printlogo


کد خبر: 246601تاریخ: 1400/12/15 00:00
واکنش محمد معتمدی به بحران اوکراین
نه به جنگ و نه به نژادپرستی!

خواننده موسیقی ایرانی با انتشار ویدئویی مشتمل بر تشریح عملکرد تبعیض‌آمیز رسانه‌ها در وضعیت فعلی اوکراین در مقایسه با دیگر کشورهای جنگ‌زده، دل‌نوشته‌ای را منتشر کرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، سیدمحمد معتمدی از خوانندگان شناخته‌شده موسیقی ایرانی چند روز پس از آغاز بحران میان کشورهای روسیه و اوکراین، با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی خود ضمن انتقاد از عملکرد تبعیض‌آمیز رسانه‌های اروپایی برای انعکاس رسانه‌ای این جنگ در مقایسه با دیگر کشورهای جنگ‌زده از جمله سوریه و یمن، دل‌نوشته‌ای را منتشر کرد. 
در متن سیدمحمد معتمدی که با هشتگ «نه به جنگ» منتشر شده، آمده است: یک ویدئوی کوتاه، صادقانه، بدون رتوش، بدون بزک. یک گواه روشن برای تحلیل درست مسائل و مصائب ما در خاورمیانه. قطعا با تجاوز روسیه به خاک اوکراین مخالفم و بشدت آن را محکوم می‌کنم اما 7 سال در یمن جنگ بود. بیش از 10 هزار کودک کشته و زخمی شدند و همچنان ادامه دارد. هیچ متجاوزی نه تحریم شد و نه محکوم. جنگ برای هر ملت و هر کشوری محکوم است. چه اوکراین، چه یمن و چه هر جایی از کره زمین. نه به جنگ و نه به نژادپرستی».
بنا بر این گزارش، همزمان با جنگ اوکراین، حواشی اجتماعی و فرهنگی پیرامون این ماجرا ایجاد شده است؛ حواشی‌ای که در تضاد با ادعاهای پیشین در استقلال نهادهای بین‌المللی است. در حالی که فیفا در عالی‌‌ترین سطح، تیم‌ملی فوتبال و باشگاه‌های روسیه را تحریم کرده و بخشی از فعالیت‌های ورزشی این کشور نیز با محدودیت‌هایی مواجه شده است اما همین نهاد چند سالی است در مواجهه با جنایت مزدوران سعودی در یمن سکوت پیشه کرده است. در عالم هنر هم تحریم‌هایی برخلاف ادعاهای پیشین مجموعه‌های هنری علیه روسیه صورت گرفته است. برای سال‌ها روشنفکران و بخشی از جریان غرب‌زده در کشور تبلیغ «هنر برای هنر» می‌کردند. این ادعا بویژه در اروپا بعد از جنگ دوم جهانی بیشتر سر زبان‌ها افتاد. اتفاقات امروز بعد از جنگ اوکراین اما تناقضات عجیب و غریب عالم غرب را آشکار می‌کند. در یکی از این برخوردهای دور از هنر، والری گرگیف روس، از برجسته‌ترین رهبران ارکستر جهان به خاطر امتناع از اظهارنظر درباره مناقشه روسیه و اوکراین به دستور شهردار مونیخ از رهبری ارکستر بزرگ فیلارمونیک این شهر اخراج شد. «والری گرگیف» (یکی از برجسته‌ترین رهبران ارکستر جهان) روز سه‌شنبه در حالی اخراج شد که هیچ دفاعی از سوی مؤسسات فرهنگی از او نشد. این در حالی بود که او مدیر ارشد و مدیر هنری سالن نمایشی تئاتر مارینسکی، رهبر ارشد ارکستر فیلارمونیک مونیخ و مدیر هنری جشنواره شب‌های سفید در سن‌پترزبورگ است. به هر حال رفتار متناقض و حتی نژادپرستانه نهادهای فرهنگی و هنری بین‌المللی نسبت وقایع بحرانی این روزها بشدت مورد انتقاد قرار گرفته است و منتقدان بدرستی معتقدند که خون هیچ ملتی از ملت دیگر رنگین‌تر نیست و جان شهروندان اوکراینی همانقدر ارزش دارد که جان مردم یمن و سوریه ارزشمند است.

Page Generated in 0/0056 sec