printlogo


کد خبر: 246752تاریخ: 1400/12/18 00:00
بارش باران، سنگین‌ترین ترافیک 1400 را برای پایتخت‌نشینان رقم زد
باران ترافیک!

بارش باران در تهران باز هم تردد در بسیاری از معابر را ناممکن کرد و نشان داد معضل بزرگ این کلانشهر در روزها و شب‌های بارانی همچنان به قوت خود باقی است!
به گزارش «وطن‌امروز»، مردم تهران ساعت‌های عصرگاهی و شبانگاهی شانزدهم اسفندماه را در طولانی‌ترین و سنگین‌ترین ترافیک امسال سپری کردند. بنا بر اعلام اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری تهران، این ترافیک با حدود 40درصد افزایش، بی‌سابقه‌ترین شرایط ترافیکی سال 1400 را برای شهروندان رقم زد و خودروها را تا ساعت‌های پایانی شب در خیابان‌های تهران نگه داشت! 
لغزنده شدن معابر، ایجاد حادثه برای موتورسواران، تصادف خودروها و کند شدن حرکت وسایل نقلیه، در چنین روزها و شب‌های بارانی موجب ایجاد شرایط سخت ترافیکی برای مردم می‌شود؛ موضوعی که در چندین سال گذشته تا امروز انتقادات کارشناسان، مردم و رسانه‌ها را به همراه داشته است اما همچنان شاهد بهبود شرایط نیستیم. 
از سوی دیگر، مدیران شهری همواره از شهروندان انتظار دارند در روزهای پایانی سال بویژه در ساعت‌های برفی و بارانی، وسایل سیستم حمل‌و‌نقل عمومی را برای سفرهای درون‌شهری انتخاب کنند تا از پیچیده شدن شرایط ترافیکی پایتخت جلوگیری شود اما نکته قابل تامل این است که تعداد تاکسی‌ها و اتوبوس‌های تهران برای استفاده شهروندان حتی در شرایط معمولی کافی نیست، چه رسد به شرایط بارندگی!
 
* افزایش 41 درصدی طول ترافیک
مطابق اعلام معاون شهردار تهران، شامگاه شانزدهم اسفندماه سنگین‌ترین ترافیک ۱۴۰۰ با افزایش ۴۱ درصدی طول ترافیک ثبت شده است. 
مجتبی شفیعی، معاون حمل‌و‌نقل شهرداری تهران در گفت‌وگویی کوتاه با «وطن‌امروز» اظهار داشت: اکنون که با شما صحبت می‌کنم، جلسه ما با پلیس راهور و مدیران شهری مناطق تهران به پایان رسیده و تصمیمات خوبی برای مدیریت ترافیک در شرایط مشابه اتخاذ شده است. 
وی افزود: با توجه به این تصمیمات و نظرات کارشناسی پلیس و مدیران شهری، امیدواریم در کوتاه‌مدت بتوانیم بر مشکلات ترافیکی ناشی از بارش باران غلبه کنیم و مشکلات تردد شهروندان تا حد زیادی کاهش یابد. 
همچنین بنا به اعلام ایسنا، شفیعی در یک برنامه تلویزیونی گفت: در این شب با سنگین‌ترین ترافیک سال ۱۴۰۰ مواجه شدیم به گونه‌ای که ۴۱ درصد افزایش در طول شبکه معابر درگیر نسبت به ۲ شب قبل را شاهد بودیم و عدد ترافیک جهشی بود. 
وی افزود: این روزها شاهد افزایش سفرهای درون‌شهری برای خریدهای نوروزی هستیم و این در حالی است که در صورت بارش عادی باران ۲۵ درصد معابر درگیر ترافیک می‌شوند و آبگرفتگی این روز هم مزید بر علت بود. 
معاون حمل‌و‌نقل شهرداری تهران اضافه کرد: ضعف جدی در زیرساخت‌ها و عدم توجه به توسعه حمل‌و‌نقل عمومی در یک دهه گذشته، موجب شده است تعداد اتوبوس‌ها کاهش یابد و از سوی دیگر تعداد واگن‌های خراب مترو افزایش یابد و همچنین شیوع کرونا سبب شده تمایل مردم به استفاده از خودروی شخصی افزایش یابد. 
شفیعی درباره برنامه این معاونت برای شب‌های دیگر با توجه به تداوم بارندگی گفت: برنامه‌های بلندمدت اعم از حمایت دولت و تامین منابع در حال حاضر راهگشا نیستند اما اقدامات فوریتی همچون تقاضا از مردم برای کاهش سفرها یا توزیع سفرهای‌شان در طول روز و همچنین جلوگیری از آبگرفتگی و رفع موانع و نیز روان‌سازی ترافیک و حضور بیشتر عوامل پلیس راهور در دستور کار قرار گرفته است. 
 
