printlogo


کد خبر: 246600تاریخ: 1400/12/15 00:00
نگاهی به مضامین 4 سریالی که از بیشترین شانس برای قرار گرفتن در جدول پخش ماه رمضان برخوردارند
جنس جور کنداکتور رمضان

محمدرضا کردلو: بدون ‌شک محبوبیت سریال‌های مناسبتی از سریال‌های رمضانی شروع شد و در این میان نقطه عطف توجه مدیران رسانه ملی به تولید سریال‌های مناسبتی را که منجر به ایجاد جریانی در این حوزه شد باید «گمگشته» ساخته رامبد جوان دانست؛ سریالی که رمضان 1380 از شبکه سوم سیما روی آنتن رفت و تقریبا بعد از آن بود که روند سریال‌سازی مناسبتی برای ماه مبارک رمضان در تلویزیون تبدیل به یک روند ‌همیشگی و پرمخاطب شد. هرچند در اوایل دهه 80 به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با ایام نوروز سریال‌هایی برای پخش از شبکه‌های اول و دوم سیما آماده شده بود اما تولید «گمگشته» و موفقیت آن در جلب نظر مخاطبان باعث شد نگاه مدیران رسانه ملی به این حوزه جدی‌ شود. 
«گمگشته» که جدی‌ترین آغاز برای سریال‌های رمضانی تلویزیون بود باب ساخت درام‌های خانوادگی را برای این ایام باز کرد که در ادامه این مسیر سال 85 محمدحسین لطیفی با ساخت سریال «صاحبدلان» یکی از مهم‌ترین سریال‌های رمضانی تاریخ تلویزیون چه از منظر محتوا و چه از منظر تعداد مخاطبان را تولید کرد. یک سال پس از آن با ساخت سریال «میوه ممنوعه» توسط حسن فتحی و بازی خاطره‌انگیز و به یاد ماندنی استاد علی نصیریان در نقش «حاج یونس فتوحی»، جایگاه درام‌های خانوادگی در سریال‌های رمضانی به قله خود رسید. از دیگر سریال‌های موفق ماه رمضان می‌توان به «برای آخرین بار» حسین سهیلی‌زاده، «زیر‌زمین» علیرضا افخمی، «شکرانه» و «رسم عاشقی» سعید سلطانی و «در مسیر زاینده‌رود» حسن فتحی اشاره کرد که همگی به لحاظ مضمون و محتوا با فضای معنوی ماه رمضان به میزان زیادی مطابقت داشتند. 
هر چند آثاری چون «او یک فرشته بود» به کارگردانی علیرضا افخمی هم پای سریال‌های ماورایی را برای نخستین بار به تلویزیون باز کرد و در ادامه هم قاسم جعفری با ساخت «کمکم کن» برای رمضان سال 1383 در شبکه دوم سیما به نوعی ادامه‌دهنده مسیر «او یک فرشته بود» شد. همچنین سریال‌هایی همچون «آخرین گناه» ساخته حسین سهیلی‌زاده که به موضوع چشم برزخی می‌پرداخت، در کنار «اغما» اثر پرمخاطب سیروس مقدم که آن نیز روایتی از تقابل انسان و شیطان بود و «روز حسرت» سیروس مقدم که اثری در ارتباط با عالم برزخ بود و رمضان 87  از شبکه اول سیما روی آنتن رفت، از دیگر سریال‌های مناسبتی با موضوع ماورایی بودند. «پنجمین خورشید» علیرضا افخمی در رمضان سال 1388 هم اثری در همین حال و هوای ماورایی بود. «ملکوت» محمدرضا آهنج در سال 1389، «سقوط یک فرشته» بهرام بهرامیان در سال 1390 و «پنج کیلومتر تا بهشت» علیرضا افخمی در سال 1390، دیگر آثاری بودند که با درونمایه ماورایی تولید شدند که به جرات باید گفت هیچ کدام به موفقیت «او یک فرشته بود» نرسیدند. 
 از سوی دیگر سریال‌های کمدی هم در ماه رمضان پرمخاطب محسوب می‌شوند. از «پشت‌کنکوری‌ها» گرفته که برای رمضان سال 1381 شبکه 5 سیما ساخته شد تا «رانت‌خوار کوچک» حسین سهیلی‌زاده در رمضان 1382، از نخستین سریال‌های کمدی ماه رمضان محسوب می‌شوند اما در این میان رضا عطاران نیز سهم مهمی در پر کردن آنتن رمضانی سیما با سریال‌های طنز داشت. عطاران از سال 83 که «خانه به دوش» را به رمضان شبکه 3 آورد و به موفقیت رسید، در سال‌های بعد به ترتیب در سال 1384 با «متهم گریخت» و در سال 87 با «بزنگاه»، آنتن رمضانی تلویزیون را پر کرد. در سال‌های بعد از آن نیز سریال‌های کمدی متعددی برای رمضان ساخته شد که فصل چهارم سریال «پایتخت»، «دودکش» و «پادری» محمدحسین لطیفی، «دردسرهای عظیم 2» برزو نیک‌نژاد و «سه‌دونگ، سه‌دونگ» شاهد احمدلو شماری از مهم‌ترین آنها بودند. این روند البته در سال‌های اخیر نیز ادامه داشته و همیشه حداقل یکی از سریال‌های رمضانی تلویزیون رویکردی طنز داشته است. 
به هر حال سریال‌های ماه رمضانی از محبوبیت خاصی برخوردار هستند و سال آینده به خاطر تقارن آغاز ماه رمضان با اواسط فروردین‌ماه، این سریال‌ها بلافاصله پس از سریال‌های نوروزی پخش می‌شوند. در ادامه نگاهی گذار به سریال‌های ماه رمضانی سال آینده که از بیشترین شانس برای رسیدن به آنتن برخوردار هستند، شده است.  
 
