printlogo


کد خبر: 246606تاریخ: 1400/12/15 00:00
دور دنیا

کره‌شمالی نهمین موشک بالستیک خود را شلیک کرد
کره‌شمالی دیروز (شنبه) نهمین موشک بالستیک خود را به سمت دریای شرقی شلیک کرد. این آزمایش موشکی در حالی انجام شده که 4 روز بعد انتخابات ریاست‌جمهوری در کره‌جنوبی برگزار می‌شود و انجام چنین آزمایش‌هایی مسلما برای دولت فعلی سئول خبر خوبی به شمار نمی‌رود. رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی با وجود تلاش‌های بسیار برای میانجیگری بین کره‌شمالی و آمریکا و متقاعد کردن طرفین برای حضور پای میز مذاکره، در نهایت نتوانست میراث مهمی از خود به جا بگذارد و به نظر، وی نیز همانند روسای‌جمهور پیش از خود بدون دستاورد خاصی باید منتظر روزهای پایانی ریاست‌جمهوری خود باشد. ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی هفته گذشته نیز اعلام کرده بود کره‌شمالی یک فروند موشک بالستیک از سواحل شرقی شبه‌جزیره کره‌ شلیک کرده است. همچنین نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن اعلام کرده بود موشک شلیک‌شده کره‌شمالی در هفته گذشته موفق به طی مسافت 300 کیلومتری و ارتفاع 600 کیلومتری شده بود. 
***
چین تدابیر حمایتی از سیاست ۳ فرزندی را بهبود می‌بخشد
گزارش کار دولت چین که برای بررسی به قوه مقننه سپرده شده است، نشان می‌دهد پکن حمایت از سیاست ۳ فرزندی را بهبود می‌بخشد. به گزارش خبرگزاری شینهوا، هزینه‌های مراقبت از کودکان کمتر از ۳ سال در کسورات اضافی ویژه برای مالیات بر درآمد فردی لحاظ می‌شود. در این گزارش قید شده است چین خدمات مراقبت از کودکان با منافع عمومی را افزایش می‌دهد تا بار فرزندآوری و تربیت کودکان کاهش یابد. کمیته مرکزی حزب کمونیست چین تاکید کرده است سیاست ۳ فرزندی به بهبود ساختار جمعیتی کشور، حفظ مزایای منابع انسانی و پاسخ فعال به پیری جمعیت کمک می‌کند. چین از سال ۱۹۷۹ برای کنترل جمعیت انفجاری خود سیاست تک‌فرزندی را اعمال کرد. این کشور سال ۲۰۱۳ به خانواده‌ها اجازه داد در صورت تک فرزند بودن یکی از والدین، صاحب فرزند دوم شوند و در سال ۲۰۱۶ به همه زوج‌های متاهل اجازه داد ۲ فرزند داشته باشند و به سیاست تک‌فرزندی خاتمه داد. 
***
واکنش حزب‌الله به انفجار تروریستی پیشاور
جنبش حزب‌الله جنایت جدید تروریست‌های تکفیری در مسجدی در پیشاور را که منجر به شهادت و مجروح شدن ده‌ها نمازگزار شد، محکوم کرد. بر اساس گزارش «العهد»، حزب‌الله از تمام هیأت‌های مذهبی و نهادهای دینی دعوت کرد به نقش خود در رد تفکر انحرافی تکفیری و مبارزه با آن عمل کنند. این جنبش در ادامه از مقامات پاکستان خواست تروریست‌های پشت این ماجرا را تحت پیگرد قرار دهند و برای جلوگیری از اینگونه جنایات، عاملان آن را به اشد مجازات برسانند. حزب‌الله در پایان به خانواده‌های شهدا تسلیت گفت و برای مجروحان این حادثه آرزوی شفای عاجل کرد. 
***
رأی مثبت پارلمان عراق به ثبت‌نام مجدد نامزدهای ریاست‌جمهوری
واحد رسانه‌ای پارلمان عراق از رای مثبت نمایندگان به آغاز مجدد نام‌نویسی نامزدهای تصدی پست ریاست‌جمهوری این کشور خبر داد. به گزارش سومریه‌نیوز، واحد رسانه‌ای پارلمان عراق دیروز (شنبه) اعلام کرد نمایندگان به ثبت‌نام مجدد نامزدهای تصدی پست ریاست‌جمهوری عراق رأی مثبت دادند. طبق این گزارش، سومین جلسه پارلمان جدید عراق با حضور ۲۶۵ نماینده برگزار شد. واحد رسانه‌ای پارلمان عراق گزارش داد ۲۰۳ نماینده به ثبت‌نام مجدد نامزدها رای مثبت دادند و ۶۲ نماینده نیز حاضر به رأی دادن مجدد نشدند. پارلمان عراق ماه گذشته میلادی پس از رد نامزدی هوشیار زیباری برای تصدی پست ریاست‌جمهوری عراق مجددا اقدام به ثبت‌نام نامزدهای جدید کرد اما این اقدام اعتراض و شکایت برخی طرف‌ها را به همراه داشت. دادگاه فدرال عراق در جلسه روز سه‌شنبه خود تصمیم هیات‌رئیسه پارلمان برای ثبت‌نام مجدد نامزدهای ریاست‌جمهوری را «غیر‌قانونی» دانست. این دادگاه همچنین تأکید کرد ثبت‌نام مجدد نامزدهای ریاست‌جمهوری در صورتی قانونی خواهد بود که پارلمان در مقام «منبع مشروعیت و قانون‌گذاری» در کشور آن را تصویب کند و اینکه اختیار قانونی تصمیم‌گیری در این باره با پارلمان و نه هیات‌رئیسه آن است.
***
سرکوب مجدد ساکنان شیخ جراح
نظامیان رژیم صهیونیستی در ادامه سرکوب ساکنان قدس اشغالی روز جمعه تظاهرات مسالمت‌آمیز فلسطینیان به نشانه همبستگی با ساکنان محله شیخ جراح را که در معرض کوچ اجباری قرار دارند سرکوب و شماری از فلسطینیان و اتباع خارجی را بازداشت کردند. بنا بر گزارش وبگاه «عرب ۴۸»، شاهدان گفتند نیروهای ویژه اسرائیلی تظاهرات در شیخ جراح را سرکوب کرده و به زور تظاهرات‌کنندگان را پراکنده کردند. تظاهرات‌کنندگان که پرچم‌های فلسطین را در دست داشتند، شعارهایی علیه طرح‌های رژیم صهیونیستی برای کوچاندن اجباری فلسطینیان و سیاست تخریب خانه‌ها و تأسیسات سر دادند. نزدیک به ۵۰۰ فلسطینی در حدود ۲۴ خانه در محله شیخ جراح زندگی می‌کنند. این خانه‌ها سال ۱۹۵۹ بنا شده است اما اکنون رژیم صهیونیستی در راستای توسعه شهرک‌سازی در صدد کوچاندن اجباری ساکنان این خانه‌هاست.  
 
* هراس صهیونیست‌ها از انتفاضه جدید
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» اخیرا مقاله‌ای با عنوان «نقطه اشتعال شرق قدس که می‌تواند کل خاورمیانه را شعله‌ور کند» منتشر کرد. روزنامه‌‌نگار این روزنامه در این مقاله نوشت: «شیخ جراح دوباره به محل درگیری‌های خشونت‌آمیز تبدیل شده است، درست مانند قبل از جنگ سال گذشته بین اسرائیل و غزه». به گزارش «میدل ایست آی»، سایر محافل صهیونیستی نیز به نگرانی‌های مشابهی اشاره کردند. 

Page Generated in 0/0061 sec