printlogo


کد خبر: 246770تاریخ: 1400/12/19 00:00
اکران نوروزی فیلم‌ها در حالی از روز گذشته آغاز شد که تنها 3 فیلم از 7 فیلم مشخص شده اکران شده‌اند
آغاز اکران نوروزی با 3‌ فیلم

گروه فرهنگ و هنر: اکران‌های نوروزی طی سال‌های اخیر از جذابیت‌های خاصی در میان مخاطبان سینما برخوردار بوده است و بر همین اساس اغلب فیلمسازان نهایت تلاش خود را می‌کنند که اثرشان در میان آثار سبد اکران نوروزی قرار گیرد تا با اقبال بیشتری از سوی مخاطبان مواجه شود. هر چند در ۲ سال اخیر با گسترش ویروس کرونا و در شرایط نیمه‌تعطیلی و ناپایداری بازگشایی سینماها، اهالی سینما خیلی به اکران نوروزی اقبال نشان نداده‌اند و سبد اکران نوروزی سال‌های 1399 و 1400 از بی‌رمق‌ترین اکران‌های نوروزی سال‌های اخیر سینمای ایران محسوب می‌شود اما امسال اکران نوروزی شرایط متفاوتی پیش رو دارد و حواشی متعددی را تا به امروز پشت سر گذاشته است. البته انگار این حواشی هنوز هم دست از سر اکران نوروزی برنداشته است، زیرا با آنکه قرار بود تمام فیلم‌های اکران نوروزی (۷ فیلم) از روز گذشته (18 اسفندماه) در سینماهای کشور روی پرده بروند اما تاکنون تنها ۳ فیلم توانسته‌اند طبق زمان از پیش تعیین‌شده خود را به پرده اکران برسانند. در این باره اداره کل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی گفته است: «چون ترکیب نهایی اکران نوروز امسال با فاصله کمی از زمان شروع اکران‌ها مشخص شد، چند فیلم نتوانستند نسخه نهایی خود را تحویل سینماها بدهند». 
بنا بر این گزارش، «مرد بازنده»، «روز صفر»، «سگ بند» و «شادروان» هنوز در قالب اکران نوروزی، اکران عمومی خود را آغاز نکرده‌اند. این درحالی است که طبق قانون باید تا ۲۱ اسفند نسخه نهایی خود را تحویل بدهند اما فیلم‌های «قدغن»، «گل به خودی» و «موقعیت مهدی» در سینماهای کشور نمایش داده می‌شوند. حال سوال این است: اگر این فیلم‌ها تا 21 اسفندماه نتوانند نسخه نهایی را ارائه دهند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در این باره مرتضی شایسته، سخنگوی شورای صنفی نمایش گفته است: فیلم‌های منتخب نوروز اگر نسخه نهایی را در تاریخ تعیین‌‌شده نتوانند تحویل دهند 6 ماه از نوبت اکران جا می‌مانند و فیلم‌های دیگری جایگزین آنها خواهد شد. 
اما از سوی دیگر - همان‌طور که از مدت‌ها قبل مشخص شده بود - بلیت سینماها در پایان سال و همزمان با اکران نورزی گران شد و قیمت‌های جدید بلیت‌های سینما به‌طور رسمی اعلام شد که طبق این اعلام، مبلغ ۴۵ هزار تومان برای سینماهای مدرن بیشترین مبلغ در میان بلیت‌های سینماها محسوب می‌شود. 
بعد از حرف و حدیث‌های زیادی که در یکی دو هفته گذشته درباره قیمت بلیت سینماها در شورای صنفی نمایش مطرح شد، سرانجام بر اساس ابلاغیه جدید سازمان سینمایی قیمت بلیت‌ها به این شرح اعلام شد:
سینماهای با درجه مدرن در روزهای تمام‌بها ۴۵ هزار تومان و در روزهای نیم‌بها ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان 
سینماهای با درجه ممتاز در روزهای تمام‌بها ۳۵ هزار تومان و در روزهای نیم‌بها ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان 
سینماهای با درجه یک و ۲ در روزهای تمام‌بها ۲۵ هزار تومان و در روزهای نیم‌بها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان 
این قیمت‌ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است. 
بر اساس آخرین اعلام در سامانه سمفا ظرفیت‌های ۷۵ درصدی برای سالن‌های سینما در نظر گرفته شده است اما در جلسه آخر شورای صنفی نمایش ظرفیت ۱۰۰ درصدی سینماها پیشنهاد شده است. 
همچنین مرتضی شایسته، دبیر و سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره روند افزایش قیمت سینماها گفت: اینکه رده‌بندی قیمت‌های بلیت‌های سینماها بر چه اساس انجام می‌گیرد، نکته‌ای است که پیش‌تر اداره کل ارزشیابی وزارت ارشاد به این موضوع پرداخته و لیستی از سینماهای پردیس کشور، ممتاز و... در اختیار وزارت ارشاد هست که خود سینما‌دار‌ها در جریان آن هستند و افزایش‌های اعلامی باید حتما بر اساس همان لیست انجام شود.
 
