printlogo


کد خبر: 246594تاریخ: 1400/12/14 00:00
کمیته بین‌المللی المپیک ورزشکاران روسیه و بلاروس را از پاراالمپیک زمستانی پکن اخراج کرد
المپیک علیه منشورش

کمیته بین‌المللی المپیک همواره از شعارهایش از دوری سیاست از ورزش حرف می‌زد. پیش از این به خاطر مساله دوپینگ سازمان یافته در ورزش روسیه، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره کنار گذاشتن این کشور از المپیک‌های پیشین مطرح شد اما کمیته بین‌المللی المپیک تن به این کار نداد و اعتقاد داشت نباید ورزشکاران، چوب اشتباه سیاستمداران کشور خود را بخورند. 
 اما حالا جنگ روسیه و اوکراین، نوع دیگری از برخورد این کمیته را نشان می‌دهد. آنها تسلیم فشارهای سیاسی شدند و بعد از حرف و حدیث‌های زیاد، روز پنجشنبه به صورت رسمی اعلام شد ورزشکاران روسیه و بلاروس حق شرکت در بازی‌های پاراالمپیک 2022 چین را ندارند. این اقدام عجیب کمیته بین‌المللی المپیک نشان داد آنها حتی به منشور المپیک هم احترام نمی‌گذارند و وقتی پای سیاست به ورزش باز شود، حاضرند برای خوشایند اربابان خود، هر کاری انجام دهند. خبر مهم روز پنجشنبه که از مقر این سازمان صادر شد این بود: کمیته برگزاری مسابقات پاراالمپیک زمستانی 2022 پکن پس از امتناع دیگر ورزشکاران از مسابقه با ورزشکاران روسیه و بلاروس تصمیم به کنار گذاشتن آنها گرفت. پاراالمپیک زمستانی 2022 پکن از دیروز (جمعه) به صورت رسمی آغاز شد اما این بازی‌ها با توجه به شرایط حال حاضر و جنگ میان روسیه و اوکراین تحت تأثیر قرار گرفته است به طوری که ورزشکاران روس و بلاروس مورد بی‌اعتنایی ورزشکاران سایر کشورها هستند. این در حالی است که کمیته بین‌المللی المپیک تصمیم گرفته بود ورزشکاران روس و بلاروس بدون پرچم کشورهای خود و زیر پرچم سفید IOC در مسابقات شرکت کنند و حتی البسه این ورزشکاران از هرگونه نقش پرچم روسیه و بلاروس پاک شد. با این وجود جلسه‌ای برگزار شد که تصمیم نهایی ترک دهکده المپیک توسط ورزشکاران این دو کشور بود. 
 
* وزنه‌برداری و کشتی روسیه هم محروم شدند
پس از موج محرومیت‌های ورزش کشورهای روسیه و بلاروس، فدراسیون‌های جهانی وزنه‌برداری و کشتی هم این ۲ کشور را از تمام رویدادهای بین‌المللی محروم کردند. در حالی که مناقشات روسیه و اوکراین طی هفته گذشته باعث محرومیت مسؤولان و تیم‌های مختلف ورزشی روسیه از تمام رویدادهای بین‌المللی شده، هر روز خبر تازه‌ای از محرومیت بیشتر این کشور به گوش می‌رسد. در همین راستا فدراسیون جهانی وزنه‌برداری هم به تبعیت از بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی و کمیته بین‌المللی المپیک، روسیه و بلاروس را تحریم کرد و میزبانی مسابقات بین‌المللی را از این ۲ کشور گرفت. از سوی دیگر با اعلام رسمی اتحادیه جهانی کشتی، روسیه و بلاروس از حضور در تمام تورنمنت‌های بین‌المللی کشتی محروم هستند و میزبانی‌های این ۲ کشور هم سلب می‌شود. اتحادیه جهانی کشتی با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد در حمایت از اوکراین، ورزشکاران، مربیان و تیم‌های باشگاهی و ملی کشتی روسیه و بلاروس از حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی محروم هستند. همچنین میزبانی‌های بین‌المللی کشتی از این ۲ کشور سلب می‌شود. کشتی روسیه یکی از قدرت‌های برتر کشتی جهان محسوب می‌شود ولی محرومیت این رشته در پی توصیه کمیته بین‌المللی المپیک به فدراسیون‌های ورزشی جهان برای تحریم روسیه اتفاق می‌افتد. پیش از این رشته‌های مختلفی از جمله والیبال، فوتبال، راگبی و چندین رشته ورزشی دیگر کشور روسیه هم از سوی فدراسیون‌های جهانی تحریم شده بود.

Page Generated in 0/0064 sec