printlogo


کد خبر: 246592تاریخ: 1400/12/14 00:00
هیأت‌های مذاکره‌کننده روسیه و اوکراین در دور دوم گفت‌وگوهای خود بر سر ایجاد مسیرهای مشمول آتش‌بس برای عبور غیرنظامیان به توافق رسیدند
کریدور ی برای آتش‌بس در اوکراین
ناتو: دنبال جنگ با روسیه نیستیم

گروه بین‌الملل: نهمین روز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین با یک خبر وحشتناک در رابطه با وقوع انفجار و آتش‌سوزی در بزرگ‌ترین تاسیسات اتمی اروپا آغاز شد. در حالی که مقامات کی‌یف مدعی شدند گلوله‌باران روسیه باعث آتش‌سوزی در این تأسیسات مهم شده، مقامات دولت روسیه این آتش‌سوزی را ناشی از اقدامات گروه‌های خرابکار اوکراینی عنوان کردند. در همین حال، درگیری‌ها در جنوب اوکراین در حالی تشدید شد که شهر «خرسون» تبدیل به نخستین شهری شد که به طور کامل به دست روسیه افتاد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس گزارش‌ها حملات و گلوله‌باران شهرهای ماریوپل، چرنیهف و خارکف همچنان ادامه دارد. به گزارش پایگاه «ترند»، روز جمعه در کی‌یف، پایتخت اوکراین انفجاری قوی به وقوع پیوست که صدای آن در بسیاری از مناطق شنیده شد. 
شرکت آمریکایی «مکسار» که تصاویر ماهواره‌ای ارائه می‌دهد، با انتشار ویدئویی نوشت: کاروان نظامی روسیه به طول ۶۴ کیلومتر در حومه پایتخت اوکراین مستقر شده و منتظر عملیات است. 
 از سوی دیگر نبردهای سنگین در حومه شهر بندری استراتژیک ماریوپل در ساحل دریای آزوف هم ادامه دارد. فرماندار این شهر روز پنجشنبه گفت تامین برق، آب، گرمایش و غذا در این شهر قطع شده است. همچنین گلوله‌باران‌ بیشتری در شهر چرنیهف در شمال گزارش شد. نیروهای روس همچنین به بمباران شهر خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین ادامه می‌دهند. یکی از دستیاران زلنسکی از اوکراینی‌ها خواسته است از تاکتیک‌های چریکی علیه نیروهای روس استفاده کنند، درختان را قطع کنند و ستون‌های عقب سربازان روس را نابود کنند. ارتش روسیه نیز اعلام کرده شهر «خرسون» را در کنترل گرفته و مقامات محلی اوکراین نیز تأیید کرده‌اند نیروهای روس مقر دولت محلی در این شهر بندری واقع در ساحل دریای سیاه را تصرف کرده‌اند. به این ترتیب خرسون نخستین شهر بزرگ اوکراین است که از زمان شروع جنگ در این کشور به دست نیروهای روسیه سقوط می‌کند. در همین حال سازمان ملل در جدیدترین آمارش اعلام کرد بیش از یک میلیون پناهجو تنها طی ۷ روز جنگ از اوکراین فرار کرده‌اند. 
 
* ادامه مذاکرات هیأت‌های روسیه و اوکراین
یکی از اعضای هیات اوکراینی اعزام شده برای مذاکرات با روس‌ها گفت هر ۲ طرف توافق کردند کریدورهایی برای غیرنظامیان ایجاد کنند تا در امنیت از مناطق جنگی خارج شوند. میخائیلو پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت مسیر این کریدورها مشمول آتش‌بس خواهد بود. با این حال «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین دیروز (جمعه) گفت که «هیچ صحبتی» درباره امضای هیچ نوع سند رسمی بین روسیه و اوکراین پس از دور دوم مذاکرات ۲ طرف در روز پنجشنبه نیست. پسکوف دیروز در کنفرانس تلفنی با خبرنگاران گفت: دور دوم مذاکرات دیروز(پنجشنبه) برگزار شد. اکنون به مذاکرات بستگی دارد. این فرصتی است که هیأت‌ها بدون واسطه‌های غیرضروری تمام عناصر مواضع را به یکدیگر منتقل کنند. موضع ما به اطلاع طرف اوکراینی رسیده است. وی در پاسخ به سوالی درباره امکان امضای هر گونه توافقنامه سطح بالا بین ۲ طرف، گفت: هنوز هیچ صحبتی درباره [امضای] هیچ سندی وجود ندارد. گفت‌وگوهایی که انجام شد فرصت خوبی بود تا دیدگاه خود را به وضوح بیان کنیم. 
 
