printlogo


کد خبر: 246776تاریخ: 1400/12/19 00:00
دور دنیا

شهادت جوان فلسطینی بر اثر تیراندازی نظامیان رژیم صهیونیستی
جوان فلسطینی که چند روز پیش در تیراندازی نظامیان رژیم صهیونیستی زخمی شده بود، به شهادت رسید. خبرگزاری شهاب فلسطین دیروز گزارش داد «احمد حکمت سیف» 23 ساله از روستای برقه شمال غرب شهر نابلس بر اثر جراحات وارده بعد از چند روز به شهادت رسید. این شهید هفته پیش در حمله و تیراندازی نظامیان رژیم صهیونیستی از ناحیه شکم زخمی شده بود. طی این هفته ۲ جوان فلسطینی با شلیک مستقیم نظامیان رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. اخیرا اقدامات ضد رژیم صهیونیستی در مناطق فلسطینی مانند قدس، جنین و نابلس بیشتر شده و اوضاع به ‌سمت تنش حرکت کرده‌ است. ۲ روز پیش «یامن نافز جمال» نوجوان فلسطینی به‌ ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در شهرک «ابودیس» واقع در شرق قدس اشغالی به شهادت رسید. ۳ روز پیش نیز جوانی فلسطینی به ‌نام «سامر جمال القواسمی» 19ساله از شهر «الطور» قدس اشغالی طی عملیات استشهادی ۲ نظامی صهیونیست را در قدس اشغالی زخمی کرد و بر اثر تیراندازی آنها شهید شد. 
***
ریانووستی: ترکیه شبه‌نظامیان سوری را به اوکراین فرستاده است
در حالی که قرار است امروز در ترکیه نشستی با حضور وزرای خارجه روسیه و اوکراین برگزار شود، یک رسانه روس از اقدام آنکارا برای اعزام شبه‌نظامیان سوری به اوکراین خبر داد. طبق گزارش خبرگزاری «ریانووستی» روسیه یک منبع معارضان سوری به این رسانه روس خبر داد ترکیه شبه‌نظامیان سوریه را به اوکراین فرستاده است. این منبع گفت: «ترکیه بیش از ۲۰۰۰ جنگجو را از سوریه به قره‌باغ کوهستانی فرستاده بود تا در درگیری علیه ارمنستان در سال ۲۰۲۰ مشارکت کنند و اکثر آنها پس از پایان درگیری‌ها در قره‌باغ ماندند». به گفته این منبع معارض سوری، «ترکیه هم‌ اکنون بخشی از این جنگجوها را که از سوریه و کشورهای دیگر هستند از قره‌باغ به اوکراین فرستاده تا در کنار ارتش اوکراین علیه روسیه مبارزه کنند. انتشار این خبر در شرایطی انجام شده که مقام‌های آنکارا طی روزهای اخیر بارها پیشنهاداتی را برای میانجیگری بین مسکو و کی‌یف مطرح کرده‌اند. در همین راستا قرار است امروز «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و«دیمیترو کولبا» همتای اوکراینی به ترکیه سفر و درباره برون‌رفت از بحران گفت‌و‌گو کنند. 
***
هشدار سفیر سوریه: ممکن است اوکراین، ادلب اروپا شود
«ولودیمیر زلسنکی» رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرده کشور در حال تشکیل یگانی بین‌المللی از نیروهای داوطلب خارجی برای شرکت در جنگ علیه روسیه است. «ریاض حداد» سفیر سوریه در روسیه در واکنش به این موضوع، به مقامات کی‌یف هشدار داد ممکن است اوکراین به ادلب بزرگ اروپایی تبدیل شود. بر اساس گزارش «الاعلام الحربی» شاخه سوریه، وی افزود لازم است جهان نسبت به این خطر به هوش باشد؛ خطری که تهدیدی برای امنیت روسیه، اروپا و حتی جهان است. حداد در پایان گفت کی‌یف با حمایت غرب از طریق چنین اقداماتی به تروریست‌ها اجازه نفوذ به اروپا و آزادی رفتار می‌دهد. این افراد که سلاح‌های ناتو را در دست دارند، برای تحقق منافع سیاسی کشورهای غربی به کار گرفته خواهند شد؛ کشورهایی که هنوز قادر به درک خطری که این گونه اقدامات برای جهان و به صورت کلی تمدن بشری دارد، نیستند. در حال حاضر هزاران تروریست از گروه‌های مختلف از جمله تروریست‌های تحت حمایت ترکیه در ادلب سوریه حضور دارند. 
***
پروژه خط لوله «تاپی» متوقف شد
مقام وزارت انرژی پاکستان اظهار داشت بانک توسعه آسیایی تامین پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند موسوم به تاپی‌ را متوقف کرده است. به گزارش «نیوز اینترنشنال»، یکی از مقامات وزارت انرژی پاکستان که از جریان نشست اخیر مقامات ارشد این کشور با مقامات ترکمنستان آگاهی دارد گفت دلیل تصمیم بانک توسعه آسیایی عدم به رسمیت شناخته شدن دولت طالبان است. بانک توسعه آسیایی پیش از این به ‌عنوان تسهیل‌کننده و هماهنگ‌کننده پروژه تاپی فعالیت می‌کرد و با این تصمیم عملا این پروژه متوقف خواهد شد. خط لوله گاز تاپی حدود هزار و 800 کیلومتر طول دارد که 750 کیلومتر آن از افغانستان می‌گذرد. ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار در مسیر عبور خط لوله گاز ترکمنستان به کشورهای هند و پاکستان قرار دارند. مقام‌‌های ارشد کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند، توافقنامه تاپی را اسفند 1396 به امضا رساندند اما کار اجرایی این پروژه تاکنون در افغانستان آغاز نشده است. 
***
جنگ سایبری روسیه و آمریکا در پی بحران اوکراین
در پی تحریم‌های گسترده واشنگتن علیه روسیه بابت تحولات اوکراین، مقامات امنیتی - اطلاعاتی آمریکا درباره پاسخ مسکو از طریق حملات سنگین سایبری هشدار داده‌اند. آمریکایی‌ها در حالی درباره حملات سایبری ابراز نگرانی کرده‌اند که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرده تحریم‌های غربی‌ها مصداق اعلام جنگ علیه روسیه است. از زمان شروع درگیری‌ها در اوکراین (۲۴ فوریه) وبسایت‌های مختلفی از جمله وبگاه وزارت خارجه روسیه و خبرگزاری‌های این کشور برای مدتی از دسترس خارج شدند. «جان میلر» معاون کمیسیونر اطلاعات و مبارزه با تروریسم پلیس شهر نیویورک اعلام کرد سطح تهدیدات علیه این شهر و زیرساخت‌های حیاتی آن همواره بالاست اما با توجه به افزایش تنش‌ها پیرامون درگیری‌های اوکراین، این تهدیدات افزایش یافته است. میلر افزود: «اکنون دریافته‌ایم در وضعیت تشدید تهدیدات قرار داریم و به همین دلیل در حال افزایش آمادگی خود برای مواجهه با آنها هستیم و به این منظور وضعیت را از سطح «هشدار بالای متداول» به سطح «هشدار بسیار بالا» تغییر داده‌ایم». 

Page Generated in 0/0052 sec