printlogo


کد خبر: 246598تاریخ: 1400/12/14 00:00
بازدید سر‌زده و بدون تشریفات حجت‌الاسلام اژه‌ای از بنادر و گمرکات استان هرمزگان و بندر شهید رجایی
کیفرخواست گمرک

رئیس قوه ‌قضائیه در سفر به استان هرمزگان، از مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس و گمرک مستقر در این بندر بازدید کرد. نکته قابل توجه این سفر سر‌زده بودن و نبود پروتکل‌های تشریفات بود. مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس به عنوان یکی از مهم‌ترین کریدور‌های ترانزیتی بین‌المللی و از قطب‌های واردات کالا است. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به مدت ۴ ساعت از این مجتمع بندری بازدید کرد. رئیس دستگاه قضا پیش از بازدید از بندر شهید رجایی در بندرعباس، از طریق دریا به مشاهده وضعیت بنادر و گمرکات استان هرمزگان پرداخت و در جریان فرآیند عبور و مرور و پهلوگیری کشتی‌های باری در این بنادر و گمرکات و همچنین سازوکار‌های نظارتی و کنترلی موجود در آنها قرار گرفت. «رفع معضل معطلی بیش از حد و غیرمتعارف کشتی‌های حامل کالا‌های ثبت سفارش شده در لنگرگاه بنادر بویژه بندر شهید رجایی و خساراتی که از این ناحیه به بیت‌المال وارد می‌شود» از جمله تاکیدات رئیس قوه ‌قضائیه در جریان بازدید از بندر شهید رجایی بود. محسنی‌اژه‌ای در همین راستا به مسؤولان «وزارت صمت»، «گمرک» و «بانک مرکزی» توصیه کرد با ایجاد هماهنگی و همگرایی بیشتر میان خود از بروز آسیب‌ها و مشکلاتی نظیر معطل ماندن کشتی‌های حامل کالا‌های بعضا ضروری و مورد نیاز مردم و کشور در لنگرگاه‌های بنادر جلوگیری به عمل آورند. وی با بیان اینکه ادارات «گمرک» و «بنادر و دریانوردی» استان هرمزگان در ماه‌های گذشته اقدامات خوبی در راستای تشدید نظارت‌ها برای مقابله با قاچاق و همچنین تسریع در ترخیص کالا‌ها داشته‌اند، سوالاتی را از مسؤولان مربوط درباره علت معطلی چند ماهه برخی کشتی‌های حامل کالا در لنگرگاه‌ها مطرح و بیان کرد: اینکه یک کشتی حامل کالای ثبت سفارش شده مدتی در لنگرگاه معطل بماند و محموله آن که بعضا از نیاز‌های ضروری کشور و مردم است، تخلیه و ترخیص نشود، قابل قبول نیست و دستگاه‌هایی نظیر «وزارت صمت»، «گمرک» و «بانک مرکزی» باید در این زمینه با یکدیگر هماهنگی و تشریک مساعی بیشتری داشته باشند. در جریان این بازدید، مسؤولان مربوط در مجتمع بندری شهید رجایی، جریمه تأخیر کشتی‌های متوقف شده در لنگرگاه این مجتمع بندری را روزانه ۲۵ هزار دلار اعلام کردند که رئیس قوه ‌قضائیه بر اتخاذ تدابیر ویژه نظارتی و اجرایی برای جلوگیری از معطلی کشتی‌های حامل کالا‌های ثبت سفارش شده و تخلیه و ترخیص سریع محموله‌های آنها تاکید کرد. 
 
