printlogo


کد خبر: 246631تاریخ: 1400/12/15 00:00
اخبار

مصوبه مجلس برای اخذ مالیات از هنرمندان و سلبریتی‌ها
نمایندگان مجلس در مصوبه خود مقرر کردند از درآمد بیش از ۲۶۰ میلیون تومان بازیگران، اجرای صحنه خوانندگی (کنسرت) و تهیه‌کنندگی، نشر و تکثیر و پخش آثار موسیقایی و حراجی آثار هنری مالیات اخذ شود. نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور بازگشتی از کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، با پیشنهاد اصلاحی روح‌الله نجابت در جزء یک بند «ق» تبصره 6 ماده واحده این لایحه با 171 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. براساس جزء یک اصلاحی بند «ق» تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کل کشور، معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک‌درسی حذف می‌شود و معافیت مالیاتی بازیگران، اجرای صحنه خوانندگی (کنسرت) و تهیه‌کنندگی، نشر و تکثیر و پخش آثار موسیقایی، حراجی آثار هنری موضوع بند «ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم فقط تا سقف ۲ میلیارد و 600 میلیون ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات است. لازم به ذکر است نجابت در جریان طرح پیشنهاد خود گفت: هنرمندان عزیز ما هستند و در مجلس برای این افراد ارزش بسیار زیادی قائلیم اما بعضا بازیگران با درآمدهای میلیاردی از پرداخت مالیات معاف هستند.
***
درخواست نورد‌کاران از وزارت صمت برای تعیین سود قانونی تولیدات
عضو هیات‌مدیره بزرگ‌ترین تولید‌کننده خصوصی نورد خاورمیانه با اشاره به کمبود عرضه شمش گفت: درخواست نوردکاران از وزارت صمت تعیین سود قانونی بیلت است. بهمن قاسمی در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات تولید‌کننده‌های مقاطع فولادی بخش خصوصی در کشور گفت: تولید‌کنندگان این صنعت با توجه به گران تمام شدن تولید محصولات نهایی به علت عرضه گران شمش، امکان صادرات ندارند. مدیرعامل شرکت آریان‌فولاد اظهار داشت: این در حالی است که اگر شمش صادر نشود، خریدار مجبور می‌شود محصول نهایی را از ما خریداری کند اما با توجه به اینکه عرضه شمش به صورت قطره‌چکانی و به عبارتی 50 درصد نیاز بازار است، در نتیجه محصول نهایی نیز برای ما گران تمام می‌شود. وی افزود: شرکت فولادی محصولی را که 7 هزار و 200 تومان برایش تمام می‌شود 18 هزار و 300 تومان به فروش می‌رساند و با بیش از 150 درصد سود و واسطه نیز همان محصول را بالای 25 هزار تومان با بیش از 30درصد سود به مصرف‌کننده می‌دهد و شرکت فولادی دیگری با بیش از 85 درصد سود شمش و اسلب را به بازار می‌دهد و آن هم به صورت قطره‌چکانی. بنابراین با توجه به هزینه‌های حمل گاز، برق و آب و... تقاضا داریم وزارت صمت حداقل سود مورد تایید نورد را اعلام کند تا مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد. قاسمی با بیان این مطلب که در خودروسازی‌ها به علت بالا بودن قیمت تمام شده امکان رشد وجود ندارد، گفت: تولید‌کننده برای اینکه قیمت تمام‌شده خودرو کاهش یابد، در نتیجه از کیفیت کم می‌کند. به عنوان مثال ضخامت ورق‌های فولادی مورد استفاده را در خودرو کاهش می‌دهد و به این ترتیب با کاهش کیفیت سعی می‌کند قیمت تمام‌شده را کاهش دهد. وی افزود: اگر نوردکاران مورد حمایت قرار گیرند تا تولید و سود افزایش یابد، می‌تواند به افزایش کیفیت کمک کند و لذا محصولات با کیفیت و ارزش افزوده بالاتر تولید شود. وی در پاسخ به «وطن‌امروز» درباره اینکه در صورت رفع تحریم‌ها وضعیت صادرات فولاد چگونه خواهد شد، گفت: طبق برنامه چشم‌انداز 1404 تولید این کالا باید به 54 میلیون تن برسد که 32 میلیون تن مصرف داخلی است و مابقی باید صادر شود و با توجه به کیفیت فولاد ایرانی تمام کشورهای دنیا‌ خواهان این کالا هستند.  
***
سخنگوی صنعت برق:
یک‌چهارم مشترکان نیمی از برق خانگی را مصرف می‌کنند
 سخنگوی صنعت برق جزئیات اجرای طرح حذف تدریجی یارانه برق مشترکان پرمصرف را تشریح کرد. 
مصطفی رجبی‌مشهدی درباره آغاز اجرای طرح افزایش پلکانی قبض برق مشترکان پرمصرف اظهار کرد: این طرح از ابتدای بهمن‌ آغاز شده و تاکنون پیامک‌هایی به مشترکان مبنی بر اینکه مصرف آنها کمتر یا بیشتر از الگوی مصرف برق است، ارسال شده تا بتوانند برای رسیدن به الگوی مصرف برق اقدام کنند.  وی افزود: کسانی که این پیامک را دریافت نکرده‌اند می‌توانند به سامانه «برق من» مراجعه کرده و در آن رعایت الگوی برق را مشاهده کنند. 
وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی افراد بسیار بالاتر از الگو برق مصرف می‌کنند، یادآور شد: در حال حاضر الگوی مصرف برق به 5 منطقه جغرافیایی در کشور به لحاظ گرمایی و رطوبت تقسیم شده که ۸۲ درصد مشترکان در مناطق عادی قرار دارند و بقیه در مناطق گرمسیری درجه یک، ۲، 3 و 4 قرار دارند. ساکنان استان‌های جنوبی کسانی هستند که از الگوی گرمسیری تبعیت می‌کنند.  رجبی‌مشهدی افزایش نرخ برق مشترکان پرمصرف را پلکانی عنوان و اظهار کرد: انتظار داریم بتدریج مشترکان پرمصرف به زیر الگوی مصرف بازگردند، در غیر این صورت مازاد بر الگوی مصرف سبب رشد پلکانی قبض برق آنها خواهد شد.  وی تعرفه فعلی هر کیلووات ساعت را ۸۰۰ تومان و در صورت عدم اجرای الگوی مصرف ۲‌۳۰۰ تومان در هر کیلووات ساعت دانست و گفت: بتدریج یارانه مشترکان پرمصرف برق حذف خواهد شد.   به گفته سخنگوی صنعت برق، ۲۵ درصد مشترکان برق پرمصرف‌ها هستند که ۵۰ درصد برق مصرفی بخش خانگی را به خود اختصاص داده‌اند و در صورتی که مصرف آنها با اجرای طرح افزایش پلکانی قبض برق کاهش یابد، خاموشی در تابستان امسال نخواهیم داشت. 

Page Generated in 0/0061 sec