 
 
* از وین چه خبر؟
در تماس تلفنی جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با وزیر امور خارجه کشورمان آخرین نتایج مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. بورل در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار داشت: از نظر ما عمده درخواست‌های جمهوری اسلامی ایران در توافق پیش رو مورد توجه قرار گرفته است. ما به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات ایران و ۱+۴ مایلیم بگوییم گفت‌وگوها در مسیر پیشرفت و رسیدن به نتیجه نهایی قرار دارد. حسین امیرعبداللهیان نیز ضمن تشکر از تلاش‌های هماهنگ‌کننده عالی اتحادیه اروپایی در مذاکرات وین اظهار داشت: ما برای نهایی کردن توافق خوب و فوری آمادگی داریم. وی افزود: اما شتاب و عجله طرف غربی نمی‌تواند مانع رعایت خطوط قرمز ایران شود. وزیر امور خارجه کشورمان با استقبال از نهایی کردن هر چه زودتر توافق افزود: لازمه حضور وزرای خارجه در وین و اعلام توافق نهایی رعایت کامل خطوط قرمز اعلامی ایران از جمله موضوع تضمین موثر اقتصادی است. امیرعبداللهیان تاکید کرد: دکتر باقری و کارشناسان ارشد کشورمان برای مشورت مستمر و فعال با همه هیأت‌ها در وین می‌مانند. هیات کشورمان با جدیت به تلاش برای رسیدن به توافق نهایی و خوب ادامه خواهد داد. وزیر امور خارجه کشورمان افزود: هر زمانی که طرف‌های غربی خطوط قرمز باقیمانده و اعلام شده ما را بپذیرند آماده حضور در وین هستم. مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در مذاکرات وین هم با تاکید بر بهره جستن از فرصت دیپلماتیک موجود برای احیای توافق هسته‌ای از برگزاری دیداری میان هیات‌های مذاکره‌کننده تروئیکای اروپا و آمریکا در مذاکرات وین خبر داد. استفانی القاق، نماینده انگلیس نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین در صفحه توئیترش درباره احتمال دست یافتن به توافقی در راستای احیای توافق هسته‌ای با استفاده از هشتگ «EndgameViennaTalks» به معنی پایان کار در مذاکرات وین، نوشت: حصول یک توافق در وین امکان‌پذیر است اما تضمین شده نیست. نباید پیش از بسته شدن پنجره دیپلماتیک، فرصت را از دست بدهیم. الان باید چند متر آخر را طی کنیم. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده ارشد هیات روسیه در مذاکرات وین هم پنجشنبه در پیامی توئیتری نوشت: مذاکرات «تقریبا پایان یافته است». 
 
* ترامپ: توافق وین تبعات زیادی برای اسرائیل به همراه دارد
روزنامه عبری‌زبان معاریو در گزارشی به نقل از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نوشت: توافق بین ایران و کشورهای غربی در وین تبعات زیادی را برای اسرائیل به همراه خواهد داشت و باعث خواهد شد محو اسرائیل تنها به زمان نیاز داشته باشد. ترامپ که با شبکه MRC گفت‌وگو می‌کرد، گفت: توافق به معنای پایان اسرائیل است، آنها (ایرانی‌ها) تلاش دارند توافقی بدتر از آنچه در گذشته وجود داشت را به امضا برسانند. رئیس‌جمهور سابق آمریکا ضمن تکرار ادعاهای بی‌اساس خود درباره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای افزود: من مانع اجرای توافقنامه‌ای شدم که بشدت بد و خطرناک بود، آن توافق برای ما، اسرائیل و هر جای دیگری خطرناک بود. 
***
    تمدید وضعیت اضطراری ملی آمریکا در قبال ایران   
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا وضعیت اضطراری ملی در قبال جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر تمدید کرد. طبق بیانیه کاخ سفید که سوم مارس (12 اسفند) منتشر شد وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران که 15 مارس 1995 اعلام شد، پس از 15 مارس 2022 نیز به قوت خود باقی خواهد ماند. بر اساس ادعای جو بایدن در این بیانیه، اقدامات و سیاست‌های ایران همچنان خطری فوق‌العاده و بزرگ برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا ایجاد می‌کند. بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا می‌افزاید: به این دلایل، به این تصمیم رسیده‌ام که لازم است وضعیت اضطرار ملی را که در فرمان اجرایی 12957 اعلام شده، در قبال ایران ادامه داده و تحریم‌های جامع علیه ایران را در پاسخ به این تهدید حفظ کنم. 

Page Generated in 0/0065 sec