* خوشنام
طبق گفته علیرضا نجف‌زاده، کارگردان سریال تلویزیونی «خوشنام»، این مجموعه در ماه مبارک رمضان از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. وی با اشاره به پیشرفت 90 درصدی سریال، تأکید کرد هنرمندان و عوامل «خوشنام» در خیابان‌های تهران به تصویربرداری ادامه می‌دهند و قرار است هفته آینده گروه به باشگاه سوارکاری برود. 
حمید لولایی در این سریال نقش متفاوتی دارد. همچنین به ‌گفته نجف‌زاده، هومن حاجی‌عبداللهی و سحر ولدبیگی بازی‌هایی خواهند داشت که نقش‌ها متفاوت و غافلگیرکننده‌اند. 
کارگردان این مجموعه تلویزیونی همچنین درباره موضوع و محتوای این سریال به تسنیم گفته بود: این سریال یک کمدیِ صرف خندیدن نیست، بلکه ملودرام شیرینی است که هم لحظات غم و گریه دارد و هم لحظات کمدی نشاط‌آور و شادی را به نمایش می‌گذارد. این کار به‌ جهت عمق محتوایی معنوی که دارد حتی می‌تواند جزو کارهایی باشد که در ماه مبارک رمضان روی آنتن برود، چون قصه‌مان براساس توبه است و اعتقاد دارم ماه رمضان ماه شادی و میهمانی خداست و باید بهترین و شادترین‌ کارها پخش شود. همان‌طور که می‌دانید یک‌خطی داستان ما این است:  «از مکافات عمل غافل مشو، گندم از گندم بروید جو ز جو». 
نجف‌زاده خاطرنشان کرد: در تلاشیم بیننده‌ها از این کار لذت ببرند. به خودمان سخت گرفتیم که کار خوبی ارائه بدهیم و امیدواریم بیننده‌ها لذت ببرند. واقعا نقش‌های متفاوتی خواهیم دید؛ بازیگرانی که بیننده را غافلگیر خواهند کرد؛ خیلی متفاوت نسبت به نقش‌هایی که تاکنون بازی کرده‌اند، ظاهر شده‌اند. 
عباس جمشیدی‌فر در این سریال نقش فریدون، امیر کربلایی‌زاده نقش ماشال داداش و حمید لولایی نیز نقش اوستا شفیع را ایفا می‌کنند. هومن حاجی‌عبداللهی، شهره لرستانی، فریده سپاه‌منصور، نیلوفر رجایی‌فر، محمدرضا داوودنژاد، مهرداد ضیایی، ساناز سماواتی، الهه جعفری، سیامک ادیب، سلمان خطی، فرزاد حاتمیان، سیدرضا حسینی، پروین ملکی و مهری‌ آل‌آقا بازیگران این سریال هستند و بتازگی هم رضا فیاضی به جمع بازیگران «خوشنام» پیوسته است. 
 
