printlogo


کد خبر: 246637تاریخ: 1400/12/15 00:00
اخبار

خطر تروریسم تکفیری همچنان امت‌اسلامی را هدف قرار می‌دهد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به جنایت تروریستی در پیشاور پاکستان گفت: این جنایت نشان داد خطر تروریسم تکفیری مورد حمایت اتاق‌های فکر نظام سلطه همچنان امت اسلامی را هدف قرار می‌دهد. سرلشکر محمد باقری در پیامی به «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان جنایت تروریستی و ضد بشری انفجار مسجد شیعیان در پیشاور پاکستان را محکوم کرد. در بخشی از پیام وی آمده است: «جنایت تروریستی و ضد بشری انفجار مسجد شیعیان در شهر پیشاور پاکستان حین برگزاری نماز جمعه و پس از درگیری مسلحانه و انجام عملیات انتحاری که منجر به شهادت و مجروحیت بیش از ۱۲۰ تن از مسلمانان نمازگزار و مظلوم پاکستانی گردید، بار دیگر نشان داد خطر تروریسم تکفیری مورد حمایت اتاق‌های فکر نظام سلطه و صهیونیسم و سازمان‌های جاسوسی قدرت‌های استکباری بویژه رژیم مافیایی و تروریست ایالات‌متحده آمریکا همچنان امت اسلامی را هدف قرار می‌دهد».
***
دولت مکلف به تخصیص 4.5 میلیارد یورو  برای تقویت بنیه دفاعی کشور شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، جزء یک و 2 بند «ی» تبصره یک ماده‌واحده این لایحه را اصلاح و تصویب کردند. به موجب جزء یک بند «ی» تبصره یک؛ دولت مکلف است از طریق شرکت ملی نفت ایران درباره برنامه تقویت بنیه دفاعی و تحقیقات راهبردی دفاعی بر ‌اساس ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور تا مبلغ 4 میلیارد و 500 میلیون یورو و همچنین اجرای تکالیف این قانون از جمله پرداخت تعهدات مربوط به طرح‌های دفاعی و پیشرفت و آبادانی و محرومیت‌زدایی با دریافت تضامین کافی از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی به این اشخاص بر‌ اساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران تسویه و از طریق منابع و مصارف عمومی دولت و بر ‌اساس جدول شماره 21 این قانون با خزانه‌داری کل کشور، اعمال حساب کند. همچنین بر اساس جزء 2 بند «ی» بخش درآمدی تبصره یک لایحه بودجه؛ دولت مجاز است تا مبلغ 3 میلیارد یورو از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی بر اساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران تسویه و از طریق منابع و مصارف عمومی دولت و بر اساس جدول شماره ۲۲ این قانون با خزانه‌داری کل کشور اعمال حساب کند. اجرای این حکم منوط به اجرایی شدن سقف تعیین‌شده در بند «ب» این تبصره نیست و مازاد بر سقف مندرج در بند مذکور است. 
***
جام جهانی ۲۰۲۲ فرصت توسعه و تعمیق مناسبات تهران و دوحه
 محمد مخبر دیروز در جلسه بررسی موضوعات مربوط به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر بر ضرورت تدوین طرحی جامع برای همکاری‌های مشترک ایران و قطر در برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ تاکید کرد و افزود: تشکیل کمیته مشترک جام‌جهانی میان مسؤولان مربوط ایران و قطر می‌تواند گامی مهم و موثر در پیشبرد همکاری‌های فیمابین باشد. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین به جاذبه‌ها و فرصت‌های گسترده کشورمان در زمینه گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: مشارکت و همکاری ایران با قطر برای برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ می‌تواند نقطه عطفی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشورمان به تماشاگران شرکت‌کننده در جام‌جهانی ۲۰۲۲ و گردشگران خارجی باشد. وی از وزیر نیرو به عنوان ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر خواست ضمن تدوین طرح جامع همکاری ایران با قطر برای برگزاری جام جهانی، از این فرصت برای شناسایی و احصای زمینه‌های همکاری درازمدت تهران و دوحه استفاده کرده و بسترهای لازم را برای گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری فی‌مابین فراهم کند. در این جلسه که وزرای نیرو، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان، راه‌و‌شهرسازی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور رئیس‌جمهور در امور مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی نیز حضور داشتند، گزارشی از مذاکرات و هماهنگی‌های انجام شده میان ایران و قطر برای استفاده از ظرفیت‌های حمل‌و‌نقل و اقامتی کشورمان برای برگزاری رویداد جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر ارائه شد. در این نشست همچنین گزارشی از ظرفیت‌های ایران برای حمل‌و‌نقل هوایی و دریایی و میزبانی تیم‌های شرکت‌کننده در جام‌جهانی و نیز پذیرش و اسکان گردشگران خارجی ارائه و تصمیمات لازم برای بسترسازی جهت همکاری هر چه بهتر ایران و قطر اتخاذ شد. 
***
یکی از متهمان ترور شهید سلیمانی سفیر آمریکا در یمن شد
مجلس سنای آمریکا به «استیون فاگین» سفیر جدید این کشور نزد دولت مستعفی یمن که مقیم ریاض است، رأی اعتماد داد. 
به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، «جو بایدن» 5 ماه پیش «استیون فاگین» را برای این پست معرفی کرد که با مخالفت‌هایی درون مجلس سنا مواجه شده بود. در نشست دیروز کمیته امور خارجه مجلس این رأی‌گیری انجام شد و «استیون فاگین» نیز در سخنانی درباره را‌ه‌حل فراگیر برای پایان دادن به جنگ یمن سخن گفت. او پیش از این مسؤول کنسولگری آمریکا در اربیل عراق بود. سمت مدیر دفتر ایران در دفتر امور شرق نزدیک وزارت خارجه آمریکا نیز در کارنامه وی وجود دارد. نام «استیون فاگین» همچنین در لیست تحریم‌های وزارت خارجه جمهوری‌اسلامی ایران درباره افراد دخیل در ترور سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در کنار افرادی چون «دونالد ترامپ» و «مایک پمپئو» قرار دارد.

Page Generated in 0/0061 sec