printlogo


کد خبر: 246644تاریخ: 1400/12/16 00:00
در راستای برپایی جشنواره‌های سرود در روز‌های پایانی سال نشست خبری جشنواره بین‌المللی سرود فجر برگزار شد
مبارزه با مافیای موسیقی، اولویت جشنواره

گروه فرهنگ و هنر: «سرود» یکی از مهم‌ترین بخش‌های موسیقی ایرانی محسوب می‌شود که اجرای صحیح و مناسب آن ضمن تاثیرگذاری بر روند این هنر، موجب اعتلای موسیقی‌ کشور می‌شود به طوری که ایرانیان در طول تاریخ با بهره‌گیری از ادوات موسیقی در مناسبت‌های مختلف بهترین بهره را از سرود برده‌اند. با پیروزی انقلاب اسلامی، سرود در اواخر دهه 50 و دهه 60 در اوج خود قرار داشت اما از دهه 70 با گسترش سایر گونه‌های موسیقی، وضعیت سرود در بدترین شرایط ممکن قرار گرفت و این اوضاع تا اواخر دهه 80 ادامه داشت تا اینکه از اواخر دهه 80، نهادها و سازمان‌های مختلف در پی سرمایه‌گذاری و حمایت از گروه‌های مختلف سرود در کشور برآمدند که نتیجه آن تولید صدها سرود باکیفیت در مضامین انقلابی، اسلامی و ارزشی بوده است و این روال همچنان با قدرت ادامه دارد. در این میان نباید از نظر دور داشت تمام این اتفاقات تحت تاثیر بیانات و تاکیدات مهم مقام معظم رهبری درباره اهمیت «سرود» رخ داده است. ایشان در بخشی از بیانات‌شان درباره سرود می فرمایند: «سرعت و فراگیری عمومی سرود از همه‌ انواع شعری بیشتر است و سرود مانند هوای تازه و بهاری در جامعه نفوذ می‌کند؛ بنابراین باید با تولید سرودهای خوب و ترویج مناسب آنها، کمبود و خلأ موجود در این عرصه را برطرف کرد». نخستین جشنواره سرود فجر از آن دسته جشنواره‌هایی است که در این ایام با هدف تعالی سرود در کشور برگزار می‌شود که در ادامه گزارشی از نشست خبری این جشنواره از نظرتان می‌گذرد.
با توجه به برگزاری نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر توسط مرکز آفرینش‌های فرهنگی- هنری بسیج و پایان مهلت ارسال آثار و آغاز روند داوری‌ها، نشست رسانه‌ای این رویداد با حضور محمد گلریز، رئیس کمیته علمی و دبیر جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر در سالن جلسات مرکز آفرینش‌های فرهنگی- هنری بسیج برگزار شد. مصطفی زیبایی‌نژاد، دبیر بخش ملی این رویداد در ابتدای این نشست خبری ضمن ارائه گزارش آماری از نحوه حضور شرکت‌کنندگان این رویداد موسیقایی گفت: مرحله اول فراخوان جشنواره سپری شده است و همان‌طور که قبلا هم اعلام کردیم جشنواره در 2 مرحله استاتی و کشوری برگزار می‌شود که مرحله کشوری به صورت تلویزیونی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. در بخش بین‌الملل هم ما تا خردادماه وقت ارسال اثر داریم که بزودی درباره این بخش جزئیات بیشتری اعلام می‌شود. 
وی افزود: در فرآیند جشنواره ما چند جلسه تخصصی به صورت مجازی و حضوری داشتیم که اتفاق بسیار خوبی بود و در تلاش بودیم تا استان به استان فرآیند جشنواره را پیگیری کنیم، البته مجبور شدیم به دلیل تقاضای گروه‌های سرود کشور مهلت ارسال جشنواره را تا ششم اسفند تمدید کنیم. بعد از اتمام مدت ارسال آثار، طبق آماری که به دست آمده ۲ هزار و ۶۷۰ گروه در سایت جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۹۷۰ گروه آثارشان را به ثبت رسانده‌اند. نکته دیگر اینکه سایت جشنواره به نوعی طراحی شده بود که تمام این آمار و ارقام نمی‌تواند قالب تکراری داشته باشد چون این امکان در سایت وجود ندارد، حتی تمام اعضای گروه‌ها نیز نمی‌توانند برای دومین بار در جشنواره حضور داشته باشند. 