* از سرنوشت
پیگیری‌ها نشان می‌دهد سریال «از سرنوشت» قرار است ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه ۲ سیما باشد. 
علی‌اکبر تحویلیان، تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی از روزهای پس‌تولید این مجموعه و آماده بودن برای کنداکتور ماه رمضان خبر داد؛ سریالی که فضای جوانانه و توجه آن به حوزه تولید می‌تواند سوژه متفاوت و متنوعی نسبت به دیگر رقبای شبکه‌های سیما برای کنداکتور ماه رمضان تلویزیون باشد. 
او گفت: درباره زمان پخش، تلویزیون تصمیم می‌گیرد اما امیدواریم در این ماه مقدس، سریال ما روی آنتن برود. 
فصل چهارم به‌ صورت گسترده‌تر وارد موضوع تولید ملی می‌شود. این فصل با آزاد شدن هاشم از زندان آغاز می‌شود و در ادامه اتفاقی می‌افتد که زندگی هاشم و سهراب را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همین باعث جذابیت قصه برای مخاطبانی می‌شود که 4 فصل با این سریال همراه بودند. همچنین محوریت این فصل درباره تولید ملی، حمایت و مانع‌زدایی‌ها، دغدغه جوان‌ها و انگیزه دادن به جوان‌ها، آسیب‌شناسی ازدواج، خودباوری، تعامل و ‌اعتماد به جوان‌هاست. 
مجید واشقانی، لیلا بلوکات، پوریا پورسرخ، حسین پاکدل، مائده طهماسبی، سیدمهرداد ضیایی، نگین صدق‌گویا، سولماز غنی، ساناز سعیدی، یغما یارعلی، سارا والیانی، مسعود انتظاری، دارا حیایی، کیسان دیباج، فاطیما بهارمست، مونا کرمی، مهدیس توکلی و... از بازیگران فصل یک تا ۳ این سریال بودند. 
 
* نجلا
سریال «نجلا 2» نوروز و رمضان سال آینده از شبکه 3 سیما پخش خواهد شد. مسؤول روابط عمومی شبکه 3 سیما از انتخاب قطعی سریال «نجلا 2» به‌کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور برای نوروز 1401 خبر داد و گفت: با توجه به اینکه نوروز 1401 و ماه رمضان با یکدیگر پیوستگی دارند، فصل دوم سریال «نجلا» در قالب یک مجموعه 40 قسمتی تولید شده است که پخش این سریال از اول فروردین سال آتی آغاز می‌شود و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. وی اضافه کرد: سریال «نجلا» یک داستان ملودرام عاشقانه دارد و از بازیگران و عوامل حرفه‌ای بهره گرفته است. داستان این سریال به قبل از جنگ تحمیلی بازمی‌گردد و لوکیشن‌های تصویربرداری این مجموعه در این یک سال، در ایران و خارج از کشور است و بخش‌های خارج از ایران شامل نجف، عراق و کربلا می‌شود. 
یکی از اتفاقاتی که کار را برای مجموعه‌های رمضانی سخت می‌کند جا افتادن این مجموعه روی آنتن است، چرا که زودتر از دیگر سریال‌های رمضانی پخش خود را آغاز می‌کند و عقبه خوب محتوایی و استقبال مخاطبان از فصل اول «نجلا» می‌تواند رقیبی جدی هم برای ایام نوروز و هم به‌مراتب مدعی پیروزی در ماراتن سریال‌های ماه رمضان باشد. 
حسام منظور، محیا دهقانی، ‌آزیتا حاجیان، ملیکا شریفی‌نیا، هدایت هاشمی، سید مهرداد ضیایی و سوگل طهماسبی از بازیگران این سریال در فصل ۲ هستند. همچنین سارا رسول‌زاده بازیگر نقش نجلا در فصل نخست بود که در فصل دوم جای خود را به محیا دهقانی داد. 
قصه سریال نجلا در سال 1358 می‌گذرد. نجلا در اوضاع آشفته و ناامنی‌ها به عبد که عاشق او شده است وعده‌ای می‌دهد که طی آن اگر عبد بتواند او را از مرز ایران و عراق رد کند و به زیارت اربعین برسد، در قبال عشقش به او پاسخ مثبت می‌دهد اما همه اینها در طول مسیر دستخوش اتفاق‌هایی می‌شود. قصه فصل دوم از مسیر بازگشت از کربلا به نجف روایت می‌شود و تمرکز آن بیشتر روی حصر آبادان است. نجلا سریال عاشقانه‌ای را روایت می‌کند که همچنان در بستر تاریخی و حوادث جذاب و گیرا، کاراکترهایش را پیش می‌برد. 
 