* پرهیز از اهمال و تأخیر در شناسایی و اعلام کالا‌های در معرض فساد
رئیس دستگاه قضا همچنین در جریان بازدید از انبار‌های کالا‌های متروکه و فاسد شده مستقر در بندر شهید رجایی از مسؤولان و دست‌اندرکاران ۳ دستگاه و اداره «بنادر و دریانوردی»، «گمرک» و «اموال تملیکی» خواست از هرگونه اهمال و تأخیر در شناسایی و اعلام کالا‌های در معرض فساد به جد پرهیز کنند تا از وارد آمدن خسارت به بیت‌المال جلوگیری به عمل آید و هر ۳ دستگاه با هم‌افزایی میان یکدیگر به فوریت فهرست کالا‌های در معرض انقضا را برای تعیین تکلیف اعلام کنند. محسنی‌اژه‌ای در همین زمینه گفت: اینکه «اداره بنادر و دریانوردی» در اعلام فهرست کالا‌های در معرض فساد موجود در انبار‌های بندر به «گمرک» تأخیر کند و عیناً همین تاخیر نیز از ناحیه «گمرک» در اعلام این قبیل کالا‌ها به «اموال تملیکی» رخ دهد، به هیچ‌وجه قابل قبول نیست و نتیجه چنین ناهماهنگی‌ها و کوتاهی‌هایی، وارد آمدن خسارت به بیت‌المال است. وی بنا بر رویکردی که در سفر‌ها و بازدید‌های خود مبنی بر مساله‌محوری و تمرکز بر رفع چالش‌ها و معضلات دنبال می‌کند، از مسؤولان و دست‌اندرکاران هر ۳ دستگاه و اداره «بنادر و دریانوردی»، «گمرک» و «اموال تملیکی» خواست با تشریک مساعی و اتخاذ راهکار‌های متقن و عملیاتی از بروز ناهماهنگی‌ها و کوتاهی‌هایی که منجر به وارد آمدن صدمه به اموال و کالا‌های وارداتی و تحمیل خسارت به بیت‌المال و مردم از این ناحیه می‌شود، پیشگیری به عمل آورند. محسنی‌اژه‌ای همچنین در جریان بازدید خود از مجتمع بندری شهید رجایی، سراغ چند کانتینر کالا‌های متروکه در یکی از انبار‌های این مجتمع بندری رفت و سوالاتی درباره زمان ورود، علت عدم ترخیص، زمان دقیق اعلام متروکه بودن این کالا‌ها به گمرک و سازمان اموال تملیکی، تعلق کالا‌ها به بخش خصوصی یا دولتی و همچنین چرایی خالی بودن نیمی از ظرفیت برخی کانتینرها، مطرح و تاکید کرد: چنانچه به صاحب کالای فاسد شده دسترسی وجود دارد، ضروری است او را بازخواست کرد و اگر قصور وی مشخص شد باید هزینه امحای کالای فاسدشده را از وی ستاند. 
رئیس قوه ‌قضائیه با بررسی وضعیت موجود در برخی انبار‌های مجتمع بندری شهید رجایی که حاوی کالا‌های متروکه و فاسد شده هستند، این رویه را که با صرف هزینه‌های هنگفت، کالایی وارد کشور شود و به سبب ناهماهنگی‌ها یا تخلفات و جرائم رخ داده، ترخیص آن کالا محقق نشود و موجبات فساد و متروکه شدن آن فراهم آید و سپس هزینه‌ای برای امحا، صرف شود، غیرمنطقی و نامعقول دانست و بر اتخاذ تدابیر و راهکار‌های ویژه برای جلوگیری از شکل‌گیری چنین رویه‌های زیانباری تاکید کرد. 
 
* در انبارهای مجتمع شهید رجایی چه خبر است؟
رئیس قوه ‌قضائیه در ادامه بازدید خود از مجتمع بندری شهید رجایی در یکی از انبار‌های این مجتمع بندری که ۴ هزار تن گچ فاسد شده از سال ۹۸ در آن نگهداری می‌شود، حضور یافت و از مسؤولان مربوط در ادارات «بنادر و دریانوردی»، «گمرک» و «اموال تملیکی» استان هرمزگان درباره چرایی وقوع این اتفاق سوالاتی را مطرح و اعلام کرد تا پایان بازدیدش اسناد و مدارک هر یک از بخش‌های بنادر، گمرک و اموال تملیکی درباره این محموله و اقداماتی که روی آنها صورت گرفته است، ارائه شود. محسنی‌اژه‌ای همچنین تاکید کرد در نتیجه همکاری و مساعدت دولت سیزدهم، طی مدت اخیر اقدامات اثربخش و مفیدی در جهت ساماندهی اموال تملیکی و ترخیص کالا‌ها و محموله‌ها از بنادر و گمرکات صورت گرفته است. 
رئیس دستگاه قضا در بازدید از گمرک شهید رجایی، وضعیت مالکیت کالا‌های موجود در گمرک را بررسی کرد. نکته عجیب وجود کالا‌هایی بود که با گذشت چند سال از ورودشان مالک مشخصی نداشتند! در بازدید محسنی‌اژه‌ای کانتینری از غذا‌های وارداتی میگو نشان داده شد که این غذا‌ها از سال ۹۴ وارد اما در سایه بی‌توجهی فاسد شده‌اند. 
 
