printlogo


کد خبر: 246669تاریخ: 1400/12/16 00:00
رهبر انقلاب در آیین کاشت 2 اصله نهال، بر حفظ محیط‌زیست، استفاده بهینه از آب و خاک و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و منابع‌ملی تأکید فرمودند
حفظ‌محیط‌زیست حرکت‌دینی‌و‌انقلابی
حفظ محیط‌زیست جزو اساسی‌ترین و لازم‌ترین کارهای کشور و مؤسسات کشور است

رهبر حکیم  انقلاب اسلامی صبح روز گذشته به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، ۲ اصله نهال میوه در محوطه‌ دفتر رهبری کاشتند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبریک روز ولادت باسعادت حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام به ملت ایران، آن وجود شریف را کانون عشق ملت ایران و همه ملت‌های مسلمان اعم از شیعه و غیرشیعه دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان در سخنانی، گیاه زنده را آسایش‌بخش روح و نگهدارنده جسم انسان و منبع رزق خدادادی و همه‌جانبه برای آحاد بشر دانستند و فرمودند: به همین علت تخریب جنگل‌ها و محیط‌زیست تخریب منافع ملی است.
ایشان فرمودند: امروز روز درختکاری است؛ بحمدالله توفیق پیدا کردیم مثل سال‌های دیگر ۲ اصله نهال غرس کنیم و این کاری را که از ما در این مورد برمی‌آمد، انجام بدهیم. این را همه‌ برادران و خواهران عزیز ما بدانند که کاشت درخت یک حرکت دینی و انقلابی است؛ کاری است که منشأ دینی دارد و منشأ انقلابی دارد و امروز هر کسی که در این زمینه فعال است، بداند که دارد یک کار انقلابی انجام می‌دهد و یک کار دینی انجام می‌دهد. البته کاشتن، مرحله‌ اول کار است، نگهداری هم مرحله‌ بعدی است؛ یعنی نگه داشتن درختان و حفظ درختان هم بسیار مهم است که بایستی رعایت بشود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: خدای متعال گیاه زنده را منبع رزق همه‌جانبه‌ آحاد مردم قرار داده؛ یعنی گیاه، هم منشأ خوراک است، هم منشأ داروست، هم منشأ تنفس است، هم منشأ جمال و زیبایی طبیعت و چشم‌نواز و دلنواز است؛ آسایش‌دهنده‌ روح و نگهدارنده‌ جسم انسان است؛ گیاه این [طور] است.
ایشان افزودند: بنابراین ایجاد گیاه زنده و حفظ گیاه زنده یک وظیفه‌ عمومی همه‌ انسان‌هاست، چون انسان‌ها همه به گیاه وابسته هستند. به همین جهت است که تأکید می‌کنیم، همیشه هم تأکید کرده‌ایم که تخریب جنگل‌ها، تخریب محیط‌‌زیست و نابود کردن رویش‌های گیاهی و درخت و سبزه‌ روی زمین، تخریب منابع ملی است و ضربه‌ به منافع عمومی جامعه است؛ همه بدانند، اینکه یک بخشی از جنگل را تخریب کنند، ویران کنند برای اینکه فرض کنید یک ساختمانی، یک مرکزی بسازند، این قطعا به ضرر است. در یک موارد اضطراری البته اشکال ندارد اما به طور طبیعی این بدون شک ضرر به ملت و ضرر به منافع ملی است.
 
* محیط‌زیست، مسأله تشریفاتی و تزئینی نیست
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به حوزه محیط‌زیست فرمودند: این را باید همه توجه داشته باشیم که مساله‌ محیط‌‌زیست یک مساله‌ تشریفاتی و تزئینی نیست؛ بعضی خیال می‌کنند مساله‌ محیط‌زیست یک مساله‌ تزئینی است و در حاشیه‌ کارهای بعد و در درجه‌ دوم کارهای اساسی کشور است؛ اینجور نیست. حفظ محیط‌زیست جزو اساسی‌ترین و لازم‌ترین کارهای کشور و مؤسسات کشور است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: یکی از کارهای جدی حفاظت از محیط‌‌زیست، مساله‌ آب و خاک است. خیلی‌ها غافلند از اینکه آب و خاک ۲ ثروت عظیم ملی است، ۲ ذخیره‌ حیاتی همه‌ ملت‌هاست در همه‌ کشورهای عالم؛ نباید با اینها مسرفانه برخورد کرد و نباید خاک را تخریب و نابود کرد. بنابراین رفتار مسرفانه‌ با آب و خاک مطمئنا ضربه‌ به منافع ملی است. البته سیاست‌ها و روش‌های فراوانی وجود دارد برای استفاده‌ بهینه‌ از آب و استفاده‌ بهینه‌ از خاک؛ اینها معلوم است برای اهلش؛ کسانی که در این زمینه سررشته دارند بایستی مسؤولان را هدایت کنند، کمک کنند و مسؤولان به این مساله توجه کنند.
 
