printlogo


کد خبر: 246756تاریخ: 1400/12/18 00:00
اخبار

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس به پایان رسید
بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی پس از ۲۸ جلسه در صحن علنی به پایان رسید. 
در جلسه علنی بعد از ظهر روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۱ پس از ۲۸ جلسه به پایان رسید. بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ از اول اسفندماه در صحن علنی مجلس آغاز شد و سرانجام پس از ۱۳ روز و ۲۸ جلسه که در برخی از روزها به صورت ۳ شیفت تا ساعت ۲۲ ادامه داشت، دیروز به پایان رسید. در ۲۸ جلسه گذشته، بررسی بخش‌های درآمدی و هزینه‌ای بودجه در ۲۰ تبصره مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار گرفت و برخی از پیشنهادهای آنها با موافقت دیگر نماینده‌های مردم در مجلس به تصویب رسید و در لایحه بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شد. نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در 28 جلسه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، تبصره یک لایحه که درباره نفت و روابط مالی آن با دولت و صندوق توسعه ملی است، تبصره ۲ درباره ساز‌وکار شرکت‌های دولتی و واگذاری آنها، تبصره ۳ با موضوع تأمین مالی خارجی (فاینانس) و تبصره ۴ که به موضوع مشارکت با بخش غیردولتی برای اجرای طرح‌ها پرداخته است را بررسی و تصویب کردند. علاوه بر این نمایندگان مجلس در جلسات گذشته تبصره ۵ لایحه بودجه که به موضوع تأمین مالی داخلی از محل اوراق مالی اسلامی اختصاص دارد، تبصره ۶ درباره عوارض و مالیات، تبصره ۷ درباره صنعت، معدن و ارتباطات، تبصره ۸ درباره آب و کشاورزی، تبصره ۹ با موضوع آموزش، پژوهش و فرهنگ و تبصره ۱۰ درباره موضوعات قضایی، دفاعی و انتظامی را به تصویب رساندند. وکلای ملت ماده واحده بودجه سال 1401 را در صحن علنی با 173 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 193 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند. به موجب مصوبه مجلس، بودجه سال 1401 کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر 37 میلیون و 587 هزار و 793 میلیارد و 931 میلیون ریال به شرح زیر است.
الف- منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه‌ عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر 15 میلیون و 273 هزار و 714 میلیارد و 613 میلیون ریال شامل:
1- منابع عمومی بالغ بر 13 میلیون و 941 هزار و 318 میلیارد و 500 میلیون ریال
2- درآمدهای اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر یک میلیون و 332 هزار و 396 میلیارد و 113 میلیون ریال
ب- بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر 22 میلیون و 314 هزار و 79 میلیارد و 318 میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر 22 میلیون و 314 هزار و 79 میلیارد و 318 میلیون ریال است. 
با تصویب تبصره‌های لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، این لایحه برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال می‌شود، در صورتی که نظر شورای نگهبان در برخی از بندها تامین نشود، برای تامین نظر این شورا، لایحه بودجه بار دیگر به مجلس ارجاع می‌شود.
***
عبدالملکی خبر داد
تدوین ٢٢٢ برنامه اشتغال‌زایی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ارائه گزارش ۳ ماهه زیست‌بوم ملی اشتغال به سران قوا، دستگاه‌ها و مردم به صورت کمی و کیفی خبر داد. حجت‌الله عبدالملکی دیروز در مراسم رونمایی از اطلس ملی اشتغال اظهار داشت:‌ پیش از دولت سیزدهم در حوزه اشتغال بخش‌های دولتی جدا از هم فعالیت می‌کردند و وضعیت اشتغال مانند ساعتی با اجزای از هم پاشیده بود اما زیست‌بوم ملی اشتغال این اجزا را کنار هم قرار می‌دهد. وی افزود: این زیست‌بوم در آبان‌ماه تصویب و با حضور رئیس‌جمهوری رونمایی شد که مدل نظام جمهوری اسلامی برای تقویت و توسعه اشتغال است. 
عبدالملکی با بیان اینکه شناسایی انواع طرح‌های اشتغال‌زایی در قالب اطلس است، گفت: ٧١ دستگاه و نهاد مردمی و انقلابی در اجرای این زیست‌بوم نقش دارند و ٢٢٢ برنامه‌ اشتغال‌زایی تدوین شده است. 
وی ابراز داشت: اکنون سامانه و کتاب این زیست‌بوم آماده شده که از طریق این سامانه امکان رصد و شناسایی وضعیت اشتغال و نقاط قوت و ضعف‌ مهیاست. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان‌کرد: به ثمر رسیدن این زیست‌بوم و اطلس چندین ماه زمان برده است و شاهد حرکت پرسرعت قطار کشور روی ریل اشتغال خواهیم بود. 
***
حداقل حقوق کارگران تا 21 اسفند نهایی می‌شود
معاون روابط کار وزارت تعاون گفت: حداقل حقوق کارگران تا 21 اسفندماه در شورای عالی کار تعیین می‌شود. علی‌حسین رعیتی‌فرد در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که در جلسه دوشنبه‌شب شورای عالی کار چه مواردی مطرح شد، گفت: در این جلسه اگرچه توافق حاصل نشد اما شاخص‌های مختلف اقتصادی و کارگری مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: هفتمین جلسه شورای عالی کار دوشنبه‌شب برگزار شد. فردا چهارشنبه (امروز) هم جلسه دیگری از شورای عالی کار برگزار می‌شود و هفته آینده هم جلسه برگزار خواهد شد و باید تا 21 اسفندماه به نتیجه نهایی برسیم. معاون روابط کار وزارت تعاون درباره اینکه نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی در جلسات شورای عالی کار چیست، گفت: هنوز بین نظر کارگران و کارفرمایان اختلاف زیادی وجود دارد. کارگران تاکید می‌کنند سبد معیشت کارگری تامین شود و کارفرمایان هم تاکید دارند دستمزد کارگران حداکثر در حد تورم رشد کند ولی بالاخره توافق حاصل می‌شود و باید حداکثر تا 21 اسفندماه مذاکرات نهایی شود. رعیتی‌فرد گفت: نمایندگان هر گروه به راحتی از مواضع خود کوتاه نمی‌آیند و ما به عنوان دولت طرف هیچ‌کدام از گروه‌ها نیستیم و سعی می‌کنیم تعادل بین ۲ گروه ایجاد کنیم. 

Page Generated in 0/0058 sec