* 1.5 میلیارد برای ۱۵ فیلم!
سازمان سینمایی کشور برای ۶ ماه دوم سال جاری کمک‌هزینه ۵ میلیارد‌تومانی را برای چرخه اکران در قالب «حمایت از فیلم‌ها»، «سالن‌های سینمایی»، «شرکت‌های پخش» و «مراکز پشتیبانی فنی و سمعی- بصری» پیش‌بینی کرده است. محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در این باره گفت: این بسته حمایتی در قالب تسهیلات جبرانی و کمک‌هزینه به بخش‌های مختلف «فرآیند پخش و اکران فیلم» از جمله ۲۳۴ سالن سینمایی فعال بخش خصوصی در تهران و شهرستان‌ها تعلق گرفت. از این رقم ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای سالن‌های سینما، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای فیلم‌های سینمایی، 700 میلیون تومان برای مراکز پشتیبانی فنی و ۳۰۰ میلیون تومان برای مؤسسات فعال در حوزه پخش فیلم اختصاص می‌یابد که هر کدام به عنوان بازوهای رونق سینما به صورت مستقل از هم اهمیت دارند. 
خزاعی با اشاره به تقویت فرآیند تولید و اکران فیلم‌ها و همچنین ضرورت رونق سالن‌های سینمایی با رعایت استانداردها و پروتکل‌ها در شرایط سخت کرونایی گفت: کمک‌هزینه 2میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای سینماها در نظر گرفته شده که امیدواریم این کمک‌هزینه بتواند جبران بخشی از خسارت‌های وارده ناشی از همه‌گیری کرونا و تعطیلی‌های مربوط به آن شود و با توجه به کاهش روند گسترش کرونا، سال آینده به امید خدا فعالیت سالن‌های سینمایی به روند عادی پیش از کرونا برگردد. وی ادامه داد: چشم‌انداز ما در رابطه با حمایت از سالن‌های سینمایی به سمت و سویی می‌رود که بتوانیم در کنار سینماداران و سایر بخش‌ها، ظرفیت و شرایطی را مهیا کنیم تا سینما به عنوان ارزان‌ترین مؤلفه سرگرمی و تفریح در کنار تاثیرات آموزشی و آگاهی‌بخشی در سبد استفاده خانواده‌ها قرار گیرد. رئیس سازمان سینمایی با اشاره به جایگاه و نقش موثر سالن‌های سینما در رونق و نشاط اجتماعی و با هدف جبران گوشه‌ای از زیان‌های وارده به این بخش بیان کرد: سینماهای فعال بخش خصوصی در تهران و شهرستان‌ها شامل ۲۳۴ سالن سینمایی‌ فعال که در اکران آثار سینمایی ۶ ماهه اخیر فعال بودند مشمول این حمایت قرار می‌گیرند. 
خزاعی همچنین با اشاره به حمایت جداگانه از فیلم‌های سینمایی‌ای که نیمه ‌دوم سال جاری اکران شده‌اند، بیان کرد: ۱۵ فیلم سینمایی طی این مدت اکران شده‌اند که سقف فروش آنها زیر یک میلیارد تومان بوده و با استفاده از این طرح تا سقف یکصد میلیون تومان مورد حمایت قرار می‌گیرند. 
رئیس سازمان سینمایی همچنین با اشاره به اهمیت مراکز پشتیبانی فنی و سمعی- بصری فعال در روند آماده‌سازی آثار سینمایی بیان کرد: ۲۳ مرکز پشتیبانی فنی سینمایی فعال که در آماده‌سازی فیلم‌ها اعم از ارائه خدمات لابراتواری، استودیوی صدا، تدوین و... طی این مدت فعال بوده‌اند شامل این حمایت شدند که در مجموع 700 میلیون‌تومان به این بخش اختصاص داده می‌شود.
 
