printlogo


کد خبر: 246829تاریخ: 1400/12/21 00:00
اعتراف مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به خطای غرب در برخورد با روسیه
بورل: وعده پیوستن اوکراین به ناتو اشتباه بود

گروه بین‌الملل: به نظر می‌رسد در شانزدهمین روز تهاجم روسیه به اوکراین متعاقب شکست مذاکرات ۲ طرف در آنتالیا، بخش نهایی عملیات ویژه پوتین در این کشور با تکمیل محاصره کامل کی‌یف و گسترش دامنه جنگ به شهرهای مرکزی و غربی اوکراین به اجرا درآمده است. 
پنجشنبه گذشته وزرای خارجه روسیه و اوکراین نخستین نشست رودرروی مقامات عالی ۲ کشور از زمان آغاز جنگ را در مجتمع دیپلماتیک آنتالیای ترکیه برگزار کردند. این نشست به شکل سه‌‌جانبه به میزبانی مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه برگزار شد. با این حال سرگئی لاوروف و دمیترو کولبا، سکانداران دیپلماسی مسکو و کی‌یف همانند ۲ دور مذاکرات نمایندگان آنها در مرز بلاروس و اوکراین به نتیجه خاصی درباره توقف درگیری‌ها نرسیدند. 
لاوروف پس از این نشست که یک ساعت و نیم به طول انجامید به خبرنگاران گفت: «مذاکرات روسیه- اوکراین هیچ جایگزینی ندارد».
 او همچنین خشم مسکو از اقدامات آمریکا در زمینه جنگ‌ زیستی در آزمایشگاه‌های نظامی مخفی بیولوژیک در اوکراین را اعلام کرد. او گفت: «آزمایشگاه‌های اوکراین تحت حمایت مالی آمریکا در حال توسعه سلاح بیولوژیک هستند. آمریکایی‌ها اقداماتی انجام دادند که به تولید سلاح بیولوژیک در اوکراین بینجامد. ما نمی‌توانیم چشمان خود را روی عملیات پنهان آنها ببندیم».
وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه مسکو می‌خواهد اوکراین بی‌طرفی خود را حفظ کند، آمادگی برای گفت‌وگو درباره تضمین‌های امنیتی را اعلام کرد و در عین حال گفت: «ما قصد نداریم به کشور دیگری حمله کنیم. تهدید مستقیم علیه روسیه وجود داشت و سال‌ها درباره این موضوع صحبت کرده بودیم».
او سپس درباره حمله به بیمارستان کودکان در ماریوپل توضیح داد و به مدارک ارائه داده شده توسط روسیه در شورای امنیت اشاره کرد که این بیمارستان از چند روز پیش تخلیه و توسط واحدهای نازی ارتش اوکراین به یک پایگاه نظامی تبدیل شده بود.
لاوروف در نهایت با انتقاد از همتای اوکراینی‌اش در این مورد که او در مذاکرات آنتالیا فاقد دستورالعملی برای یک توافق درباره آتش‌بس بود، گفت: «ممکن نیست درباره آتش‌بس به توافق برسیم. هیچ‌کس در آن نشست قرار نبود به توافق برسد. اینها مسائلی است که در جریان مذاکرات به میزبانی بلاروس درباره آنها بحث می‌شود».
او همچنین تلویحا گفت ارتباط سران اوکراین با دولت روسیه عمدتا به خاطر مسائل شخصی زلنسکی و کابینه‌اش بوده، نه حل اختلافات موجود. 
 