زیبایی‌نژاد درباره آمار جزئی جشنواره هم گفت: با توجه به اتفاقی که در استان‌ها افتاد، شاهد اتفاق خوبی در حوزه ارسال آثار بودیم. در بخش تولید سرود جشنواره، ۱۳۳۶ اثر تولید شده و در جشنواره شرکت داده شده است. در بخش آکاپلا نیز ۳۷۷ اثر به دبیرخانه آمده و در بخش بازخوانی ۱۲۳۳ اثر به ثبت رسیده، در بخش ایده هم ۳۱۸ اثر به ثبت رسیده است. در بخش ویژه شهید سلیمانی ۴۱۸ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. اکنون مرحله داوری استان‌ها نیز در حال انجام است و ۶ استان کارهای داوری را انجام داده‌اند و ۲۵ استان پنجشنبه و جمعه این هفته برنامه داوری‌شان انجام می‌شود و تا پایان هفته مرحله داوری استان‌ها به پایان می‌رسد. از هر استان نیز یک اثر منتخب هیات داوران و یک اثر به عنوان اثر منتخب مردمی به واسطه پخش آثارشان در صداوسیما به بخش نهایی جشنواره سرود فجر راه می‌یابند. این در حالی است که در پایان نوروز ۱۴۰۱ اثر منتخب مردم از طریق دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد، البته طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، در ۳۱ استان حدود ۳۱۰ گروه مورد قدردانی ستاد جشنواره قرار خواهند گرفت. در حوزه تهران نیز شاهد استقبال خوبی از سوی گروه‌های تهرانی بودیم. در این راستا ۲۷۵ گروه بعد از فراخوان، حضور خود را در جشنواره اعلام کرده‌اند. دبیر نخستین جشنواره ملی سرود فجر در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: ما یک جشن بزرگ سرود هم داریم که این رویداد با حضور گروه‌ها و مربیان مختلف تهرانی و استانی در ۲۵ یا ۲۶ فروردین سال آینده در برج میلاد تهران برگزار می‌شود و امیدوارم بتواند گامی موثر در حوزه سرود و آهنگ‌های انقلابی باشد، البته اختتامیه اصلی جشنواره در قالب یک رویداد مبتنی بر تلنت تلویزیونی همانند مسابقه عصر جدید خواهد بود که در آن برندگان در قالب یک برنامه ویژه تلویزیونی معرفی می‌شوند. همچنین محمد گلریز، رئیس کمیته علمی نخستین جشنواره ملی سرود فجر هم در ادامه نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد موسیقایی توسط مرکز آفرینش‌های فرهنگی- هنری بسیج با اشاره نقطه نظرات مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های مختلفی که در جمع دانشجویان ایراد فرمودند، به برگزاری جشنواره ملی سرود فجر اشاره کرد و گفت: دشمن همه تلاش خود را برای تغییر سبک زندگی ما به کار برده و در این بین موسیقی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در این شرایط بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اگر چه در انقلاب اسلامی آثار ماندگاری به وجود آمده است اما متاسفاته به دلیل شبیخون فرهنگی دشمن در شرایطی هستیم که باید اولویت ما مبارزه با مافیای موسیقی باشد که چه در داخل و چه در خارج از کشور به فعالیت مشغول است. 
