printlogo


کد خبر: 246668تاریخ: 1400/12/16 00:00
تعداد گزارشات مرتبط با کودک‌آزاری 2 برابر همسرآزاری بوده است
کاهش موارد «کود‌ک‌آزاری» در مقایسه با سال گذشته

آمار تماس مردمی با اورژانس اجتماعی نشان می‌دهد موارد کودک‌آزاری در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته اما تعداد گزارش‌های مرتبط با کودک‌آزاری ۲ برابر همسرآزاری بوده که این موضوع نگران‌کننده است. 
مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر در مجموعه اورژانس اجتماعی روند رو به رشدی را شاهد هستیم اما همچنان ۷۴ شهر و شهرستان، اورژانس اجتماعی ندارند. 
بنا بر اعلام ایسنا، محمود علی‌گو با بیان اینکه در حال حاضر ۳۶۵ مرکز مداخله در بحران داریم که در سطح یک، ۲ و ۳ فعال هستند، افزود: موضوع سطح یک در مراکز استان‌ها، سطح ۲ در مراکز شهرستان‌ها و سطح ۳ در قالب شیفت صبح و عصر است. در این ۳۶۵ مرکز، 3 هزار و 945 نفر از فعالان اجتماعی با ما همکاری می‌کنند که از این تعداد، ۳۳۵۲ نفر نیروهای مددکار، روانشناس و حقوقی هستند. 
وی با بیان اینکه مساله اورژانس اجتماعی، توجه به آسیب‌های اجتماعی است، ادامه داد: موضوع آسیب‌های اجتماعی مثلا همسرآزاری، کودک‌آزاری، سالمندآزاری، معلول‌آزاری و اقدام به خودکشی و افکار خودکشی، کمک به حمایت از کودکان خیابانی و حمایت از دختران و پسرانی که از منزل فرار می‌کنند و حمایت از زنان و دختران آسیب‌دیده اجتماعی، جزو اصلی‌ترین فعالیت‌های مجموعه اورژانس اجتماعی است. 
مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: هیچ جای کشور نیست که با خط ۱۲۳ تماس گرفته شود و اورژانس اجتماعی پاسخگو نباشد. در تمام روستاها، نقاط مرزی، شهرها و تمام مناطق کشور که خط تلفن یا آنتن فعال وجود داشته باشد، با شماره‌گیری ۱۲۳ امکان اتصال با اپراتور در استان مهیا می‌شود. 
 
* کاهش کودک‌آزاری نسبت به سال قبل
علی‌گو در ادامه به ارائه آمارهایی پرداخت و با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ اصلی‌ترین بحران ما در حوزه مسائل اجتماعی کودک‌آزاری است، اظهار کرد: اگر گروه دوم همسرآزاری باشد، در سال جاری در مورد کودک‌آزاری ۲ برابر همسرآزاری تماس داشتیم که این نگران‌کننده است و باید به آن توجه ویژه‌ای کرد اما این رقم از سال گذشته بسیار کمتر است که یکی از دلایل آن، تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان است. همچنین اقدامات مداخله‌ای دقیق و درستی که در کشور طراحی شده و همه دستگاه‌ها از جمله سازمان بهزیستی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قوه ‌قضائیه و دادگستری بخوبی این کار را جلو می‌برند، از دیگر دلایل موثر در کاهش موارد کودک‌آزاری در مقایسه با سال گذشته است. 
 
* نحوه مداخله در کودک‌آزاری
وی با اشاره به مداخلات خدمات سیار اورژانس اجتماعی گفت: در مداخلات کودک‌آزاری، بیش از ۹۴ درصد منجر به مداخلات سیار شده است؛ به این معنا که در تماس با خط ۱۲۳ از بین ۱۰۰ تماس، تیم سیار اورژانس اجتماعی حتما درباره ۹۴ تماس مداخله حضوری کرده و این مداخله موثر بوده است. 
مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به موارد کودک‌آزاری بیان کرد: بر اساس آمار پذیرش‌ها، بیشترین میزان کودک‌آزاری از جنس «غفلت» است و اگر «کودک‌آزاری عاطفی» را با این عدد جمع کنیم، بالای ۵۰ درصد آسیب‌ها در حوزه مسائل عاطفی و غفلت است. 

Page Generated in 0/0055 sec