printlogo


کد خبر: 246633تاریخ: 1400/12/15 00:00
با پذیره‌نویسی ۱۰ درصد سهام استقلال و پرسپولیس نه مدیریت و نه مالکیت این ۲ باشگاه به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود
ادای خصوصی‌سازی!

چند هفته‌ای است ماجرای خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نقل محافل ورزشی و بورسی شده است؛ امری که سال‌های زیادی است مطرح شده و به شکل‌های مختلف در طول این سال‌ها تلاش‌هایی برای تحقق آن شده است. در نهایت در روز‌های اخیر قرار بر این شد ۱۰ درصد سهام سرخابی‌ها در بورس واگذار شود؛ اتفاقی که البته به گفته برخی کارشناسان، خصوصی‌سازی به معنای دقیق کلمه نیست، بلکه صرفا تلاشی برای رفع و رجوع مشکلات این 2تیم برای کسب مجوز حرفه‌ای از AFC برای حضور در لیگ قهرمانان آسیاست. به گفته کارشناسان، در این فرآیند اساسا خصوصی‌سازی انجام نمی‌شود و مدیریت و مالکیت هر ۲باشگاه در اختیار دولت باقی می‌ماند. این یعنی باز هم نهادهای فوتبالی بین‌المللی می‌توانند نسبت به مالکان و نحوه مدیریت ۲ باشگاه ایراد وارد کرده و مانع فعالیت آنها شوند. همچنین این اقدام به معنای عرضه اولیه نیست و پس از پذیره‌نویسی آنها که یکشنبه هفته آینده رخ می‌دهد، نماد ۲ باشگاه بسته شده و سرمایه آورده سهامداران بلوکه می‌شود تا مادامی که مراحل فرآیند افزایش سرمایه این 2 باشگاه انجام شود. این یعنی در یک بازه زمانی کوتاه‌‌مدت هیچ آورده‌ای برای باشگاه‌ها که با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، نخواهد داشت. 
در همین رابطه روز گذشته نشست خبری پذیره‌‌نویسی سهام سرخابی‌ها در محل وزارت اقتصاد با حضور رئیس سازمان خصوصی‌سازی، مدیرعامل فرابورس ایران و مدیران ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس برگزار شد. در ابتدای نشست خبری پذیره‌نویسی سهام ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس در فرابورس، حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: ورود این ۲ باشگاه به بازار سرمایه اتفاقی است که سال‌هاست منتظرش بودیم. 
مدیرعامل فرابورس ایران نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه پروژه ورود این ۲ باشگاه به بازار سرمایه، بزرگ و پرچالش بود، گفت: ورود من به فرابورس با آغاز جدی این پروژه همراه شد. همکاری سازمان خصوصی‌سازی و باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال بسیار عالی و ستودنی بود. 
میثم فدایی در ادامه عنوان کرد: محیط قانونی فعالیت ۲باشگاه در بازار سرمایه را برای هر ۲ باشگاه تبیین کردیم. موارد افشای اطلاعات هر ۲ باشگاه نیز به طور کامل انجام شده است.  فدایی گفت: از همه دست‌اندرکاران و مردم خواهشمندیم در معاملات از ایجاد هر گونه هیجان خودداری کنند، ایجاد هیجان در هر سهمی شامل قانون مقابله با تخلفات سازمان بورس می‌شود. 
مدیرعامل فرابورس ایران خبر داد: با هماهنگی سازمان خصوصی‌سازی در عرضه اولیه سهام، هر سهام‍دار خرد می‌تواند برای خرید سهام هر کدام از باشگاه‌ها ۳۰۰ هزار تومان درخواست ثبت کند. 
او گفت: فرابورس یک پلتفرم خرید و فروش سهام است و توصیه به خرید و فروش هیچ سهامی ندارد. مدیرعامل فرابورس درباره نظارت‌های حاکم بر روند معاملات سهام سرخابی‌ها و سایر مسائل مهم در روند پذیره‌نویسی سهام گفت: عددی که فردا در پذیره‌نویسی سهام سرخابی‌ها به عنوان قیمت عرضه اولیه تعیین می‌شود، توسط کارشناسان رسمی دادگستری و هیات واگذاری تایید شده است. 
فدایی در ادامه تصریح کرد: از این به بعد مدیران باشگاه‌ها به فعالیت‌های اقتصادی برای بهبود وضعیت درآمدی بپردازند و اجازه دهند قیمت‌گذاری را بازار انجام دهد. مانند سایر سهام مورد معامله در بازار سهام، نظارت دائمی بر روند معاملات این ۲ سهام وجود دارد و در صورت بروز هرگونه دستکاری قیمتی، معاملات تایید نمی‌شود.

Page Generated in 0/0057 sec