 
* معرفی اعضای هیأت داوران جشنواره ملی سرود فجر در تهران
گلریز درباره ملاک‌های داوری این رویداد موسیقایی گفت: ما سعی کردیم برای انتخاب داوران جشنواره اول به مساله اعتقادی هنرمندان توجه کنیم و خوشبختانه هنرمندانی که در این زمینه معرفی شدند، هنرمندان معتقدی هستند که بنده با آنها ارتباطات خوبی دارم. آنچه برای ما مهم است اعتقاد و تخصص هیات داوران است که برای ما ۲ فاکتور مهم در ارزیابی آثار است. داورانی که در این جشنواره حضور دارند قطعا هنرمندان معتبری هستند که با اشتیاق پای کار آمده و داوری جشنواره را پذیرفته‌اند. وی در معرفی هیات انتخاب و داوران جشنواره در استان تهران توضیح داد: در بخش تولید شهروز حقی، محمدرضا عقیلی، مرتضی تقی‌زاده و میلاد عرفان‌پور کار داوری آثار را بر عهده گرفته‌اند. در قسمت آکاپلا نیز شهروز حقی، محمدرضا عقیلی و امیری اسفندقه هیات داوران این بخش هستند. در بخش بازخوانی هم حبیب خزاعی‌فر، میلاد عرفان‌پور و امید روشن‌بین اعضای هیات داوران را تشکیل می‌دهند.
***
دکتر پیروز ارجمند در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»:
افزایش کمی سرود هم امیدوارکننده و هم نگران ‌کننده است
پیروز ارجمند، آهنگساز گفت: لیگ سرود با توجه به نحوه برپایی‌اش، توانایی تزریق شور و نشاط به شرکت‌کنندگان نوجوان و جوان را دارد. 
پیروز ارجمند، آهنگساز و مدیر باسابقه حوزه موسیقی درباره آخرین وضعیت تولید سرود در کشور به «وطن امروز» گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر روند تولید سرودهای انقلابی و مذهبی در کشور به شکل چشمگیری افزایش یافته است به طوری شاید به‌طور میانگین هفته‌ای یک سرود جدید از صدها گروه سرود منتشر می‌شود که این مساله فی‌نفسه اتفاق مبارکی برای حوزه موسیقی کشور است. مدیر سابق مرکز موسیقی حوزه هنری ادامه داد: باید درباره افزایش چشمگیر تولیدات سرود در کشور و افزایش روزافزون تعداد گروه‌های سرود به یکی، دو نکته مهم اشاره کرد. مدیر سابق مرکز موسیقی ارشاد در ادامه خاطرنشان کرد: همان‌طور که گفته شد، افزایش کمی سرود هم موضوع امیدوارکننده‌ای محسوب می‌شود و هم به نوعی نگران‌کننده است. اما در کنار این موضوع نباید از آسیب‌های احتمالی این مساله به راحتی گذشت. یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها این است که برخی مواقع احساس می‌شود انواع و اقسام نهادها و مراکز مختلف بدون داشتن نقشه راه و چشم‌انداز مشخص فقط و فقط به فکر تولیدات بیشتر برای مناسبت‌های مختلف هستند که این مساله بشدت از کیفیت بخش قابل توجهی از تولیدات حوزه سرود کاسته است و متاسفانه برخی مواقع این ذهنیت را تداعی می‌کند که برخی مدیران نهادها صرفا به دنبال افزایش کمیت آثار تولیدی هستند و کمترین توجه به کیفیت آثار می‌شود. آهنگساز فیلم سینمایی «سفر به چزابه» در ادامه درباره برپایی لیگ سرود که چندی پیش توسط مؤسسه مأوا به پایان رسید، تصریح کرد: طی چند سال گذشته شاهد برپایی انواع و اقسام جشنواره‌های سرود از سوی نهادهای مختلف هستیم، جشنواره‌هایی که اغلب‌شان با یک سبک و سیاق مشخص برپا می‌شوند اما لیگ سرود با توجه به جزئیاتش توانایی تزریق شور و نشاط به شرکت‌کنندگان نوجوان و جوان را دارد که این مساله می‌تواند نقطه متمایز لیگ سرود با انواع و اقسام جشنواره‌های در حال برگزاری باشد.

Page Generated in 0/0056 sec