printlogo


کد خبر: 246679تاریخ: 1400/12/16 00:00
اخبار

رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت: 
مردم اوکراین قربانی سیاست‌های شیطانی آمریکا شده‌اند
رئیس‌جمهور، مردم اوکراین را قربانی سیاست‌های شیطانی آمریکا دانست و تأکید کرد: جمهوری اسلامی با جنگ مخالف است و هر روز که جنگ زودتر پایان یابد، به نفع ملت‌هاست و از خطرات، آسیب‌ها و مشکلات مردم کم می‌شود. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در جلسه دیروز هیأت دولت درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین اظهار داشت: وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده با تلاش مذاکرات را پیگیری می‌کنند اما دولت هیچ اقدامی را به مذاکره و برجام گره نزده و نخواهد زد. رئیسی با بیان اینکه برجام همه سیاست خارجی ایران نیست، بلکه به عنوان یک موضوع در این عرصه به آن نگاه می‌شود، افزود: رمز موفقیت دولت در ۶ ماه اخیر این بوده که همه امور از جمله مسائل مربوط به سیاست خارجی و نظام بانکی و نفت را با قدرت پیگیری کرده و هیچ یک از آنها را معطل برجام و توافق در مذاکرات نکرده است. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به مسائل منطقه و بحران اوکراین اشاره کرد و گفت: مردم اوکراین نیز مانند مردم افغانستان، یمن و عراق قربانی سیاست‌های شیطانی آمریکا شده‌اند. حجت‌الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که مقام معظم رهبری اعلام کردند، حتما با جنگ مخالف است و هر روز که جنگ زودتر پایان یابد، به نفع منطقه و ملت‌هاست و از خطرات، آسیب‌ها و مشکلات مردم کم می‌شود.
***
جوانان نخبه و خلاق حلقه مفقوده توسعه کشور هستند
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: جوانان نخبه، خلاق و هوشمند مزیتی ارزشمند برای توسعه کشور هستند که اگر زنجیره توسعه صنعت نفت و گاز در کنار هم قرار گیرند، شاهد پیشرفت و توسعه در این بخش خواهیم بود. محمد مخبر عصر دیروز در دومین جلسه کارگروه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با موضوع دانش‌بنیان کردن صنعت نفت کشور، از حوزه نفت و گاز به عنوان یکی از مزیت‌های توسعه کشور یاد کرد و گفت: جوانان نخبه، خلاق و هوشمند مزیتی ارزشمند برای توسعه کشور هستند که اگر زنجیره توسعه صنعت نفت و گاز کشور با این حلقه تکمیل شده و در کنار هم قرار گیرند، شاهد پیشرفت و توسعه در این بخش خواهیم بود. معاون اول رئیس‌جمهور از وزیر نفت و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور خواست در این کارگروه مشترک، نقشه راه و طرحی جامع با برنامه زمان‌بندی مشخص و مبتنی بر مزیت‌های کشور جهت دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و گاز تدوین کنند. مخبر با اشاره به پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشورمان در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال خاطرنشان کرد: اگر چه در برخی صنایع نسبت به کشورهای دیگر کمی عقب هستیم اما در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال به پشتوانه جوانان و نخبگان ایرانی، کمبود و عقب‌ماندگی نسبت به کشورهای پیشرفته نداریم و لازم است با حمایت و سرمایه‌گذاری در این بخش زمینه توسعه و پیشرفت و دانش‌بنیان کردن صنایع کشور را فراهم کنیم. 
***
تجربه فرار آمریکا از افغانستان در عراق و سوریه تکرار می‌شود
 دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: فرار مفتضحانه آمریکایی‌ها از افغانستان، در عراق و شرق سوریه و خلیج‌فارس تکرار خواهد شد. سرلشکر سید‌یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در همایش مردان امنیت و اقتدار گفت: حاج‌قاسم یک چهره بین‌المللی مقاومت اسلامی است، همه دنیا حاج‌قاسم را می‌شناسند، در هندوستان در عزای ایشان هزار مجلس گرفته شد. وی افزود: شهید شدن و شهید بودن ایشان بیشتر از زنده بودن ایشان برای آمریکایی‌ها خطرناک شد و میلیون‌ها مسلمان علیه آمریکایی‌ها و جنایت‌های ترامپ و ارتش تروریست آمریکا شده‌اند. صفوی افزود: حضرت آقا فرمودند آمریکایی‌ها از غرب آسیا باید خارج شوند، فرار مفتضحانه آمریکایی‌ها از افغانستان را دیدید و این فرار در عراق هم تکرار خواهد شد. این فرار در شرق سوریه هم تکرار خواهد شد. این فرار از خلیج‌فارس هم شروع خواهد شد. وی تأکید کرد: آمریکایی‌ها نمی‌توانند اینجا بمانند، ملت‌های منطقه اجازه حضور آمریکایی‌ها را نمی‌دهند. دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین خاطرنشان کرد: می‌بینید که آمریکایی‌ها و ناتو، ۳۰ کشور چگونه در قبال جنگ روسیه و اوکراین جا زدند و عقب کشیدند. 
***
حل نشدن «پرونده پادمان» شبیه‌استخوان لای «زخم» است
عضو هیات علمی دانشگاه تهران حل‌و‌فصل نشدن پرونده PMD در مذاکرات وین را همچون استخوانی لای زخم توصیف کرد و گفت: اگر بخواهند برجام را اجرا کنند باید این موضوع را حل‌و‌فصل کنند. فواد ایزدی در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به سوالی که چرا حل مساله‌ PMD مهم است، افزود: چون حل نشدن این موضوع تبدیل به استخوان لای زخم می‌شود. شما مذاکره می‌کنید که یک پرونده را تمام کنید و ببندید؛ اگر یک استخوان را لای زخم نگه دارید، پرونده بسته نمی‌شود و هر وقت طرف مقابل احساس کند لازم است به شما فشاری وارد کند یا ضربه‌ای بزند، مجدد پرونده را باز و ایجاد مزاحمت می‌کند. وی تصریح کرد: از این جهت امید است اگر قرار به توافق در وین باشد، یک بار برای همیشه این داستان PMD واقعا بسته شود و مثل دفعه قبل نباشد که اعلام شد پرونده بسته شده است اما در عمل مشکلات ادامه پیدا کرد. ایزدی با بیان اینکه اگر بخواهند برجام را اجرا کنند باید این موضوع را حل‌وفصل کنند، گفت: این موضوع برای تیم ما اهمیت دارد، به این معنی که اگر این مساله حل نشود، هر وقت طرف مقابل اراده کند می‌تواند برای ایران مزاحمت ایجاد کند؛ به همین جهت یکی از بحث‌های اصلی حل همین مساله است. 

Page Generated in 0/0056 sec