* شکار غیرقانونی را باید جدی گرفت
ایشان با اشاره به مساله حفاظت از حیات وحش فرمودند: یک موضوع دیگری که در باب حفاظت از محیط‌زیست مورد نظر است، مساله‌ حفاظت از حیات وحش است. اینکه نسبت به حیات وحش و حیواناتی که در سرتاسر کشور در جنگل‌ها، در بیابان‌ها، در دشت‌ها متفرقند، بی‌تفاوت باشیم، قطعا به ضرر منافع ملی است. مساله‌ شکار غیرقانونی را باید جدی گرفت. در شرع مقدس اسلام، شکار فقط در صورتی که کسی برای تغذیه نیاز به شکار داشته باشد مجاز است؛ در غیر این مورد، اصلا شکار مجاز نیست، شرعا اجازه‌ شکار داده نشده. شما در کتاب‌های فقهی که نگاه کنید، می‌گویند نماز در سفری که برای شکار انجام می‌گیرد تمام است؛ یعنی سفر، سفر حرام است؛ معنایش این است دیگر؛ یعنی این کار یک کار خلاف است. این را باید توجه کرد؛ بحث حیات وحش بسیار مهم است.
 
* تذکر درباره تبدیل زمین‌های کشاورزی به بناهای دیگر
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: یک نکته‌ دیگری که باز آن هم مربوط به سازمان حفاظت محیط‌زیست است، جلوگیری از تبدیل زمین‌های کشاورزی است که شنفته می‌شود در یک موارد زیادی زمین‌های کشاورزی را در اطراف شهرها، در نزدیکی شهرها، در بعضی از دشت‌ها تبدیل می‌کنند به بناهای دیگری؛ جلوی این [کار] باید گرفته بشود، این قطعا به زیان منافع ملی است. باید زمین‌های کشاورزی توسعه داده بشود که این البته فقط کار [سازمان حفاظت] محیط‌زیست نیست؛ وزارت کشاورزی و بعضی دستگاه‌های دیگر هم در این [قضیه] تأثیر دارند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه به اهمیت موضوع توسعه انرژی‌های غیرفسیلی اشاره کردند و فرمودند: یک موضوع دیگری که آن هم مربوط می‌شود به محیط‌زیست، توسعه‌ انرژی‌های غیرفسیلی است؛ یعنی انرژی‌هایی که متکی به نفت نیستند، مثل انرژی هسته‌ای که امروز در دنیا روزبه‌روز بیشتر دارد رواج پیدا می‌کند و در اطراف ما کشورهای مختلف دارند به سمت انرژی هسته‌ای حرکت می‌کنند. انرژی خورشیدی، انرژی بادی و مانند اینها چیزهای لازمی است که البته محیط‌زیست در این زمینه تأثیر دارد، لکن دستگاه‌های دیگر مثل وزارت نیرو و دیگران هم نقش بسیار مهمی در این مورد دارند که همه بایستی به این وظیفه عمل کنند. ایشان افزودند: بنابراین کار در زمینه‌ مسائل مربوط به محیط‌زیست یک کار اساسی است، یک کار کشوری است، کاری است مربوط به منافع ملی و وظیفه‌ همه است، مسؤولان دولتی هم [باید] به این توجه کنند که ان‌شاءالله این کار را خواهند کرد، البته همه‌ کارهای مهم با پشتیبانی ملت انجام می‌گیرد. حالا امروز روز درختکاری است که آحاد ملت می‌توانند در این زمینه تأثیر داشته باشند به معنای واقعی کلمه؛ یعنی درخت بکارند و درخت را حفظ کنند و از محو درخت‌ها و محو باغ‌هایی که در شهرها یا اطراف شهرها هست جلوگیری کنند و کمک کنند به اینکه گیاه‌ها و روییدنی‌های سبز و مفید برای کشور ان‌شاءالله روزبه‌روز گسترش پیدا کند. این کار، کار مردم است؛ می‌توانند کاملا شرکت کنند، کاملا به دولت و مسؤولان کمک کنند و ان‌شاءالله این کار را انجام بدهند.

Page Generated in 0/0048 sec