printlogo


کد خبر: 246666تاریخ: 1400/12/16 00:00
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
۹۲ درصد ایرانیان دوز اول واکسن را زده‌اند

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سایه مشارکت مردمی و تلاش‌های انجام شده بیش از ۹۲ درصد ایرانیان دوز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند؛ در حالی که این میزان در آمریکا ۶۰ درصد است. بهرام عین‌اللهی با اعلام این خبر در همایش نکوداشت مشارکت‌های اجتماعی حوزه سلامت در تالار امام خمینی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در مقاطع حساس تاریخی این هویت واقعی کشورهاست که به کمک آنها می‌آید، گفت: کرونا نشان داد که قدرت کشورها در ثروت و امکانات خلاصه نمی‌شود. قدرت واقعی مردمی هستند که با حکومت‌ها سازگارند و خود را در صحنه می‌بینند. وی افزود: حمایت مردم از واکسیناسیون جلوه‌ای از قدرت و هویت مردمی ایرانیان بود. در سایه مشارکت مردمی و تلاش‌ها بیش از ۹۲ درصد ایرانیان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، در حالی که این میزان در آمریکا ۶۰ درصد است. وزیر بهداشت تصریح کرد: کشورهای ثروتمند غربی در کرونا تلفات بسیار زیادی دادند، چون همراهی مردم را با خود نداشتند. همراهی مردم موجب میزان بالای واکسیناسیون در کشور و پشت سرگذاشتن بحران کرونا شد. وی ادامه داد: در موج ششم با وجود ۱۰ برابر شدن مراجعات، به دلیل همراهی مردم با حاکمیت و واکسیناسیون بالای جمعیت، تلفات بسیار کمتری داشتیم.
 
* عبور پایتخت از قله موج ششم کرونا
خطر حوادث ناشی از آتش‌سوزی و ابتلا به اُمیکرون در چهارشنبه آخر سال فراوان است، بنابراین توصیه می‌شود مردم برای در امان ماندن از این حوادث و بلایا از برگزاری چنین مراسمی حذر کنند. معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با اشاره به اینکه آمارهای مرتبط با کرونا در تهران نزولی است، گفت: با توجه به تجربه سایر نقاط دنیا که هنوز درگیر موج هفتم بیماری نشده‌اند، در ایران هم اگر اتفاق خاصی نیفتد و مردم هم در سفرها پروتکل‌ها را رعایت کنند و واکسیناسیون کاملی هم داشته باشند، ان‌شاءالله مشکل خاصی پیش نخواهد آمد. نادر توکلی با بیان اینکه ۲ هفته است که از قله موج ششم کرونا در پایتخت گذر کرده‌ایم، گفت: کل بهمن‌ماه در شیب صعودی موج ششم بودیم که خوشبختانه از ابتدای اسفند تاکنون در حال تجربه شیب نزولی موج ششم کرونا هستیم و تقریبا نسبت به هفته قبل ۳۵ درصد آمار موارد ابتلا کاهش یافته است. وی با اشاره به اینکه هنوز آمار موارد مرگ‌ومیر بالاست، بیان کرد: علت این موضوع تأخیر کاهش آمار مرگ‌و‌میر نسبت به ابتلاست و ان‌شاءالله از هفته آینده موارد مرگ‌و‌میر هم کاهشی خواهد شد. او با بیان اینکه موارد ابتلای کودکان هم در حال تجربه روند کاهشی است،‌ تصریح کرد: تا پیش از این حدود ۲۰ درصد ابتلاها سنین کودکان بودند که اکنون به ۱۰ درصد رسیده است. با تمهیدات وزیر محترم بهداشت ماه گذشته تعداد تخت‌های بستری ویژه کودکان افزایش یافت و بحران کمبود تخت ویژه برای کرونای کودکان برطرف شد، و از بحران گذر کردیم. معاون درمان ستاد کرونای استان تهران ادامه داد: با توجه به آغاز خریدهای نوروزی تاکید ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فروشگاه‌ها، مراکز میوه و تره‌بار و... است. یکی از نکات بسیار مهم رعایت فاصله‌گذاری‌ها در مغازه‌هاست و اینکه تعداد کمی تردد کنند تا ان‌شاءالله شروع سال خوبی با بحرانی کمتر داشته باشیم. توکلی در خاتمه تاکید کرد: بهتر است برای چهارشنبه‌سوری نیز مردم مراسم خاصی نداشته باشند تا هم از خطرات آتش‌سوزی و هم از خطرات ابتلا به اُمیکرون در امان باشند. در کل بیمارستان‌ها برای این مناسبت‌ خاص آماده‌باش هستند. بیمارستان‌های منتخب شهید مطهری، حضرت فاطمه،‌ شهدای یافت‌آباد، حضرت رسول، فارابی و فیروزگر آماده‌باش هستند و حتی در بیمارستان‌های تک تخصصی هم پزشکان با تخصص مرتبط با سوانح مقیم هستند تا مشکلی پیش نیاید.
 
