printlogo


کد خبر: 246677تاریخ: 1400/12/16 00:00
روایت دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین از شرایط خروج از این کشور
داستان خروج

گروه سیاسی: رفتارهای تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه با دانشجویان رنگین‌پوست یا شهروندان غیراروپایی مقیم اوکراین در مرزهای این کشور با برخی همسایگان خود نظیر لهستان این روزها به کانون توجهات تبدیل شده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، این تبعیض‌ها و برخوردهای ضد‌انسانی تا جایی پیش رفته است که در مرز لهستان، صف‌های جداگانه‌ای برای رسیدگی به درخواست کمک پناهجویان سفیدپوست و رنگین‌پوست تشکیل شده است و حالا ترکش این‌ رفتارهای نژادپرستانه اوکراینی‌ها و همسایه‌اش لهستان به ایرانی‌ها نیز اصابت کرده است. بر این اساس روز گذشته فیلمی منتشر شد که ظاهرا مرزبانان اوکراینی‌، دانشجویان ایرانی را مجبور کرده‌اند قبل از خروج از مرز، آشغال‌های روی زمین را جمع کنند. 
ایرانیان مقیم اوکراین که تازه وارد ایران شده‌اند از نژادپرستی اوکراینی‌ها و بی‌برنامگی سفارت ایران در این کشور ابراز نارضایتی بسیاری کردند. یکی از دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین اظهار کرد: ما از شهر کی‌یف به سمت شهر لوو با قطار رفتیم و هنگامی که وارد شهر لوو شدیم مشاهده کردیم اوکراینی‌ها فقط مردم خود را سوار قطار می‌کردند و به خارجی‌ها اجازه این کار را نمی‌دادند، بنابراین ما مجبور شدیم از شهر لوو تا مرز لهستان را پیاده بیاییم و در مرز شهینی به مدت ۶ روز بدون آب و غذا در سرما به سر می‌بردیم. نیروهای اوکراینی نه‌تنها با ما ایرانی‌ها بلکه با تمام خارجی‌ها بسیار برخورد بدی داشتند و تنها مردم خودشان را براحتی از مرز رد می‌کردند و به ما اجازه عبور نمی‌دادند و با ما بسیار وحشیانه رفتار می‌کردند؛ بویژه شب‌ها با مصرف مشروبات الکلی رفتار وحشیانه‌تری پیدا می‌کردند و با باتوم ما را می‌زدند؛ خصوصا با سیاه‌پوستان رفتار بسیار بدتری داشتند تا جایی که به چشم خود دیدم سیاه‌پوستی را که از سرما و به دلیل بی‌توجهی اوکراینی‌ها جانش را از دست داد. 
همچنین دیگر دانشجوی ایرانی مقیم اوکراین در گفت‌وگو با ایسکانیوز عنوان کرد: سفارت ایران در اوکراین به ما هیچ کمکی نکرد و به سختی توانستیم از آن کشور خارج شویم. تنها سفارت ایران در لهستان به ما کمک فراوانی کرد. دانشجوی دیگری نیز گفت: ما از سفارت ایران در اوکراین بسیار ناراضی هستیم چون رسیدگی کافی به ما دانشجویان نداشت و حتی خیلی از دانشجوها مجبور شدند پیاده تا ایستگاه قطار بروند در صورتی که سفارت به ما وعده داده بود ماشین در اختیارمان می‌گذارد ولی از وقتی وارد ورشو شدیم، سفارت ایران در لهستان به ما کمک فراوانی کرد. گفتنی است روز شنبه هیأتی از سوی وزارت امور خارجه ایران به سرپرستی محمد فتحعلی، معاون وزیر و مسؤول ستاد بحران اوکراین وارد شهر ورشو پایتخت لهستان شد. 
 
* بازگرداندن ۲۴۰ ایرانی مقیم اوکراین از لهستان
در همین حال دیروز سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از برقراری دومین پرواز برای بازگرداندن ایرانیان مقیم اوکراین از کشور لهستان و بازگرداندن ۲۴۰ ایرانی خبر داد. میراکبر رضوی در این باره اظهار کرد: با هماهنگی وزارت امور خارجه و سازمان هواپیمایی کشوری، دومین پرواز برای بازگرداندن تعدادی از دانشجویان و هموطنان ایرانی مقیم اوکراین که در لهستان به سر می‌برند از طریق شرکت هواپیمایی ماهان انجام شد. وی افزود: هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی ماهان با شماره پرواز ۵۱۰۵ با ۲۴۰ مسافر شامل دانشجویان و ایرانیان مقیم اوکراین در ساعت ۱۸:۵۵ امروز (دیروز) در فرودگاه امام خمینی(ره) به زمین نشست. همچنین مدیر‌کل روابط عمومی ایران‌ایر هم اعلام کرد: ایرانیان مقیم اوکراین امروز - دیروز یکشنبه- با پرواز فوق‌العاده از رومانی بازگشتند. حسین جهانی گفت: پرواز فوق‌العاده ایران به مقصد رومانی بعد از سوار کردن مسافران حاضر در فرودگاه بخارست با شماره پرواز ۵۳۹۳ ساعاتی قبل در فرودگاه امام بر زمین نشست. به گفته مدیرکل روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، پرواز فوق‌العاده ایران - رومانی روز شنبه ۱۴ اسفند با شماره پرواز ۵۳۹۲ در ساعت 10:23 از فرودگاه امام خمینی(ره) پرواز کرد و ساعت ۱ و ۲۰ دقیقه (به وقت محلی) در فرودگاه بخارست به زمین نشست. نخستین گروه دانشجویان ۱۰ اسفند با پرواز ایران ایر از فرودگاه ورشو به میهن انتقال یافتند و همچنین تعدادی از مسافران از طریق شرکت هواپیمایی ماهان از لهستان به ایران بازگشتند.

Page Generated in 0/0049 sec