* پیگیری ساماندهی اموال تملیکی
 پس از ورود مجدانه و پیگیرانه رئیس عدلیه به موضوع ساماندهی اموال تملیکی و مساعدت سایر قوا و دستگاه‌ها، انقلابی در سازمان اموال تملیکی صورت گرفته تا جایی که استان‌های سراسر کشور در گام نخست به صورت گسترده نسبت به تعیین‌تکلیف کالا‌ها، اقدامات مقتضی را انجام دادند و از این طریق ضمن حفظ حقوق دولتی و عمومی، مبالغ زیاد و معتنابهی به بیت‌المال و خزانه کشور مسترد شده است. بر پایه توفیقاتی که در گام نخست ساماندهی وضعیت انبار‌های اموال تملیکی حاصل شد، گام دوم و تکمیلی این مقوله مهم با بازدید روز گذشته حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسنی‌اژه‌ای از انبار‌های شماره ۳ و ۴ سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در استان هرمزگان که در زمره مهم‌ترین مراکز اموال تملیکی کشور است، برداشته شد. 
رئیس دستگاه قضا در جریان این بازدید از نزدیک وضعیت و فرآیند‌های امر ساماندهی کالا‌های موجود در انبار اموال تملیکی استان هرمزگان را مشاهده کرد و ضمن دریافت گزارش کار از مسؤولان ذی‌ربط، دستورات مشخصی پیرامون ارتقای ساماندهی وضعیت انبار‌های سازمان اموال تملیکی، تکمیل سامانه‌های لازم برای ثبت و نگهداری کالا‌های قاچاق و توقیفی و رفع اختلاف سازمان اموال تملیکی و سازمان تعزیرات درباره عدم تطابق کالا‌های توقیفی دپو شده در انبار‌ها صادر کرد. در جریان این بازدید، «مجتبی قهرمانی» رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گزارشی از وضعیت تعیین‌تکلیف اموال تملیکی در این استان به رئیس قوه ‌قضائیه ارائه کرد و گفت: از زمان دستور رئیس دستگاه قضا مبنی بر تسریع در تعیین‌تکلیف اموال تملیکی، بالغ بر یکهزار و ۸۱۵ فقره پرونده مربوط به اموال تملیکی در استان هرمزگان تعیین‌تکلیف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴۲ درصدی داشته است. 
قهرمانی این را هم گفت که کل فروش اموال تملیکی در استان هرمزگان در سال جاری بالغ بر ۷۲۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته، رشد ۱۲۰ درصدی داشته است و میزان فروش با مزایده بعدی به حدود ۹۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. 
همچنین در جریان بازدید رئیس قوه ‌قضائیه از انبار‌های شماره ۳ و ۴ سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در استان هرمزگان، «سیدعبدالمجید اجتهادی» مدیرعامل این سازمان، گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در راستای تعیین‌تکلیف هر چه سریع‌تر اموال تملیکی به رئیس دستگاه قضا ارائه کرد. 
اما بنا به گفته «رسولی فاضل» نماینده قوه ‌قضائیه در سازمان اموال تملیکی، طی ۴ ماه گذشته حدود ۶۰ درصد انبار‌های اموال تملیکی استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان -که در زمره استان‌های شاخص و هدف در بحث اموال تملیکی هستند- تخلیه شده‌اند؛ کالا‌های تخلیه‌شده از انبار‌های اموال تملیکی این استان‌ها «مسترد»، «فروخته» یا «منهدم» شده‌اند. همچنین طی ۴ ماه گذشته بالغ بر ۴ حراج و ۷ مزایده برای اموال موجود در انبار‌های سازمان اموال تملیکی کل کشور برگزار شده است. همچنین بنا به گفته «اجتهادی» مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، بعد از ورودی که رؤسای قوا داشتند، دستگاه‌هایی که در بحث ساماندهی و تعیین‌تکلیف کالا‌های در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی دخیل بودند، همکاری بسیار نزدیکی با هم داشتند و در مدت اخیر حدود ۳۰۰ درصد کالا‌های انهدامی افزایش داشته است. 
به گفته مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، استرداد حدود ۲۳۰ درصد از کالا‌هایی که رأی برائت آنها صادر شد نیز در مدت اخیر انجام و این کالا‌ها به صاحبان‌شان برگشت داده شد و وجوه کالا‌هایی که فروش رفته بود نیز به صاحبان‌شان مسترد شد.

Page Generated in 0/0084 sec