* نگرانی از عدم آمادگی ترافیکی در شرایط بحرانی
همچنین احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران روز گذشته در صحن شورا در تذکری درباره ترافیک روزهای بارانی و ترافیک تهران گفت: درباره موضوع ترافیک روزهای بارانی بارها و بارها بحث شده و تذکر داده شده ولی متاسفانه تا به امروز نه تنها حل نشده بلکه پیچیده‌تر شده است. 
وی افزود: بیشترین نگرانی بنده از عدم آمادگی و سوءمدیریت وضعیت ترافیکی مربوط به شرایط بحرانی مانند زلزله است که خدای نکرده در شهر تهران رخ دهد. وقتی با ریزش اندکی باران که از روزهای قبل قابل پیش‌بینی است شهر دچار این بی‌نظمی و ترافیک غیرقابل کنترل می‌شود به طور حتم در شرایط بحرانی که مسیرهای اصلی شهر دچار آسیب شده‌اند و مردم شهر نگران هستند با فاجعه‌ ترافیکی روبه‌رو خواهیم بود. 
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران ادامه داد: تذکر من این است که بارش باران و برف این روزها باید یک مانور و تمرین دستگاه‌ها باشد برای روزهای بحرانی نه اینکه خود تبدیل به بحران شود. 
وی گفت: آیا وقت آن نرسیده است که با هماهنگی بین دستگاهی و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز برنامه‌ای جامع برای حل مشکل ترافیک شهر تدوین شود؟ آیا نمی‌شود برنامه‌های تشویقی برای رانندگان تاکسی و تاکسی‌های اینترنتی به منظور ارائه خدمات در روزهای بارانی طراحی کرد؟ آیا نمی‌شود با شناور کردن زمان تعطیلی ادارات دولتی در مواقع بارندگی، بار ترافیک را کاهش داد؟ یا با نیم بها کردن حمل‌و‌نقل عمومی در این مواقع شهروندان را به استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی تشویق کرد؟
 
* ضرورت اصلاح فرهنگ ترافیک
رئیس شورای شهر تهران هم در این زمینه گفت: مهم‌ترین کار برای حل این معضل، اصلاح فرهنگ ترافیک است. در بسیاری از مناطق به خاطر اینکه مردم حوصله‌شان از ترافیک سر رفته بود و کلافه شده بودند فرهنگ ترافیک را رعایت نمی‌کردند. 
مهدی چمران افزود: پلیس‌های راهنمایی و رانندگی نیز کاری از دست‌شان بر نمی‌آمد، چون ترافیک هم مثل سیل است و باید با برنامه‌ریزی در این زمینه فکری کرد. راهنمایی و رانندگی می‌تواند از بسیج برای حل مساله کمک بگیرد. در چنین مواقعی می‌توانیم از نیروهای بسیجی کمک بگیریم تا شهر قفل نشود. 
 
