printlogo


کد خبر: 246609تاریخ: 1400/12/15 00:00
بررسی شانس سرخابی‌ها و سپاهان برای کسب قهرمانی
جام از اینجا می‌گذرد

۱۰ دیدار پایانی لیگ برتر از حساسیت زیادی برخوردار است و تا این لحظه تیم استقلال با ۴۸ امتیاز و بدون باخت، پیشتاز این رقابت‌هاست. آبی‌های پایتخت با ۱۴ برد و ۶ تساوی موفق به ثبت رکورد جدیدی در لیگ برتر شدند. در جایگاه دوم جدول، پرسپولیس با ۴۵ امتیاز جدی‌ترین تعقیب‌کننده استقلال است. این تیم که تا هفته بیست‌ویکم تنها یک باخت در کارنامه دارد، با ۱۳ برد، ۶ تساوی و یک باخت در رتبه دوم جدول قرار دارد. اما سومین تیم لیگ برتر سپاهان با 35 امتیاز است که با وجود جذب بازیکنان نامدار و قراردادهای نجومی نتوانسته امتیاز زیادی را کسب کند و در این فصل با فرازونشیب‌های زیادی همراه بوده است. این تیم با ۱۰ برد، ۵ تساوی و ۵ باخت در جایگاه سوم جدول لیگ برتر قرار دارد و شاید امید چندانی به قهرمانی نداشته باشد. 
 
* ۳ مصاف مستقیم برای تعیین شانس اول قهرمانی
استقلال- پرسپولیس (هفته بیست‌وسوم)
استقلال در این فصل خوش درخشیده و موفق شده با ۱۴ برد، ۶ تساوی و تفاضل گل ۲۳، با ۲۹ گل‌ زده و ۶ گل خورده عنوان بهترین خط دفاع را از آن خود کند. از طرفی پرسپولیسی‌ها هم با ۳۱ گل ‌زده و ۱۳ گل خورده عنوان بهترین خط حمله را دارا هستند. رویارویی این ۲ تیم در هفته بیست‌وسوم می‌تواند علاوه بر روشن کردن تکلیف قهرمان، مصاف بهترین خط دفاع لیگ با بهترین خط حمله نیز باشد. البته در سال‌های اخیر و زمانی که حساسیت مصاف این ۲ تیم بالا رفته، معمولا آنها آنقدر با احتیاط وارد زمین شده‌اند که در پایان 90 دقیقه، نتیجه تساوی و تقسیم امتیازها بوده است اما این دیدار حساس که به میزبانی پرسپولیس در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود به عقیده بسیاری از کارشناسان، تکلیف قهرمانی را تا حدود زیادی مشخص می‌کند و اگر پرسپولیس موفق به پیروزی در این دیدار شود، می‌تواند هم‌امتیاز صدرنشین شود. استقلال هم در صورت برد در داربی می‌تواند با روحیه بهتر و کسب هر ۳ امتیاز فاصله‌اش را از پرسپولیس و سپاهان بیشتر کند؛ البته هنوز 6 امتیاز تا این بازی باقی است. پیش‌بینی دیدارهای داربی کار بسیار دشواری است و معمولا ارتباط چندانی با جایگاه این تیم‌ها در جدول ندارد. قدیمی‌ترها می‌گفتند برای این بازی باید داربی‌باز باشی و حفظ آرامش و استفاده از موقعیت‌های محدودی که در این دیدار به دست می‌آید، نیازمند تجربه، آرامش و البته برتری تاکتیکی است. 
سپاهان- استقلال (هفته بیست‌وپنجم)
یکی از مهم‌ترین دیدارهای استقلال در سال آینده مصاف با سپاهان است. این دیدار خارج خانه شاید قهرمانی را به اصفهان نبرد ولی تقسیم امتیازات ممکن است به سود یا به ضرر پرسپولیس تمام شود. ضمن اینکه در میانه جدول نیز ۲ تیم مس رفسنجان و گل‌گهر در تعقیب سپاهان هستند و هر لغزشی از این تیم، می‌تواند جایگاه سوم را هم از سپاهان بگیرد. پس این دیدار هم حساسیت‌های امتیازی برای هر ۲ تیم دارد. استقلال صدرنشین و سپاهان جایگاه سومی، ۱۳ امتیاز با هم در جدول فاصله دارند که با روند ۲ تیم کمی بعید است قناری‌پوشان سپاهانی در این دیدار خانگی برای قهرمانی یا حتی مقام دوم بجنگند ولی در فوتبال هر احتمالی بعید نیست و اگر تا بازی هفته بیست‌وپنجم سپاهان و استقلال، آبی‌ها ۳ شکست داشته باشند ممکن است پیروزی در این بازی اختلاف امتیاز را به یک امتیاز تقلیل دهد و محاسبات در بالای جدول را بهم بریزد. با این حال نگاه پرسپولیس در این بازی به شاگردان نویدکیا خواهد بود تا با متوقف کردن استقلال، شرایط صدر جدول را تحت تاثیر قرار دهند. 
پرسپولیس- سپاهان (هفته بیست‌وهفتم)
مصاف ۲ تیم پرسپولیس و سپاهان همیشه جذاب بوده و در برخی فصول تکلیف قهرمانی را مشخص کرده است اما در لیگ این فصل و تا پایان هفته بیست‌ویکم فاصله ۱۰ امتیازی ۲ تیم باعث شده احتمال تغییر در جدول به حداقل برسد ولی رقابت امتیازی پرسپولیس برای تصاحب صدر جدول و همچنین سپاهان برای تثبیت مقام سوم جدول، می‌تواند این بازی را حساس کند. این بازی طبق حکم کمیته انضباطی در شهر بی‌طرف برگزار خواهد شد. 
 