* دولت را با ۷۰۰ فوتی‌ روزانه کرونا و صرفاً ۵ میلیون دوز واکسن تزریق شده تحویل گرفتیم
وزیر فرهنگ با بیان اینکه زمانی که دولت را تحویل گرفتیم عدد فوتی‌های روزانه به بالای ۷۰۰ نفر رسیده بود و تنها ۵ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده بود، گفت: الان بیش از ۱۴۰ میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است و امیدواریم تا عید به شرایط آبی بازگردیم. محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در صدویکمین جلسه کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: امروز در هر بحثی نیازمند پیوست رسانه‌ای هستیم؛ در قرن‌های گذشته نیز همه‌گیری‌هایی وجود داشته اما به دلیل نبود رسانه‌ها، بازتاب پیدا نکرده است. وی افزود: امروز رسانه‌ها نقش بی‌نظیری در اطلاع‌رسانی دارند و هر کس در شبکه‌های اجتماعی یک رسانه است، بنابراین مدیریت این فضا کار دشواری است. در هر جریانی دشمن تلاش می‌کند آن را بهانه‌ای برای تحقیر کشورمان قرار دهد و مردم را ناامید کند. شبکه‌های مزدور فارسی‌زبانی که با پول سرویس‌های جاسوسی بریتانیا و آمریکا و... فعالیت می‌کنند در تلاشند مردم را ناامید کنند اما در روایت‌سازی جعلی از برنامه مقابله با کرونا در ایران شکست خوردند‌ و وقتی اعداد ابتلا در سایر کشورها بالا رفت، جریان رسانه‌ای رقیب به لکنت افتاد. وی با بیان اینکه زمانی که دولت را تحویل گرفتیم عدد فوتی‌های روزانه به بالای 700 نفر رسیده بود و تنها 5 میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده بود، خاطرنشان کرد: الان بیش از 140 میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است و امیدواریم تا عید نوروز به شرایط آبی بازگردیم. کمیته اطلاع‌رسانی باید به اقناع افکار عمومی بپردازد و امر مهم دیگر نیز تبیین دستاوردهای حاصل شده در ایام کروناست.  
***
    ۲۰۱ نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند   
با آنکه آمار روزانه مبتلایان به بیماری «کووید-19» سیر نزولی را می‌پیماید اما شمار فوتی‌های ناشی از این بیماری پس از ۲ هفته دوباره به بالای 200 نفر در یک شبانه‌روز رسید. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۵ هزار و ۵۸۶ بیمار «کووید-19» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۲۰۱ بیمار جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه ۵ هزار و ۵۸۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و یکهزار و ۱۴ نفر از آنها بستری شدند. همچنین متاسفانه طی این مدت ۲۰۱ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۷ هزار و ۹۴۸ نفر رسید. از سویی خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۳۱۸ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳ هزار و ۷۲۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۱۴۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۹۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۲۳ میلیون و ۹۸۱ هزار نفر در کشور موفق شده‌اند ۳ دوز واکسن کرونا را تزریق کنند. تاکنون ۶۳ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۲۳۳ نفر دوز اول، ۵۵ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۵۴۶ نفر دوز دوم و ۲۳ میلیون و ۹۸۱ هزار و ۵۵۸ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۴۲ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۳۳۷ دوز رسیده است. 

Page Generated in 0/0060 sec