* پوتین و زلنسکی سوژه ترور
هفته‌نامه تایمز لندن مدعی شد «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین تاکنون حداقل ۳ بار از تلاش برای ترور جان سالم به در برده است. این گزارش افزود: 2 گروه مختلف برای کشتن رئیس‌جمهور اوکراین مامور شده بودند؛ یکی گروه «واگنر» تحت حمایت کاخ کرملین و گروه دیگر نیروهای ویژه چچنی. هر 2 گروه توسط سرویس امنیت ضدجنگ اوکراین خنثی شده‌اند. تایمز همچنین مدعی شد این عناصر در طول اقدامات خود متحمل تلفات شدند و گفته می‌شود که از پیش‌بینی تلاش‌های‌شان در این مسیر توسط اوکراینی‌ها نگران شده‌اند. یک منبع نزدیک به این گروه گفته، وهم‌آور است که تیم امنیتی زلنسکی چگونه از این موضوع مطلع شده است. مقامات امنیتی اوکراین شنبه اعلام کردند یک سوءقصد به جان ولودیمیر زلنسکی را در حومه کی‌یف ناکام گذاشتند و کادری از عوامل چچنی را پیش از این از بین برده‌اند. پیش از این «اولکسی دانیلوف» رئیس شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین در مصاحبه‌ای گفته بود روز سه‌شنبه نیروهای اوکراینی ۲ جوخه مرگ چچنی را منهدم کردند. از سوی دیگر یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی خواستار ترور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شد. به دنبال اظهارات «لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی درباره ترور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، سفارت مسکو در واشنگتن شدیدا به آن واکنش نشان داد و این اظهارات را محکوم کرد. بر اساس گزارش العربیه، گراهام روز پنجشنبه در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اظهاراتی عجیب گفت: باید کسی در روسیه پوتین را ترور کند.  وی در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز افزود: چطور [این جنگ] تمام می‌شود؟ وقتی کسی در روسیه جلو بیاید و این(پوتین) را از دور خارج کند.  وی همچنین در حساب توئیتری خود نیز درخواستش را تکرار کرد و خطاب به مردم روسیه نوشت: شما باید برای کشورتان کاری بکنید و جهان قدردان این خدمات شما خواهد بود. سفارت روسیه در آمریکا در واکنش به این اظهارات گفت: درخواست سناتور لیندسی گراهام را بشدت محکوم می‌کنیم و خواستار توضیح رسمی واشنگتن درباره آن هستیم. 
 
* ناتو درخواست منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را رد کرد
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در کنفرانسی خبری بعد از نشست وزرای خارجه این ائتلاف نظامی با اشاره به درخواست رئیس‌جمهور اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور گفت: «موضوع منطقه پرواز ممنوع در این نشست مطرح شد اما ائتلاف معتقد است هواپیماها و نیروهای ناتو نباید در اوکراین باشند». وی افزود: «مداخله مستقیم ناتو در درگیری در اوکراین باعث گسترش آن به کشورهای دیگر می‌شود». دبیر کل ناتو درباره پیوستن دیگر کشورها به این ائتلاف نیز گفت: «ما تصمیم داریم فنلاند و سوئد را در تمام گفت‌وگوهای اعضای ناتو مشارکت دهیم و ترتیبات و برنامه‌های خود را به آنها اعلام خواهیم کرد»؛ اقدامی که پیش از این با واکنش جدی روسیه همراه شده بود.
***
آخرین خبرها از حمله روسیه به اوکراین تا شامگاه جمعه
 مقامات ژاپن اعلام کردند چند جنگنده خود را جهت دفع نفوذ یک هلیکوپتر روسیه به حریم هوایی این کشور اعزام کردند. این ۲ رقیب قدیمی بر سر اوکراین و مناقشات ارضی بین ۲ کشور (بر سر چند جزیره) که به زمان جنگ دوم جهانی برمی‌گردد اختلاف دارند. 
  «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه: ما بارها نشان داده‌ایم و آماده نمایش مجدد هستیم، اگر کسی نخواهد در چارچوب یک همکاری با ما راه بیاید و در این راه به خودش و به ما آسیب برساند، ما در هر صورت به وظایف خود عمل خواهیم کرد. 
  دبیرکل ناتو: روابط ما با روسیه در بلندمدت تغییر اساسی کرده است و ما به دیپلماسی متعهد خواهیم ماند.
  وزیر خارجه ترکیه از تماس‌های نظامی روسیه و ترکیه برای بازگشت امن کشتی‌ها از دریای سیاه خبر داد.
  رویترز: اتحادیه اروپایی در حال بررسی راه‌هایی برای محدود کردن دسترسی روسیه به منابع مالی صندوق بین‌المللی پول است.
  دولت سوییس: نیازهای گاز طبیعی ما برای زمستان امسال تامین شده است و ما به دنبال تامین آن برای زمستان آینده در اسرع وقت هستیم. 
  رویترز به نقل از رئیس‌جمهور اوکراین: ایجاد منطقه پرواز ممنوع تنها تضمینی برای جلوگیری از بمباران زیرساخت‌های هسته‌ای است. 
  وزارت دفاع روسیه: نیروهای ما از 28 فوریه تاسیسات زاپروژیا را تحت کنترل دارند.
  رافائل گروسی: نیروهای روسیه کنترل کامل نیروگاه‌های هسته‌ای چرنوبیل و زاپروژیا را در دست دارند.
  نیروهای مشترک اوکراین: هواپیمای سوخوی روسیه را در منطقه ولنوفخای دونتسک در شرق این کشور سرنگون کردیم. 
  صدراعظم آلمان: ناتو در درگیری اوکراین دخالت نظامی نخواهد داشت.

Page Generated in 0/0047 sec