* استقلال رکورددار میزبانی در دور برگشت
استقلالی‌ها از ۱۰ دیدار باقی‌مانده لیگ، در 6 بازی میزبان هستند. آبی‌ها در دیدارهای حساس مقابل گل‌گهر سیرجان در هفته بیست‌ویکم، صنعت نفت آبادان هفته بیست‌ودوم، پیکان بیست‌وچهارم، پدیده بیست‌وششم و نفت مسجدسلیمان سی‌ام میزبان هستند که این مساله می‌تواند به روند قهرمانی این تیم کمک کند. تنها دیدارهای مهم خارج از خانه استقلال برابر سپاهان در هفته بیست‌وپنجم در اصفهان و مصاف با فولاد در اهواز در هفته بیست‌وهفتم است. در کمال تعجب قرعه پرسپولیسی‌ها در دور برگشت به نحوی است که این تیم از ۱۰ دیدار باقی‌مانده در لیگ تنها در 3 بازی میزبان است که این مساله کار را برای ان تیم سخت خواهد کرد. اگر از دیدار داربی فاکتور بگیریم که هیچ برتری‌ای برای ۲ تیم استقلال و پرسپولیس در شرایط کرونا برای میزبانی ندارد، قرمزهای پایتخت در مهم‌ترین دیدارهای خانگی خودشان باید در هفته بیست‌وهفتم به مصاف سپاهان بروند که این بازی هم باید در زمین بی‌طرف به انجام برسد. اما مهم‌ترین دیدارهای خارج از خانه پرسپولیسی‌ها، هفته بیست‌ویکم با صنعت نفت میانه‌جدولی در آبادان است و دلیلش حضور علیرضا منصوریان روی نیمکت نفت است. از طرفی بازی هفته بیست‌ودوم پرسپولیس به میزبانی نفت مسجد سلیمان نیز به خاطر احتمال سقوط این تیم جنوبی با حساسیت دنبال می‌شود. از دیگر دیدارهای مهم خارج از خانه قرمزها مصاف هفته بیست‌وهشتم مقابل تراکتور است که همیشه دیدار این ۲ تیم جذابیت‌های خود را داشته است. 
سپاهان در حال حاضر با ۳۵ امتیاز در رتبه سوم جدول قرار دارد که مس رفسنجان با ۳۳ امتیاز و گل‌گهر سیرجان با ۳۲ امتیاز جدی‌ترین تعقیب‌کنندگان این تیم هستند. سپاهان تا هفته بیست‌ویکم در ۵ دیدار نتیجه را به حریفان واگذار کرده است که ۲ تا از شکست‌ها برابر استقلال و پیکان بوده است پس در دور برگشت در هفته‌های بیست‌وپنجم و بیست‌وششم سپاهان فرصت دارد تا در مصاف رودررو برابر استقلال و پیکان 2 بازی انتقامی داشته باشد. در سایر دیدارها نیز در هفته بیست‌وسوم مصاف سختی با گل‌گهر برای کسب مقام سوم جدول دارد که رودررویی نویدکیا و امیر قلعه‌نویی هم جذابیت‌های خود را دارد. سپاهان هم‌اکنون با ۳۵ امتیاز در جایگاه سوم است و گل‌گهر با ۳۳ امتیاز در رده پنجم جدول قرار دارد. هر ۲ تیم می‌دانند اختلاف ۳ امتیازی نمی‌تواند حاشیه امنی برای سپاهان باشد. دیگر دیدار پراهمیت سپاهان در هفته بیست‌ونهم به میزبانی فولاد است که رودررویی محرم نویدکیا و جواد نکونام روی نیمکت ۲ تیم این حساسیت را بیشتر می‌کند.

Page Generated in 0/0062 sec