* گسترش عملیات در اوکراین
می‌توان گفت تنها نتیجه مذاکرات آنتالیا ایجاد راهروهای انسانی برای خروج غیرنظامیان از برخی مناطق اوکراین بوده است. با این وجود طبق آخرین گزارش‌ها نیروهای نازی گردان آزوف، عضو یگان‌های زمینی ارتش اوکراین در ایجاد نخستین کریدور خروج غیرنظامیان از شرق این کشور اختلال ایجاد کرده‌اند. همزمان با اعلام وزارت دفاع روسیه مبنی بر نابودی ۳ هزار تأسیسات نظامی اوکراین، یک مقام آمریکایی در گفت‌و‌گو با شبکه ان‌بی‌سی پیش‌بینی کرد روس‌ها می‌توانند طی ۲ هفته آینده کی‌یف را محاصره کنند. برخی منابع روسی به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کردند محاصره پایتخت اوکراین کامل شده است. همچنین به گزارش الجزیره به نقل از تصاویر ماهواره‌ای یک شرکت آمریکایی، ستون بزرگ نیروهای روس از سمت شمال غرب کی‌یف به 15 کیلومتری این شهر رسیده است. 
این در حالی است که در شانزدهمین روز جنگ، ارتش مهاجم روسیه برای نخستین‌بار به شهر راهبردی دنیپرو بر کرانه رود دنیپرو در شرق مرکزی این کشور حمله کرد. این اقدام به منزله تلاش برای قیچی کردن نیروهای نظامی اوکراین شامل نیروهای نازی است که پیش از شروع جنگ برای حمله به دونتسک و لوهانسک به شرق رود دنیپرو بسیج شده بودند. از طرف دیگر صبح دیروز روسیه پایگاه‌های هوایی مهم در شهرهای لوتسک و ایوانو فرانکوفسک در مناطق غربی اوکراین را هدف حملات موشکی دقیق قرار داد. 
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این حملات موشک‌های دوربرد اوکراین را از کار انداخته است. 
این اقدام احتمالا پیامی نیز به ادعاهای ناتو درباره انتقال جنگنده‌های لهستانی به غرب اوکراین است.
 
* اشتباه ناتو
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی اعتراف کرد وعده آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپایی برای پیوستن اوکراین به ناتو اشتباه بوده و باعث شروع جنگ شده است. 
به گزارش خبرگزاری تاس، جوزپ بورل در مصاحبه‌ با تلویزیون LCI گفت: «غرب درباره اینکه به اوکراین وعده عضویت در ناتو را داده، مرتکب اشتباه شده است. لحظات و موقعیت‌هایی وجود داشته‌ که ما می‌توانستیم بهتر واکنش نشان دهیم. برای مثال، ما چیزهایی را پیشنهاد دادیم که نمی‌توانستیم تضمین کنیم؛ بویژه مساله پیوستن اوکراین به ناتو. این موضوع هرگز تحقق نیافت. فکر می‌کنم این اشتباه بود که وعده‌هایی دادیم که نتوانستیم به آنها عمل کنیم». 
او همچنین اعتراف کرد: غرب اشتباهاتی را درباره ایجاد روابط با روسیه مرتکب شد. بنابراین ما فرصت نزدیک‌تر کردن روسیه به غرب را از دست دادیم. 
 
* تبدیل اوکراین به ادلب بزرگ اروپا
به دنبال اعزام تروریست‌های نازی و تکفیری و مزدوران شرکت نظامی آکادمی (بلک‌واتر سابق) با هماهنگی آمریکا و ناتو به جنگ اوکراین، دامنه جنگ نیابتی در این غائله در حال افزایش است. 
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جلسه شورای امنیت ملی این کشور شخصا با حضور داوطلبانه افرادی که صرفا به دنبال پول نیستند در جنگ اوکراین موافقت کرد. او گفت: «اگر کسانی می‌خواهند بیایند و به مردم ساکن در دونباس کمک کنند، خب! باید به آنها کمک کنید تا خودشان را به منطقه جنگی برسانند». سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز اعلام کرد در حال حاضر ۱۶ هزار داوطلب که اکثر آنها از خاورمیانه هستند، برای کمک به نیروهای دونباس اعلام آمادگی کرده‌اند. 
پیش‌تر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از آمادگی 16 هزار داوطلب خارجی برای جنگ علیه روسیه در این کشور خبر داده بود. وزیر خارجه اوکراین نیز دم از تشکیل ارتش بین‌المللی 20 هزار نفری از داوطلبان 52 کشور ‌زده بود. همچنین طی روزهای گذشته اخباری از اعزام 450 تروریست تکفیری از سوریه برای کمک به ارتش اوکراین منتشر شده است. 
«ریاض حداد» سفیر سوریه در مسکو در واکنش به دعوت کی‌یف از نیروهای خارجی گفت این درخواست می‌تواند اوکراین را به «ادلب بزرگ اروپا» تبدیل کند.
***
    2.5 میلیون آواره اوکراینی     
کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان تایید کرد میزان مهاجرانی که اوکراین را ترک می‌کنند، به صورت روزانه در حال افزایش است و اکنون به ۲ و نیم میلیون نفر رسیده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از گراندی، حدود ۱۱۶ هزار نفر این مهاجران را اتباع کشورهای ثالث تشکیل می‌دهند. گفته می‌شود دست‌کم یک میلیون  نفر از این مهاجران کودکان هستند. 

Page Generated in 0/0053 sec