* قطع برق 20 چراغ راهنمایی و رانندگی به دلیل نقص فنی
همچنین جعفر تشکری‌هاشمی دیگر عضو شورای شهر تهران در قالب تذکری با اشاره به اختلال شدید ترافیکی دوشنبه‌شب گذشته به دلیل بارش باران، با تقدیر از زحمات نیروهای خدمات شهری که در طول شب زحمت کشیدند و به بازگشایی انهار پرداختند، گفت: عمده معابر شهری ما دچار اختلال شده بود و تا نیمه‌شب بسیاری از معابر درگیر ترافیک بودند. در برخی معابر مردم ساعت‌ها در همان جای خود مانده بودند و خودروهای‌شان تکان نمی‌خورد، اتفاقی که در سال‌های اخیر کمتر آن را تجربه کرده بودیم. 
وی ادامه داد: 40 نقطه آبگرفتگی جدی اختلال در حرکت ایجاد کرده بود و حدود 20 چراغ راهنمایی و رانندگی به دلیل نقص فنی در تقاطع‌ها دچار قطع برق شده بودند که منجر به شدت بحران شده بود. 
جعفر تشکری‌هاشمی افزود: در شب بارانی پایتخت، شخصا در برخی معابر حاضر شدم و دیدم که به دلیل تخلفات برخی رانندگان، معابر قفل شده بود. مثلا خیابان دو طرفه را یک طرفه کرده بودند و رانندگان رخ به رخ همدیگر را تماشا می‌کردند و کسی نمی‌توانست راه را باز کند.
***
با ورود سامانه بارشی جدید به کشور رخ می‌دهد
بارش برف و باران در اغلب استان‌ها از امروز
سامانه بارشی جدیدی امروز وارد کشور می‌شود. این در حالی است که بارش‌های پراکنده در اغلب استان‌های کشور طی چند روز اخیر همچنان ادامه‌دار است به طوری که عصر روز دوشنبه در برخی معابر تهران به دلیل بارش شدید باران و جاری شدن روان‌آب تردد با مشکل انجام شد. علاوه بر این در استان‌های غربی، شمال غرب و شرق کشور نیز بارش‌های مناسب برف و باران مردم این مناطق بویژه کشاورزان و باغداران را خوشحال کرد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وزش باد، بارش باران و رگبار و رعد و برق در برخی نقاط کشور همچنین ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی امروز (۱۸ اسفند) خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: امروز (دیروز سه‌شنبه ۱۷ اسفند) در شمال شرق، شرق و جنوب شرق بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف و در بخش‌هایی از جنوب، شمال غرب، سواحل دریای خزر و دامنه و ارتفاعات جنوبی البرز بارش پراکنده رخ داد. وی افزود: بیشینه بارش‌های سه‌شنبه در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و کرمان است. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: این سامانه بارشی صبح روز چهارشنبه (۱۸ اسفند) به فعالیت خود خاتمه می‌دهد و سامانه دیگری از بعد از ظهر این روز از سمت شمال غرب وارد کشور می‌شود و در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب و دامنه‌ها و ارتفاعات جنوبی البرز موجب بارش باران، وزش باد شدید موقت و در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف خواهد شد. 
وی افزود: این سامانه روزهای پنجشنبه و جمعه (۱۹ و۲۰ اسفند) علاوه بر این مناطق در سواحل غربی دریای خزر، دامنه‌ها و ارتفاعات زاگرس مرکزی و بخش‌هایی از شمال شرق کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهد. به گفته ضیاییان شنبه (۲۱ اسفند) در استان‌های ساحلی خزر بارش باران و در بخش‌هایی از شمال غرب، شرق و جنوب کشور بارش پراکنده رخ خواهد داد. 
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی ۲ روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران چهارشنبه (۱۸ اسفند) نیمه ابری، بتدریج ابری و گاهی وزش باد با احتمال بارش خفیف باران در اواخر وقت با حداقل دمای ۶ و حداکثر دمای ۱۶ و برای روز پنجشنبه (۱۹ اسفند) با حداقل دمای ۱۰ و حداکثر دمای ۱۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. همچنین بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران، طی 5 روز آینده با توجه به تناوب فعالیت سامانه بارشی آسمان نیمه ابری تا ابری در بعضی ساعات بارش باران و رگبار و رعد و برق و وزش باد و گاهی وزش باد شدید موقتی و در ارتفاعات بارش‌ها به صورت باران و برف و کولاک برف همراه با مه پیش‌بینی می‌شود. 
به دنبال بارش‌های اخیر، معاون اداره کل هواشناسی استان تهران دیروز گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته بیشترین میزان بارندگی در ایستگاه شمیران ثبت شد. مازیار غلامی اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد بارش برف و باران در استان تهران بودیم. بیشترین میزان بارش باران در ایستگاه شمیران به میزان 20.2 میلیمتر ثبت شد. براساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی 5 روز آینده با توجه به تناوب فعالیت سامانه بارشی نیمه ابری تا ابری در بعضی ساعات همراه با بارش باران و رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود. 

Page Generated in 0/0057 sec