* مسافران شهر
«مسافران شهر» به‌ کارگردانی سیروس حسن‌پور و تهیه‌کنندگی پرویز امیری، مضامین مذهبی، انقلابی و دفاع‌مقدسی دارد و هنرمندانی همچون حمیدرضا محمدی، شهرام قائدی، ویدا جوان، حبیب دهقان‌نسب، آشا محرابی، زهره نعیمی، شهرزاد کمال‌زاده، اسماعیل محرابی، نیلوفر شهیدی، نسرین بابایی، پوراندخت مهیمن، رسول نجفیان، خیام وقار، حسین عابدینی، حامد احمدجو و... در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. 
داستان‌های این سریال که در قالبی مبتنی‌ بر فلاش‌بک روایت می‌شود، درباره موضوعات رمضانی است و اتفاقات آن در حد فاصل ماه رمضان و عید سعید فطر رقم می‌خورد. 
این سریال به ‌صورت اپیزودیک خواهد بود و قرار است بخشی از آن داستان یک تاکسی اینترنتی باشد و قصه‌هایی که راننده این تاکسی در پیرامون خود تجربه می‌کند.
***
    نجلا ۲ مانند گاندوی ۲   
عید۱۴۰۰ شبکه ۳ سیما با سریال نوروزی خود همه را غافلگیر کرد؛ پخش سریال «گاندو ۲» آن هم در ایام عید! 
تا قبل از آن مرسوم بود که سریال‌های طنز- ولو طنز آبکی- روی آنتن شبکه‌های سیما برود اما شبکه ۳ در مهم‌ترین زمان کنداکتور خود یک سریال امنیتی را روی آنتن برد. البته استقبال بالا و رضایت عالی مخاطبان از این سریال به همه ثابت کرد آثار تلویزیونی قوی با مضامین ارزشی تا چه اندازه می‌تواند موفق و تاثیرگذار باشد. عید امسال هم این ماجرا تکرار شده است. شبکه ۳ با نجلا ۲ به استقبال سال جدید می‌رود؛ سریالی که در بستری ارزشی، روایتی گرم و خانوادگی دارد. نجلا در فصل اول خود با اربعین حسینی به پایان رسید و در این فصل از اربعین حسینی آغاز می‌شود و در ادامه روایتی جذاب از دفاع‌مقدس به بینندگان خود ارائه خواهد داد. تصویربرداری سری دوم این مجموعه از ابتدای تابستان ۱۴۰۰ آغاز شده بود و در لوکیشن‌های مختلفی مانند جنوب تهران، آبادان، خرمشهر، زندان و تعدادی از شهرهای کشور عراق مانند کربلا ادامه پیدا کرده است. محیا دهقانی در نقش نجلا و حسام منظور در نقش عبد، کاراکترهای اصلی نجلا۲ را شامل می‌شوند. همچنین مصطفی ساسانی، ملیکا شریفی‌نیا، آزیتا حاجیان و هدایت هاشمی در سری جدید نجلا ایفای نقش می‌کنند.

 


Page Generated in 0/0061 sec