printlogo


کد خبر: 246732تاریخ: 1400/12/18 00:00
جزئیات نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس

سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس جزئیات مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس و مقاومت را اعلام کرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس و مقاومت برگزار می‌شود. 
عباس بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس پیرامون اختتامیه نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس و مقاومت گفت: سیر دوره نوزدهم از تیر با دریافت آمار درست کتاب‌های سال‌های ۱۳۹۸ و۱۳۹۷ از ۵ مرجع، (سازمان اسناد و کتابخانه ملی، خانه کتاب و ادبیات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه تخصصی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، کتابخانه تخصصی حوزه هنری و کتابخانه ایثار و شهادت بنیاد شهید) آغاز شد. 
وی افزود: لیست اولیه کتب ۳۴۸۹ عنوان را نشان می‌داد که با راستی‌آزمایی و کنترل تخصصی به ۲۹۵۷ اثر رسیدیم. در مرحله بعد، از تمام ناشران، نویسندگان و مجموعه‌های فرهنگی درخواست اثر کردیم که خوشبختانه ۲۵۹۴ اثر به دبیرخانه رسید. سپس کتاب‌ها در تقسیم‌بندی مناسب در ۱۸ گروه داوری قرار گرفت و با احتساب داوران نشر و نیز داوران کتاب و کتابخوانی ۲۰ گروه داوری از بهترین اساتید و نویسندگان انتخاب شد. 
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس در ادامه گفت: نکته مهم درباره آمار، اینکه در مقایسه با دوره هجدهم موضوعات کتب مستند، پژوهش‌های فرهنگی- اجتماعی، پژوهش‌های ادبی و هنرهای تجسمی با کاهش روبه‌رو بود ولی در بقیه موارد افزایش داشته است. داوری کتب با حضور بیش از ۸۰ داور تا مقطع دی‌ماه ادامه داشت و پس از آن زمینه برگزاری اختتامیه فراهم شده است که به حول و قوه الهی روز چهارشنبه ۱۸ اسفند از ساعت ۹ تا ۱۲ این مراسم در تالار اجتماعات خلیج‌فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس برگزار خواهد شد. بایرامی گفت: از نقاط قوت این دوره از انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس و مقاومت نامگذاری آن به عنوان حفظ هویت ملی و آثار فاخر بود که برگرفته از بیانات نورانی مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بوده و خوشبختانه ۳۵ نشست تخصصی در این رابطه برگزار و بزودی حاصل این نشست‌ها در قالب یک عنوان کتاب منتشر خواهد شد. در آیین اختتامیه که با حضور فرهیختگان، نویسندگان، پیشکسوتان و خانواده معظم شهدا و مسؤولان لشکری و کشوری برگزار می‌شود، از ۲۷ کتاب منتخب، ۴ ناشر، یک خادم نشر، ۲ داور، یک منتقد کتاب، ۲ فعال فرهنگی حوزه کتاب، یک نویسنده فعال، یک کتابخانه برتر و ۲ کتابدار برتر کشور تجلیل به عمل خواهد آمد. همچنین در این مراسم از ۲ خانواده معظم شهید اهل قلم و یک پیشکسوت دفاع‌مقدس و اهل قلم و خانواده زنده‌یاد جهانگیر خسروشاهی از داوران همین دوره تقدیر خواهد شد. در آیین اختتامیه این دوره از ویژه‌نامه دوره نوزدهم و نیز کتاب بی‌قراری‌ها (حاوی دلنوشته‌های داوران این دوره) رونمایی خواهد شد.

Page Generated in 0/0051 sec