printlogo


کد خبر: 246724تاریخ: 1400/12/17 00:00
مسکو تحریم‌هایی علیه آمریکا اعضای اتحادیه اروپایی، انگلیس و ژاپن تصویب کرد
روسیه هم تحریم کرد

گروه بین‌الملل: دوازدهمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی سپری شد که به گفته مقام‌های نظامی اوکراین، ارتش روسیه به پیشروی از ۳ طرف برای محاصره کی‌یف ادامه داد. آنها همچنین از تلاش روسیه برای محاصره شهرهای شرق اوکراین از جمله سومی، خارکف، چرنیهیف و میکولائیف خبر داده‌اند. تداوم حملات همچنین باعث کشته، زخمی و آواره شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان در این کشور شده و تلاش‌ها برای میانجیگری و توقف جنگ عملا بی‌نتیجه مانده است. امیدواری به برقراری آتش‌بس روز یکشنبه بویژه پس از مکالمه تلفنی امانوئل مکرون با ولادیمیر پوتین نیز کمرنگ‌تر شده است. رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید ولادیمیر پوتین برای دستیابی به اهداف تعیین شده در اوکراین مصمم است. در حال حاضر شمار پناهجویانی که اوکراین را به مقصد کشورهای همسایه ترک کرده‌اند، از مرز یک میلیون و 500 هزار نفر فراتر رفته است. در همین رابطه صلیب سرخ نوشت: «مردم ماریوپل در وحشت زندگی می‌کنند و نیاز مبرمی به جای امن دارند. تلاش برای تخلیه حدود ۲۰۰ هزار نفر از این شهر به دلیل نبود توافقی مشخص و عملی بین طرفین درگیری ناکام ماند». در همین حال، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز یکشنبه اعلام کرد از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین،‌ بیش از ۳۶۰ غیرنظامی کشته و ۱۱۲۳ نفر هم زخمی شده‌اند. این نهاد سازمان ملل گفت ارقام واقعی احتمالا بسیار بیشتر است. همزمان با این تحولات دیروز رسانه‌های ترکیه در خبری فوری به نقل از وزیر خارجه این کشور نوشتند: با وساطت ترکیه وزرای خارجه روسیه و اوکراین روز پنجشنبه هفته جاری (۱۰ مارس/ ۱۹ اسفند) در آنتالیا با یکدیگر دیدار خواهند کرد. در این راستا، مسکو روز دوشنبه تایید کرد برگزاری دیدار بین وزرای خارجه روسیه و اوکراین با حضور همتایان ترکیه‌ای آنها در حاشیه نشست دیپلماتیک «آنتالیا» را که اواخر هفته جاری برگزار می‌شود، در برنامه دارد. به گزارش شبکه روسیه الیوم، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: بر اساس توافقی که طی تماس تلفنی روسای‌جمهور روسیه و ترکیه به ابتکار طرف ترکیه‌ای شکل گرفته، قرار است دیداری بین «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «دیمیتری کولیبا» وزیر خارجه اوکراین با حضور «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه برگزار شود. با این حال با توجه به وضعیت میدانی اوکراین به نظر نمی‌رسد این مذاکرات منجر به آتش‌بس فوری شود. 
 