* پروانه نمایش فیلم «لامینور» تمدید و صادر شد
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی گفت: پروانه نمایش فیلم «لامینور» 18 اسفندماه با پذیرش اندکی اصلاحات از سوی کارگردان فیلم بار دیگر صادر شد. حبیب ایل‌بیگی با اشاره به روند ثبت قانونی درخواست تمدید پروانه نمایش در سامانه وزارت ارشاد گفت: روند قانونی برای صدور پروانه نمایش که باید در سامانه اخذ مجوز صورت می‌گرفت با تاخیر بسیار زیاد تهیه‌کننده فیلم «لامینور» در سامانه ثبت شد ولی امروز (چهارشنبه) به دستور رئیس سازمان سینمایی و پس از طی مراحل پروانه نمایش فیلم «لامینور» تمدید و صادر شد. 
وی با بیان اینکه تهیه‌کننده یک فیلم مسؤولیت انجام امور مربوط به اخذ پروانه را به عهده دارد، گفت: تهیه‌کننده فیلم «لامینور» به جای مراجعه به سامانه صدور مجوز برای پیگیری امور مربوط به فیلم متاسفانه با ایجاد هیاهو و با دادن اطلاعاتی خلاف واقع به آقای مهرجویی زمینه آزرده خاطرکردن ایشان را فراهم کرد، در حالی که بخش عمده‌ای از این اتفاق‌ها به دلیل عدم پیگیری تهیه‌کننده فیلم رخ داده است. ایل‌بیگی با اشاره به اظهارات خلاف واقع تهیه‌کننده فیلم «لامینور» گفت: به دلیل رفتارهای خارج از شئونات و جوسازی‌های بی‌مورد و دادن اطلاعات غلط به کارگردان محترم فیلم، سازمان سینمایی امکان برخورد قانونی با این تهیه‌کننده را برای خود محفوظ می‌داند.
***
    آغاز اکران‌ مردمی «موقعیت مهدی»   
آیین نمادین آغاز اکران‌های مردمی فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» در مسجد امام رضا(ع) تهران برگزار شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، آیین نمادین آغاز اکران‌های مردمی فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» سه‌شنبه‌شب (۱۷ اسفند) در مسجد امام رضا(ع) تهران در خیابان کارگر جنوبی برگزار شد. این مراسم که با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از نمازگزاران و اهالی مسجد برگزار شد، در کنار بلیت‌فروشی اختیاری، با خرید بلیت یک میلیون تومانی فیلم توسط یکی از مخاطبان فیلم همراه بود. حجت غیب‌الله‌زاده، مسؤول اکران‌های مردمی «عمار» در حاشیه این مراسم با اشاره به ثبت بیش از ۳۰۰ درخواست اکران فیلم «موقعیت مهدی» در شهرهای فاقد سینما در ۳ روز نخست از آغاز ثبت‌نام اظهار کرد: مراکز دانشگاهی و حوزه‌های علمیه در صدر درخواست‌های اکران بوده‌اند. وی با بیان اینکه اکران‌های این فیلم همزمان با سینماهای سراسر کشور در شهرها و مناطق فاقد سینما آغاز شده است، گفت: هدف ما این است که به جریان سینمای انقلاب کمک کنیم و علاوه بر تسهیل فرآیند اکران در شهرهایی که فاقد سینما هستند، ما نسبت به امر صیانت و امنیت فیلم‌ها هم مسؤولیت داریم و متعهد هستیم. غیب‌الله‌زاده با اشاره به راه‌اندازی سامانه «سینما مردم» تصریح کرد: این سامانه از نظر کارکردی شبیه همان اکران‌های معمول سینمایی است که در کل سالن‌های کشور اتفاق می‌افتد، البته با تفاوت‌هایی مختص به شیوه اکران خودمان. وی در پایان با اشاره به بلیت‌فروشی اختیاری در اکران‌های مردمی «عمار» و فلسفه این امر گفت: هزینه بلیت در مراکز استان، روستا، شهرهای کوچک و بزرگ فرق می‌کند، مثلا در روستا نرخ بلیت نسبت به شهرهای بزرگ‌تر با شهرهایی که متوسط جمعیت‌شان کمتر است فرق دارد. علاقه‌مندان جهت ثبت درخواست اکران مردمی فیلم موقعیت مهدی به سایت ekranmardomi.ir مراجعه کنند.

Page Generated in 0/0059 sec