printlogo


کد خبر: 246694تاریخ: 1400/12/17 00:00
دور دنیا

هرتزوگ فردا در آنکارا
رئیس رژیم صهیونیستی فردا راهی آنکارا، پایتخت ترکیه می‌شود. این نخستین سفر یک مقام اسرائیلی در این سطح به ترکیه از سال 2003 به این طرف است. 
«اسحاق هرتزوگ» به دعوت رئیس‌جمهور ترکیه به این کشور سفر خواهد کرد و قرار است علاوه بر رجب طیب اردوغان با نمایندگان اقلیت یهودی مقیم ترکیه هم دیدار کند. 
***
حمله رژیم صهیونیستی به حومه دمشق؛ 2 شهروند سوری شهید شدند
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) دیروز از حمله موشکی رژیم صهیونیستی از سمت جنوب بیروت به برخی مناطق در حومه دمشق خبر داد. سانا با انتشار تصاویری از مقابله پدافند هوایی سوریه با این حمله نوشت: «حوالی ساعت 5 صبح امروز (دیروز)، رژیم صهیونیستی از سمت جنوب بیروت، برخی مناطق در اطراف شهر دمشق را هدف قرار داد. پدافند هوایی سوریه موشک‌های شلیک شده را رهگیری و با اکثر موشک‌ها مقابله کرد اما به گفته یک منبع آگاه امنیتی، این حمله موجب شهادت 2 شهروند سوری و وارد آمدن خسارت مادی شد». 24 فوریه گذشته نیز حمله مشابه رژیم صهیونیستی به اطراف دمشق موجب شد 3 نظامی سوری جان خود را از دست بدهند.
***
جنایت جنگی اسرائیلی‌ها با شهادت نوجوان فلسطینی
«حازم قاسم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) شهادت «یامن نافز جفال» نوجوان 16 ساله فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی را یک جنایت جنگی تمام عیار خواند که چهره تروریست رژیم اشغالگر و سران آن را نشان می‌دهد. به گزارش العهد به نقل از وزارت بهداشت فلسطین، یامن نافز جفال شامگاه یکشنبه در شهرک ابودیس در قدس شرقی در حال اعتراض به دژخیمان صهیونیست بود که مورد اصابت گلوله جنگی قرار گرفت و مجروح شد. سپس ماموران اشغالگر به صورت گسترده به سمت آمبولانسی که برای نجات این نوجوان مجروح آمده بود، گاز اشک‌آور پرتاب کردند و مانع رسیدن آن شدند. در نهایت او بر اثر شدت خونریزی و جراحات وارده به شهادت رسید. در این بین تعدادی از فلسطینی‌ها نیز دچار حالت خفگی ناشی از استنشاق گازهای سمی شدند. 
***
اکثر اردنی‌ها مخالف عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل هستند
یک نظرسنجی که توسط مرکز مطالعات استراتژیک دانشگاه اردن برای سنجش دانش شهروندان اردن از سیاست خارجی این کشور انجام شد، نشان داد رژیم صهیونیستی بیشترین تهدید برای امنیت ملی اردن است. 
به گزارش روسیا الیوم، این نظرسنجی درباره سیاست خارجی و روابط بین‌الملل اردن در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۲ فوریه ۲۰۲۲ و از یک نمونه ملی که نماینده و دربرگیرنده تمام استان‌ها، مناطق، گروه‌های سنی و آموزشی بود، انجام شد.  بر این اساس اکثریت قریب به اتفاق مردم اردن (۷۷ درصد) مساله فلسطین را مهم‌ترین مشکل سیاسی پیش روی خاورمیانه و نیازمند راه‌حل می‌دانند و تنها ۱۲ درصد معتقدند بحران سوریه مهم‌ترین مشکل سیاسی است که نیاز به راه‌حل دارد.  این نظرسنجی نشان می‌دهد ۴۶ درصد مردم اردن، اسرائیل و ۳۲ درصد آنها نیز آمریکا را بزرگ‌ترین تهدید برای جهان عرب می‌دانند. بیش از یک‌سوم اردنی‌ها (۳۹ درصد) موضع اردن را در قبال جنگ یمن، حملات مکرر حوثی‌ها به عربستان سعودی و امارات و وضعیت ایران «بی‌طرف» توصیف می‌کنند، در حالی که ۸۱ درصد اردنی‌ها مخالف عادی‌سازی روابط بین کشورهای عربی و اسرائیل هستند. تقریبا نیمی از اردنی‌ها (۴۴ درصد) از راه‌حل ۲ دولتی برای مناقشه فلسطین و اسرائیل حمایت می‌کنند، در حالی که ۱3 درصد معتقدند هرگز راه‌حلی برای مناقشه فلسطین و اسرائیل وجود نخواهد داشت. 
***
تظاهرات‌ گسترده در صعده در محکومیت تحریم سوختی یمن
استان صعده دیروز مانند بسیاری از استان‌های دیگر یمن شاهد تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به تداوم محاصره خفه‌کننده این کشور بود. به نوشته پایگاه خبری شبکه «المسیره»، شمار زیادی از مردم استان صعده در این تظاهرات که با شعار «تحریم مشتقات نفتی یک تصمیم آمریکایی است و گزینه ما «اعصار الیمن» است» برگزار شد، شرکت کردند و طی بیانیه‌ای جامعه جهانی و سازمان ملل را مسؤول سکوت در قبال جنایت بستن بندر الحدیده دانستند. در این بیانیه آمده است: «ما آمریکا را مسؤول کامل محاصره می‌دانیم و بر مقابله با آن با بسیج عمومی و جهاد مقدس تاکید می‌کنیم. تحریم مشتقات نفتی و محروم کردن یمنی‌ها از آن، یک تجاوز آمریکایی و مقابله با این تجاوز، یک وظیفه شرعی است. بستن بندر الحدیده، یک جنایت جنگی آشکار است و ما جامعه جهانی و سازمان ملل را مسؤول سکوت در قبال این جنایت می‌دانیم». در ادامه این بیانیه ضد آمریکایی آمده است: «ما از تمام اقدامات نظامی رهبری یمن در قبال این تجاوز برای شکستن محاصره مردم صبور خود حمایت می‌کنیم. انتخاب ما در مقابل این محاصره متجاوز، عملیات «اعصار الیمن» (توفان یمن) با بسیج عمومی برای اعزام نیرو به جبهه‌ها و جمع‌آوری پول برای این نبرد است. رنجی که شهروندان یمنی در مناطق تحت اشغال تجربه کرده‌اند، نشان می‌دهد برنامه‌های تجاوز همه مردم یمن را بدون استثنا هدف قرار می‌دهد». 

Page Generated in 0/0072 sec