* ارزیابی پنتاگون از آرایش نظامی ارتش روسیه در اوکراین
یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا مدعی شد ارتش روسیه از آغاز عملیات خود بیش از 600 موشک به سمت اهدافش در اوکراین شلیک کرده است. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گزارش داد ارتش روسیه 95 درصد نیروهای خود را که در مرز مستقر کرده بود، به داخل اوکراین برده است. این مقام ارشد نظامی آمریکا که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرده، در ادامه گفته است: ما معتقد نیستیم یک حمله آبی- خاکی به اودسا در سواحل دریای آزوف قریب‌الوقوع باشد. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه گفته بود نیروهای روس در حال آماده‌شدن برای بمباران شهر جنوبی اودسا هستند. رویترز به نقل از این مقام پنتاگون مدعی شد ارتش روسیه از آغاز عملیات نظامی خود تاکنون 600 موشک به اهدافش در اوکراین شلیک کرده است. وی همچنین ادعا کرده است ستون نظامی ارتش روسیه در شمال کی‌یف همچنان معلق باقی مانده است. این مقام پنتاگون که رویترز اسمی از وی نیاورده است در ادامه گفته، نیروهای پیشتاز ارتش روسیه همچنان در خارج از مرکز کی‌یف، خارکف و چرنیهیف هستند و در تلاش برای تکمیل محاصره این مناطق هستند اما با مقاومت اوکراین مواجه شده‌اند. وی همچنین گفته پنتاگون اوضاع در ماریوپل و درگیری‌ها در این منطقه را زیر نظر دارد و آن را رصد می‌کند. این مقام پنتاگون با بیان اینکه سامانه‌های دفاع هوایی و موشکی اوکراین همچنان موثرند، افزود: ما نمی‌توانیم استفاده ارتش روسیه از بمب‌های خوشه‌ای را تایید کنیم. رویترز همچنین گزارش داده است پنتاگون معتقد است اوکراینی‌ها همچنان به اینترنت دسترسی دارند. از سوی دیگر نشریه تایمز در گزارشی به موضوع حقوق روزانه 2 هزار دلاری برای جنگجویان خارجی در اوکراین اشاره کرده که برای جنگ با ارتش روسیه اعلام آمادگی کرده‌اند. به گزارش این نشریه، هر چند حضور در چنین جنگی بدون ریسک نیست اما حقوق 60 هزار دلاری در ماه بسیار اغواکننده به نظر می‌رسد. متقاضیان باید دستکم 5 سال تجربه نظامی در شرق اروپا را داشته و در حوزه شناسایی مهارت داشته باشند، همچنین قادر به انجام عملیات نجات بدون کمک دیگران بوده و با تسلیحات ساخت شوروی آشنایی داشته باشند. تایمز گزارش داده پیمانکاران در حال استخدام نیروهای نظامی سابق برای انجام عملیات‌های مخفیانه در داخل اوکراین و جنگ با نیروهای روس حاضر در این کشور هستند. آگهی‌های استخدام که به صورت آنلاین در فضای مجازی منتشر شده به دنبال به ‌کارگیری و استخدام سربازان سابق از بریتانیا، اروپا و آمریکا برای انجام عملیات‌های خروج و حفاظت در عمق خاک اوکراین هستند. 
 
* روسیه فهرست کشورهای غیردوست را تصویب کرد
خبرگزاری تاس روز دوشنبه گزارش داد: روسیه فهرست کشورهای غیر دوست را که آمریکا، اعضای اتحادیه اروپایی، انگلیس و ژاپن را نیز شامل می‌شود، تصویب کرد. تاس افزود: کشورها و سرزمین‌های ذکر شده در این فهرست پس از آغاز عملیات نظامی ویژه نیروهای مسلح روسیه در اوکراین، تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده یا به آنها ملحق شده‌اند. خبرگزاری تاس نوشت: دولت فدراسیون روسیه روز دوشنبه فهرستی از کشورها و سرزمین‌های خارجی را که اقدامات غیردوستانه علیه روسیه، شرکت‌ها و شهروندان آن انجام می‌دهند، تصویب کرد. این فهرست شامل ایالات متحده و کانادا، کشورهای اتحادیه اروپایی، بریتانیا (شامل مناطق جرسی، آنگویلا، جزایر ویرجین بریتانیا و جبل‌‌‌الطارق)، اوکراین، مونته‌نگرو، سوییس، آلبانی، آندورا، ایسلند، لیختن‌اشتاین، موناکو، نروژ، سن‌مارینو، مقدونیه شمالی و همچنین ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا، میکرونزی، نیوزیلند، سنگاپور و تایوان است که قلمرو چین محسوب اما از سال ۱۹۴۹ توسط دولت خود اداره می‌شود. دولت روسیه خاطرنشان کرد بر اساس این دستور جدید، شهروندان و شرکت‌های روسیه، خود دولت و مناطق و شهرداری‌های آن که تعهدات ارزی در قبال طلبکاران خارجی از فهرست کشورهای غیردوست دارند، می‌توانند آنها را به روبل پرداخت کنند. این روش موقت جدید برای پرداخت‌های بیش از ۱۰ میلیون روبل در ماه (یا مقدار مشابه به ارز خارجی) اعمال می‌شود. 

Page Generated in 0/0044 sec