printlogo


کد خبر: 246735تاریخ: 1400/12/18 00:00
دور دنیا

شکار پهپاد آمریکایی «اسکن ایگل» در حجه یمن
«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن صبح دیروز (سه‌شنبه ۸ مارس) از ساقط کردن یک پهپاد جاسوسی آمریکایی دیگر از نوع «اسکن ایگل» (Scan Eagle) در آسمان استان «حجه» خبر داد. سرتیپ یحیی سریع طی پستی در توئیتر نوشت: «به فضل الهی، پدافند هوایی ما یک پهپاد جاسوسی از نوع اسکن ایگل (Scan Eagle) ساخت آمریکا را با سلاحی مناسب ساقط کرد. این در حالی بود که این پهپاد در حال انجام اقدام خصمانه در حریم هوایی شهر «حرض» در استان حجه بود. وی دوشنبه هفته پیش نیز از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی از نوع اسکن ایگل در آسمان حرض خبر داده بود. اسکن ایگل هواپیمای بدون سرنشین ساخت شرکت «اینسیتو» است و در حال حاضر 11.25 میلیون دلار ارزش دارد. بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی «الاعلام الحربی» شاخه یمن، سرعت این پهپاد آمریکایی به ۹۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و طول آن 1.4 ‌متر است. در ادامه این گزارش آمده است وزن این پهپاد ۲۰ کیلوگرم و طول بال آن 3.1 متر است که می‌تواند در ارتفاع 5.4 کیلومتری پرواز کند. 
***
العربی الجدید: السیسی حامل پیام نفتی آمریکا برای عربستان است
تارنمای خبری العربی الجدید به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: عبدالفتاح السیسی که در یک سفر پیش‌بینی نشده به ریاض رفته، حامل پیامی نفتی از جانب آمریکا برای سعودی‌هاست. به گزارش پایگاه خبری العربی الجدید، رئیس‌جمهور مصر در این سفر چند ساعته که در بحبوحه بحران اقتصادی‌ای که با بروز جنگ اوکراین در مصر به اوج رسیده، صورت می‌گیرد، علاوه بر تلاش برای جلب کمک‌های اقتصادی عربستان به کشورش، نقش میانجی بین ایالات متحده و ریاض را هم بر عهده گرفته است. یک منبع بلندپایه دیپلماتیک در وزارت خارجه مصر درباره این سفر گفت: یکی از موضوعات مطرح در این سفر پیام آمریکا برای رهبران ریاض درباره لزوم افزایش تولید نفت روزانه این کشور با هدف کنترل بازار جهانی انرژی و کاهش بحران قیمت‌های نفت ناشی از جنگ روسیه و اوکراین است. بر اساس این گزارش، «برت مک گورک» هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا و «آموس هوکشتاین» فرستاده وزارت خارجه ایالات متحده در حوزه انرژی که برای توسعه همکاری با عربستان و افزایش فشار به عربستانی‌ها جهت افزایش تولید نفت با هدف ایجاد ثبات در بازار این فرآورده به ریاض رفته بودند با واکنش منفی مقامات ریاض مواجه شدند؛ مقامات سعودی با اعلام پایبندی به توافق اعضای اوپک برای رعایت سقف ۵ ساله تولید، به این خواسته جواب رد دادند. 
***
توافق عربستان با شرکت‌های آمریکایی برای ساخت قطعات سامانه «تاد»
عربستان سعودی اعلام کرد با شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» برای ساخت قطعات سامانه ضدموشکی «تاد» در این کشور به توافق رسیده است. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، اداره کل صنایع نظامی این کشور از موافقت با ۲ پروژه بومی‌سازی ساخت پرتابگرهای موشک‌های رهگیر و همچنین ساخت کانتینرهای موشک با همکاری شرکت لاکهید مارتین خبر داد که یکی از پروژه‌ها بومی‌سازی سامانه پدافند هوایی تاد به شمار می‌آید. بر اساس این گزارش، این پروژه‌ها در راستای استراتژی اداره کل صنایع نظامی عربستان سعودی برای تقویت همکاری با شرکای بین‌المللی خود از کشورهای مختلف جهان برای کمک به حمایت از فرآیند بومی‌سازی صنایع نظامی این کشور انجام می‌شود. مقامات سعودی همچنین از امضای 22 قرارداد مشارکت صنعتی با تعدادی از شرکت‌های داخلی و بین‌المللی متخصص در صنایع نظامی و دفاعی خبر دادند. بر اساس گزارش مقامات سعودی، ارزش کل این مشارکت صنعتی حدود 8 میلیارد ریال سعودی (2.1 میلیارد دلار) است. این اطلاعیه‌ها در حاشیه برگزاری نخستین نمایشگاه دفاعی بین‌المللی در ریاض توسط عربستان سعودی منتشر می‌شود که حدود 600 شرکت صنایع نظامی از 42 کشور جهان آخرین محصولات نظامی خود را به نمایش می‌گذارند. «احمد العوهلی» رئیس سازمان صنایع نظامی عربستان سعودی در همایشی یک‌روزه تحت عنوان «ریاض، برای دفاع» اعلام کرد: عربستان به ملی‌کردن صنایع نظامی و امنیتی خود ادامه می‌دهد و تا سال 2030 هزینه‌های نظامی برای تجهیزات و خدمات نظامی خود را 50  درصد افزایش خواهد داد. 
***
سازمان ملل: زنان بیشترین آسیب را از جنگ افغانستان دیده‌اند
دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان طی بیانیه‌ای اظهار داشت این سازمان در کنار زنان و دختران افغان که با عواقب بحران‌های متعدد همراه با نابرابری جنسیتی شدید و تبعیض روبه‌رو هستند، ایستاده است. این بیانیه افزود: زنان در افغانستان علاوه بر خشکسالی و اقتصاد در حال فروپاشی که میلیون‌ها افغان را در قرض و نیازهای بشری فرو برده است، شدیدا از میراث درگیری متاثر شده‌اند. 
«دبورا لاینز» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان نیز در این باره گفت: چیزی که ما امروز در افغانستان شاهد آن هستیم یک بحران فاجعه‌بار است. همه در این کشور از بحران کنونی متاثر شده‌اند اما به طور ویژه وضعیت زنان و دختران نگران‌کننده است. وی با حیاتی خواندن مشارکت کامل و برابر زنان و دختران افغانستان در تمام عرصه‌های زندگی اجتماعی برای آینده افغانستان، افزود: محروم کردن زنان از حقوق آزادی گشت و گذار، کار، مشارکت در زندگی اجتماعی و آموزش، توسعه بزرگ اقتصادی را برای این کشور محدود می‌کند.

Page Generated in 0/0055 sec