printlogo


کد خبر: 246651تاریخ: 1400/12/16 00:00
دور دنیا

توافق صنعا و سازمان ملل درباره نفتکش «صافر»
عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن شنبه شب طی پستی در توئیتر از امضای یک یادداشت‌تفاهم با سازمان ملل درباره نفتکش «صافر» خبر داد. «محمدعلی الحوثی» نوشت: «یادداشت‌تفاهمی با سازمان ملل متحد درباره نفتکش صافر امضا شد. به اذن الهی، کار بر اساس این تفاهمنامه در آینده انجام می‌شود تا از وقوع فاجعه زیست‌محیطی در سواحل دریای سرخ در نتیجه اقدامات خودسرانه کشورهای متجاوز آمریکایی، انگلیسی، سعودی، اماراتی و مزدوران آنها و محاصره جمهوری یمن، جلوگیری شود». نفتکش صافر چندین سال است در بندر رأس عیسی در الحدیده لنگر انداخته و حاوی بیش از یک میلیون بشکه نفت سبک مأرب است. شرکت نفت دولت صنعا پیش از این گفته بود ائتلاف عربی علیه یمن به رهبری عربستان سعودی نوامبر ۲۰۱۶ مانع دسترسی به نفتکش صافر و اجرای اقدامات مربوط به تعمیر و نگهداری آن شده است. «احمد عبدالله دارس» وزیر نفت دولت نجات ملی یمن از سازمان ملل خواسته بود ائتلاف سعودی را برای تخلیه محموله صافر پیش از وقوع فاجعه زیست‌محیطی، تحت فشار گذارد. دارس گفت محموله نفتکش صافر که بیش از یک میلیون بشکه نفت خام است، به منزله بمب ساعتی و تهدیدی برای محیط‌زیست دریایی است، چرا که این کشتی فرسوده شده و عملیات تعمیر و نگهداری آن به دلیل تجاوزات (ائتلاف سعودی) متوقف شده است. 
***
ابراز نگرانی ژاپن از آزمایش‌های موشکی کره‌‌شمالی
وزیر دفاع ژاپن با هشدار درباره ادامه گسترش برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی، آن را اقدامی غیرقابل قبول خواند. به گزارش رویترز، «نوبو ئو کی شی» وزیر دفاع ژاپن درباره ادامه گسترش برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی پس از اجرای یک پرتاب موشکی دیگر از جانب این کشور به سمت «دریای شرقی» که به دریای ژاپن معروف است، هشدار داد. در واقع این پنجمین پرتاب موشکی کره‌شمالی از آغاز سال جاری میلادی است. پرتاب موشکی روز شنبه (‌۵ مارس) کره‌شمالی کمی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی و در بحبوحه تشدید تنش‌های جهانی انجام شد. همچنین وزیر دفاع ژاپن این اقدام کره‌شمالی را غیرقابل قبول دانست. نمایندگان ارشد هسته‌ای کره‌جنوبی و آمریکا روز شنبه جدیدترین آزمایش موشکی کره‌شمالی را محکوم کردند و نسبت به افزایش سطح هماهنگی‌های لازم میان سئول و واشنگتن متعهد شدند. شبکه الجزیره بامداد روز شنبه اعلام کرد کره‌شمالی یک پرتابه ناشناس به سمت دریای شرقی شلیک کرده است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی از توسعه و پیشرفت آزمایش «شناسایی و اکتشاف ماهواره‌ای» این کشور خبر داده است.
***
بازداشت گسترده فلسطینیان در کرانه باختری
نظامیان رژیم صهیونیستی بامداد دیروز به مناطق مختلف کرانه باختری یورش برده و تعدادی از شهروندان فلسطینی را بازداشت کردند. منابع فلسطینی گزارش دادند نظامیان رژیم صهیونیستی ۴ شهروند را در الخلیل و بیت‌لحم بازداشت کردند. آنها همچنین ۲ اسیر سابق، «سفیان جمجوم» را در منزلش در منطقه الحاووز و «جعفر القواسمی» را در منزلش در منطقه وادی ابو اکتیله در الخلیل بازداشت کردند. بنا بر گزارش وبگاه «عرب ۴۸»، نظامیان رژیم صهیونیستی همچنین تعدادی از فلسطینیان را در اردوگاه عایده واقع در بیت‌لحم بازداشت کردند. در نوار غزه نیز نیروهای رژیم اشغالگر به سمت اراضی کشاورزی در شرق شهرک عبسان واقع در استان خان‌یونس تیراندازی کردند. شهروندان فلسطینی گفتند نیروهای اشغالگر مستقر در برج نظامی در شرق منطقه «السناطی» با تیربار سنگین به سمت اراضی زراعی فلسطینیان شلیک کردند. آنها همچنین در شرق بلده‌الفخاری واقع در خان‌یونس اقدام به تیراندازی کرده و باعث ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان بویژه کودکان و زنان شدند.
***
توفان مرگبار در «آیووا» آمریکا 7 قربانی گرفت
توفان‌ شدید همراه با وزش بادهایی با سرعت بیش از ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت، سراسر ایالت آیووا را درنوردید و به قربانی شدن دست‌کم ۷ نفر منجر شد. مقام‌های محلی ایالت آیووا بامداد دیروز (یکشنبه) گزارش کردند روز شنبه، دست‌کم 7 نفر از جمله ۲ کودک آمریکایی پس از آن قربانی شدند که توفان‌‌های سهمگین به همراه بادهای شدید، ایالت «آیووا» را درنوردید. روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در این باره گزارش کرد اداره هواشناسی ملی آمریکا اعلام کرده است تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد خسارات زیادی در پی وقوع گردبادی به همراه بادهایی با سرعت بیش از ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت، در سراسر آیووا بر جا مانده است که هنوز مقادیر دقیق آن برآورد نشده است.  طبق این گزارش، ۶ مورد از فوتی‌ها در شهر «مدیسون» رخ داده است و مورد هفتم در «چریتون» واقع در شهر لوکاس به ثبت رسیده است. بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، «دیوژن آیالا» مدیر آژانس مدیریت اضطراری مدیسون اعلام کرده است در این شهر 4 فرد بزرگسال زخمی شده‌اند که وضعیت 3 نفر از آنها وخیم گزارش شده است و نفر چهارم نیز جراحاتی دارد که احتمالا منجر به مرگ وی شود. آیالا اواخر شنبه‌شب به وقت محلی در یک کنفرانس خبری گفت: «بهترین چیزی که جامعه می‌تواند انجام دهد، پرهیز از رفتن به این مناطق است. اجازه دهید افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند، منطقه را پاکسازی کنند. به آنها فضا دهید. این برای جامعه ما بسیار مخرب و ویرانگر است». بر اساس این گزارش، موارد فوتی در مدیسون که شامل ۲ کودک بالای ۵ سال می‌شوند، در مکان‌های مختلفی رخ داده که البته تاکنون جزئیاتی در این زمینه ارائه نشده است. آیالا برآورد کرد بین ۲۵ تا ۳۰ خانه تخریب شده اما هنوز جزئیات دقیقی در این باره ارائه نکرده است. ویدئوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده و در جنوب «وینترست» ضبط شده است، پیامدهای توفان سهمگین در آیووا را نشان می‌دهد که شامل انبوهی از آوار و دود و ماشین‌هایی که زیر و رو شده‌اند، می‌شود.

Page Generated in 0/0054 sec